Dat meldt Retailnews. Kik Textilien is in twintig jaar tijd uitgegroeid tot een van de grootste Duitse winkelketens en heeft het inmiddels meer dan 3200 vestigingen in Europa, waarvan het merendeel in het thuisland.
Tegenwoordig wordt kleding in uiteenlopende (ontwikkelings-)landen over de hele wereld gemaakt, waarbij de top vier (China, Turkije, Bangladesh en India) samen verantwoordelijk zijn voor bijna 75 procent van de totale handel.
Kleding maken was een ambacht. Ook nu nog zijn er naaiateliers waar je je kleding kunt laten maken, maar de kleermakers en naaisters die daar werken gebruiken wel naaimachines. Elk nieuw kostuum of elke nieuwe jurk – uit de fabriek of een naaiatelier - begint met een ontwerp.
De meeste kleding wordt gehaald uit China (2,4 miljard euro) en Duitsland. Daarna volgen Bangladesh, Turkije en België. Schrijft CBS in de 'Handel in goederen met een grote milieuimpact' longread, 2021. Data: CBS, Eurostat.
Italië is natuurlijk vooral bekend vanwege luxemerken zoals Louis Vuitton, Armani, Prada en Dior, maar het land heeft ook nog steeds een flinke kledingindustrie.
' Vooral Spaanse bedrijven als Inditex - met merken als Zara, Bershka en Pull&Bear - en Mango hebben de laatste jaren een deel van de productie vanuit Aziatische landen als China, India en Bangladesh naar Marokko verplaatst. Het Noord-Afrikaanse land heeft een groot voordeel: het ligt bij Europa om de hoek.
C&A heeft een deel van de productie van spijkerbroeken teruggehaald uit lagelonenlanden in Azië. De broeken worden net over de grens bij Venlo in een deels gerobotiseerde fabriek gemaakt. Het is volgens het Nederlands-Duitse bedrijf het begin van het terughalen van kledingproductie naar Europa.
Shein is een online fastfashion-retailer die in 2008 werd opgericht, maar vooral de laatste jaren razendsnel is gegroeid. Het bedrijf werd in 2021 het grootste kledingbedrijf ter wereld en is met een geschatte waarde van 100 miljard dollar groter dan modeketens H&M en Zara bij elkaar.
Klanten willen fitnessapparaten, afslankproducten, vervangende opties om van het roken af te komen en ook duurzame producten zijn populair. Denk dus ook vooral aan herbruikbare producten, maar ook aan een duurzame verpakkingen en verzendmethodes.
Bangladesh is na China de grootste exporteur van kleding in de wereld. De kledingindustrie vormt de ruggengraat van dit ontwikkelingsland. Bangladesh heeft concurrerend lage arbeidskosten in vergelijking met andere Aziatische landen, dit is een voordeel voor kledingmerken om zaken te doen met het land.
Voornaamste productielanden: Italië (100%).
China is verreweg de grootste exporteur van kleding in de wereld. Met een van de snelst opkomende economieën ter wereld staat China tegenwoordig bekend als 'de werkplaats van de wereld'.
Onder meer Zeeman, HEMA en Wehkamp hebben het 'Convenant Duurzame Kleding & Textiel ondertekend. Onder eerlijke kleding wordt verstaan: een leefbaar loon voor arbeiders, een veilige en gezonde werkplek, vrijheid van vakvereniging, geen gedwongen arbeid en kinderarbeid en geen discriminatie op de werkvloer.
Honderdduizenden Oeigoeren zitten vast in 'heropvoedingskampen' en komen terecht op katoenplantages en -spinnerijen. En deze dwangarbeid wordt ingezet voor grote merken als Adidas, Tommy Hilfiger en Zara, en zelfs Patagonia.
Tegenwoordig wordt verreweg het grootste deel van onze kleren in Aziatische landen zoals India en China gemaakt. De belangrijkste reden hiervoor is de goedkope arbeidskracht. De arbeidsomstandigheden in kledingfabrieken en -ateliers in deze landen zijn helaas schrijnend.
1. Oscar de la Renta. Oscasar de la Renta. Zeker niet de bekendste, maar wel een van de allerduurste merken ter wereld!
Apple neemt de eerste plaats in op de ranglijst van Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022 en is daarmee op weg om het eerste merk met een waarde van een biljoen dollar te worden.
Goede kwaliteit stoffen behouden hun vorm.
Bij rekbare kledingstukken kun je dat testen door een rekbaar deel van het kledingstuk te pakken, eraan te trekken en weer los te laten. Verliest het zijn vorm, dan is de kans groot dat het item er na een paar keer wassen en dragen niet meer hetzelfde uitziet.
Veel internationale kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Esprit, Marks & Spencer, GAP, VF Corporation en Kmart Australia, dragen bij aan deze situatie. Dit zijn belangrijke bevindingen van het rapport Branded Childhood dat vandaag wordt gepubliceerd door de Stop Kinderarbeid coalitie en SOMO.
C&A, een afkorting van Clemens & August Brenninkmeijer, is een van oorsprong Nederlandse keten van grote kledingwinkels. De Europese hoofdkantoren zijn gevestigd in Vilvoorde (België) en Düsseldorf (Duitsland). Wereldwijd werken er ongeveer 40.000 mensen voor C&A.
C&A is na zes generaties nog steeds familiebezit en blijft zich aanpassen en innoveren, net zoals het deed toen de broers Clemens en August Brenninkmeijer (de C en A in de naam van het bedrijf) in 1841 hun naam vestigden.
Grootste C&A van Zuid-Nederland heropent in Heerlens winkelcentrum 't Loon. Winkelcentrum 't Loon in Heerlen is in de afrondende fase beland van het herbouwproces. Dit bewijst de opening afgelopen donderdag van de vernieuwde C&A.