De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
Het opladen is helmaal gratis.
Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heb je een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kun je zelf een publieke laadpaal aanvragen. Voor een openbare laadpaal heb je een laadpas nodig. Die scant je bij het oplaadpunt voordat je gaat opladen.
Hierdoor – en uiteraard door de stijgende energieprijzen – is het aanbieden van gratis laden voor de supermarkt niet meer te doen. Wat dat concreet voor jou betekent? Dat je vanaf 2023 je elektrische auto alleen nog oplaadt met de Lidl Plus-app, een eigen laadpas of creditcard. Niet meer gratis, wel met korting.
Retaildiscounter Lidl stopt met het aanbieden van de mogelijkheid voor klanten om gratis hun auto op te laden. Afrekenen gaat voortaan via de eigen app Lidl Plus. Lidl bevestigt dat het stopt met het aanbieden van gratis opladen in antwoord op vragen van Distrifood.
McDonald's hand in hand met Vattenfall
Bij al die snelladers laad je 100 procent fossielvrije stroom, opgewekt met Nederlandse windmolens. Tot en met 31 december 2022 betaal je hier € 0,5014 per kWh voor. De nieuwe tarieven zijn nog niet bekend.
Bij ongeveer 80 vestigingen van de Aldi Süd (Zuid Duitsland) kon je tot 2023 gratis snelladen tijdens het boodschappen doen. Inmiddels kost dit €0,39/kWh. Gratis aan te vragen, geen maandelijkse kosten.
Het was nog nooit zo eenvoudig om je elektrische auto op te laden. Met de Shell Recharge laadpas heb je toegang tot meer dan 500.000 laadpunten in Europa. Bovendien kun je hem gratis aanvragen en gebruiken. Nooit meer dat gedoe met verschillende laadpassen en apps.
Het opladen van je elektrische auto zonder laadpas kan bijvoorbeeld door: Mobiele Apps: Veel laadnetwerken en serviceproviders zoals onze Shell Recharge App. bieden tegenwoordig mobiele apps aan waarmee je je laadsessie kunt starten en beheren.
U kunt uw elektrische auto ook gratis opladen bij bepaalde oplaadpunten die door de lokale autoriteiten zijn geïnstalleerd, deze zijn vaak te vinden op de parkeerplaatsen van gemeentehuizen of op openbare parkeerterreinen in de stad.
Websites. Er zijn verschillende websites die een overzicht van alle (semi-)publieke laadpunten in Nederland geven op een online kaart. Door op de kaart in te zoomen, zie je de exacte plek van de laadpaal.
Een laadbeurt duurt gemiddeld een half uur. Maar Lidl gaat nu een stap verder en streeft ernaar tegen eind dit jaar in 100 van z'n winkels ten minste één laadpaal met twee stekkers te installeren. Dit komt dus neer op meer dan 200 laadpunten tegen eind 2020.
De komende weken en maanden krijgen volgende Lidl-filialen er een laadpunt bij: Maldegem, Roeselare, Koekelare, Harelbeke, Putte, Braine-Le-Château, Montegnée, Comines, Charleroi. De andere locaties worden nu nog bepaald zodat er een mooie spreiding is over het hele land.
De Shell Recharge laadpas is de meest geaccepteerde laadpas in Europa. Met 275.000 openbare laadpunten in de EU in ruim 33 landen heeft Shell Recharge een heel groot netwerk. Hierbij kun je gebruik maken van de eigen laadpunten op het Shell Recharge netwerk – dit is het goedkoopst -, of één van de overige netwerken.
Shell Recharge brengt transactiekosten in rekening van € 0,35 per laadsessie (met een transactiekostenplafond van € 7,00 per maand) als je gebruik maakt van een laadpunt in het netwerk.
Bij Shell Recharge zijn die transactiekosten €0,35 per laadsessie met een maximum van €7,00 per maand. Het belangrijkste verschil in de kosten voor laden wordt bepaald door of je laadt met wisselstroom (AC) of gelijkstroom (DC) via een snellader.
In Nederland kun je met iedere Nederlandse laadpas bij elke openbare laadpaal je elektrische auto opladen. Er is een groot aanbod van aanbieders van laadpassen. Er zijn er wel 500 in heel Europa. Net als bijvoorbeeld banken met hun bankrekeningen hebben laadpas uitgevers hun eigen abonnementen, prijzen en voorwaarden.
Thuis laden vaak goedkoopste
Het kan €0,20 per kWh zijn maar ook €0,90 is mogelijk. Dus als je 50 kWh in de accu laadt, ben je tussen de 10 en 45 euro kwijt. En daarmee kom je meestal weer een paar honderd kilometer verder.
De prijs van 1 kWh stroom is gemiddeld € 0.32 bij thuis opladen (Januari 2022). Een zuinige elektrische auto verbruikt gemiddeld zo'n 15 kWh per 100km, daardoor komt de prijs uit op € 0,05 per kilometer. De prijs van 1 liter benzine (Euro 95) is gemiddeld € 1,98 (Januari 2022).
Reken op een gemiddeld tarief van ongeveer 35 cent per kWh, inclusief btw. Dat maakt een verschil voor de kosten per kilometer: bij een gemiddelde afstand van 225 kilometer op een volle tank, moet je dan rekenen op 5 cent per kilometer. Sommige openbare laadpalen zijn iets duurder.
Discountsupermarkt niet altijd het goedkoopst Lidl is 3 procent goedkoper dan gemiddeld en Aldi zit, samen met Albert Heijn, op 1 procent onder het gemiddelde. De prijzen bij Jumbo en Plus zijn gemiddeld.
Hoewel je op sommige plekken nog altijd gratis kunt laden, is het opladen bij de reguliere laadpalen ongeveer dertig procent duurder dan in Nederland. Gemiddeld is het AC tarief bij een reguliere laadpaal rond de 60 cent, bij snelladers liggen deze tarieven nu rond de 85 cent.
Bijvoorbeeld bij Shell, Gamma, McDonald's en steeds meer supermarkten en tankstations kun je je elektrische auto (snel)laden. Daarnaast breiden bekende aanbieders zoals Ionity en Fastned continu uit.