Voorbeelden van ouderbetrokkenheid thuis zijn voorlezen, rijmen of gesprekjes voeren over school. Ouders laten hun betrokkenheid bij het kindercentrum of de school zien door naar rapportbesprekingen en ouderavonden te gaan. Ouderbetrokkenheid thuis heeft het meeste effect op de ontwikkeling van kinderen.
Waarom is ouderbetrokkenheid belangrijk? Uit meerderen Britse en Amerikaanse onderzoeken blijkt dat ouderbetrokkenheid en significant positief effect heeft op het functioneren van leerlingen binnen de school, hun cognitief functioneren, hun schoolprestaties en op hun werkhouding.
❂ Kennismaken met de 7 dimensies van ouderbetrokkenheid: kennisdimensie, emotionele dimensie, rationele dimensie, overtuigingsdimensie, competentiedimensie, gedragsdimensie, tijdsdimensie.
Geef je gevoelsreflectie oprecht en zonder oordeel of verwijt. In lastige gesprekken met ouders zit hier vaak de oplossing. Wanneer gevoelens op een juiste wijze worden uitgesproken en gehoord is de kans groot dat beide partijen met elkaar goed in gesprek en verbinding blijven.
De lijst bevat bijvoorbeeld vragen als: hoe vaak spreekt u een leraar van school? Bent u op de hoogte van hoe uw kind het sociaal doet op school? Wie is er primair verantwoordelijk voor dat uw kind zijn best doet op school: de ouders of de leraren?
Onder ouderbetrokkenheid wordt verstaan de betrokkenheid van ouders bij de opvoeding en het onderwijs van hun eigen kind, thuis (bv. voorlezen) en op school (bv. rapportbesprekingen voeren met de leerkracht). Ouderparticipatie is gedefinieerd als actieve deelname van ouders aan activiteiten op school.
Ouderparticipatie geeft de school een open sfeer met veel contacten tussen ouders en leerkrachten. Ouders kunnen invloed uitoefenen op het schoolgebeuren, wat stimulerend werkt op het eigen kind. De school is mede door de ouderparticipatie in staat bijzondere activiteiten te organiseren.
Een beroemde uitspraak van Nagy is dan ook: Hoe slechter de ouders, hoe loyaler het kind. Denk aan al die kinderen die zwijgen als er thuis sprake is van geweld, omdat zij de ouders willen beschermen. Over loyaliteit hoeven we als het hier om gaat niet romantisch te zijn.
Het verbetert bijvoorbeeld de vaardigheden voor zelfregulatie, de sociaal-emotionele ontwikkeling en het aanpassingsvermogen. Kinderen blijken ook minder agressief gedrag te vertonen. Tot slot blijkt ook preventie van gezondheids- of gedragsproblemen effectiever wanneer professionals daarbij samenwerken met ouders.
Bijvoorbeeld: het kind kan de telrij noemen van één tot tien maar kan nog niet zelfstandig voorwerpen tellen. Door samen voorwerpen te tellen lukt het wel. Je speelt in op wat het kind kan en creërt kansen zodat het kind kan oefenen. Zo stimuleer je de zone van naaste ontwikkeling.
Er wordt onder verstaan dat ouders deelhebben aan de zorg voor hun kind in het ziekenhuis. Wat u als ouder in het ziekenhuis doet, is echter niet anders dan wat u thuis doet: zorgen voor uw kind. In feite zijn het de ziekenhuismedewerkers die, tijdelijk, participeren in de ouderlijke zorg.
Toon je eigen betrokkenheid door het delen van persoonlijke verhalen. Dit nodigt de leerlingen uit om naar hun eigen persoonlijke banden met het onderwerp te kijken. Gebruik humor, zoals zelfspot, grappige krantenkoppen of quotes.
Onder kwetsbare ouders wordt hier verstaan: ouders met psychische problemen/ aandoeningen, ouders met een verstandelijke beperking, asielzoekers, tienermoeders, multi-probleem gezinnen, etc.
Een gezin waarin kinderen zich veilig voelen, ouders en kinderen samen praten en spelen, en ouders belangstelling tonen voor wat een kind op de opvang heeft gedaan. Ook activiteiten als samen lezen, knutselen en zingen dragen hieraan bij. Sommige ouders hebben hulp nodig om zo'n klimaat thuis te creëren.
Thuisbetrokkenheid. Uit het literatuuronderzoek is een heldere definitie van thuisbetrokkenheid gekomen: thuisbetrokkenheid omvat alle activiteiten die ouders met hun kind in de gezinscontext ondernemen om het leren van het kind te bevorderen.
Motivatie zorgt ervoor dat iemand wordt aangezet tot actie. Zolang iemand die werkt in je bedrijf of organisatie goed werk laat zien, ben je als leidinggevende vaak wel over de werknemer te spreken. Anders wordt het wanneer de motivatie van een medewerker beneden peil is - de prestaties zullen dan achteruitgaan.