De afgelopen twee decennia is er een internationale verschuiving geweest in hoe fysieke straffen bij kinderen worden gezien. Doordat steeds meer onderzoeken de negatieve gevolgen van tikken hebben aangetoond, hebben nu alle landen in de EU - behalve Italië, Tsjechië en België - de corrigerende tik bij wet verboden.
Gevolgen kindermishandeling
Kinderen kunnen ernstig beschadigd raken en dragen de negatieve gevolgen ervan levenslang met zich mee. Bovendien komen kinderen die mishandeld zijn sneller in situaties terecht waarin ze (opnieuw) worden mishandeld of uitgebuit.
Een pedagogische tik is nochtans niet strafbaar in België.
Met een pedagogische tik bedoelt men de tik die gegeven wordt: Met de bedoeling het kind te dwingen iets te doen. Als straf omdat het kind niet luistert of regels overtreden zijn. Als het de bedoeling is te voorkomen dat het kind iets 'stouts' doet.
Wat is kindermishandeling? Kindermishandeling is elke vorm van bedreiging of geweld tegen een minderjarige (een kind in de leeftijd tot en met 17 jaar). Het kan gaan om lichamelijke, emotionele of geestelijke mishandeling. Bijvoorbeeld slaan, schelden of bang maken.
Tics komen vrij veel voor bij kinderen als ze opgroeien. Vaak ontstaan ze ergens tussen het vierde en twaalfde jaar. Tics hebben niets met opzettelijk gedrag te maken. Het komt uit de hersenen en kinderen kunnen er niets aan doen.
Extreme vormen van geweld en kindermishandeling zijn strafbaar: je kan hiervoor een gevangenisstraf of geldboete krijgen. Ouders die niet-extreme vormen van geweld gebruiken, zullen niet gestraft worden, maar kunnen hulp krijgen om de thuissituatie te verbeteren.
Een goed pedagogisch klimaat kenmerkt zich door vaste regels en structuur en geeft daardoor voorspelbaarheid en rust. Vaste afspraken, regels en routines, duidelijke verwachtingen, heldere structuren en kaders zorgen voor voorspelbaar leerkrachtgedrag. Leerlingen weten waar ze op kunnen rekenen.
Impact van een tik op je kind
Brunekreef zegt dat een kind onveiligheid en onvoorspelbaarheid voelt vanuit hun ouders op het moment van een tik. Daarnaast kan het hun gevoel van waardigheid aantasten, wat ook negatieve gevolgen heeft voor de mentale gezondheid op de lange termijn.
Tics komen best vaak voor op de kinderleeftijd. Hoe vaak precies is niet goed bekend. Geschat wordt dat één op de 8-20 kinderen ooit een tijdje last heeft gehad van tics.
21 november 2022 – Sla je kinderen niet. Dat is de gangbare wijsheid die is voortgekomen uit tientallen jaren van onderzoek waarin fysieke straffen in verband worden gebracht met een afname van de gezondheid van adolescenten en negatieve effecten op gedrag, waaronder een verhoogd risico op angst en depressie.
Pedagogiek of opvoedkunde is de wetenschappelijke studie van de manier waarop volwassenen (ouders, opvoeders, onderwijzers) jeugdigen grootbrengen met een bepaald doel voor zich. Een beoefenaar van deze studie heet een pedagoog. De studie van het onderwijs wordt onderwijskunde genoemd.
Circa 6 tot 11 jaar
Een time-out: je kind een korte tijd op een bepaalde plek zetten om na te denken. Zelf de fout herstellen: als ze iets kapot maken het zelf laten opruimen. Privileges afnemen: bijvoorbeeld een poosje niet mogen gamen of niet tv-kijken.
Er zijn ook onderzoeken bekend waaruit blijkt dat de corrigerende tik helemaal niet zo slecht is. Kinderen hebben immers discipline nodig en dat krijgen ze zo. Ook kunnen kinderen nog niet rationeel nadenken, dus hebben ze soms gewoon een tik nodig.
WAT IS GRENSOVERSCHRIJDEND GEDRAG? Een situatie waarin een kind het slachtoffer is of het slachtoffer dreigt te worden van bedreigingen of geweld van een persoon die aanwezig is in de kinderopvang (bijvoorbeeld: door medewerkers, gezinsleden, toevallige aanwezigen, stagiaires, ...).
# Til je kind niet direct op maar kijk eerst of je kind goed reageert op jouw aanspreken en of hij zelf op kan staan. # Is je kind van hoger dan de eigen lichaamslengte gevallen? Let dan goed op de volgende symptomen, zorg dat je kindje niet beweegt en schakel de huisarts of huisartsenpost in of bel 112.
Grensoverschrijdend gedrag kan onderverdeeld worden in:
Lichamelijk geweld en verwaarlozing (fysieke agressie zoals slaan, schoppen, krabben, bijten of te weinig voeding, aandacht of verzorging) Geestelijk geweld en verwaarlozing (verbale agressie zoals dreigen, schreeuwen, schelden, pesten, stelselmatig negeren etc.)
Met de invoering van de nieuwe jeugdwet is de gemeente verantwoordelijk voor de verschillende soorten jeugdhulp. Jeugdhulp kan verdeeld worden in drie groepen waarbij het gaat om alle ondersteuning, begeleiding, hulp en (ver)zorg(ing) aan jeugdigen en hun ouders.
Een belangrijk fundament van pedagogisch handelen is dat men kan observeren en reflecteren. Docenten moet leerlingen werkelijk (willen) zien en in de gaten hebben welke boodschap ze afgeven. Dat vraagt goed kijken, empatisch luisteren, een attitude waarbij men ook kijkt naar zichzelf en het eigen aandeel in de relatie.
Ze zijn extreem kritisch naar hun kinderen en willen niets anders dan dat ze in alles uitmunten. Ze zijn zo veeleisend dat hun kinderen zich vernederd, angstig en ontgoocheld in zichzelf gaan voelen. Dit soort ouders plannen ook vaak de beroepsmatige toekomst van hun kinderen.
Van emotionele verwaarlozing is sprake wanneer ouders langdurig tekortschieten in responsiviteit en het geven van positieve aandacht aan het kind. Wanneer ouders onvoldoende ouderlijk gezag uitoefenen of onvoldoende structuur bieden, is sprake van pedagogische verwaarlozing.
Laag zelfbeeld, grotere kans op internaliserende problemen zoals angst en depressie; Slechtere emotieregulatie – naast middelenmisbruik, angst, depressie en gevoelens van vijandigheid – groter risico op suïcide.