Naast invloeden uit de directe omgeving zoals de opvoeding en school, drukt ook de cultuur waarin je opgroeit een stempel op de ontwikkeling van je persoonlijkheid. Daarbij is met name het onderscheid tussen de individualistische en collectivistische cultuur van belang.
Cultuur nodigt ons uit na te denken over maatschappelijke thema's en doet dat op een andere manier dan de wetenschapper of de politicus. Met de uitdagingen waar we in onze tijd voor staan levert de culturele blik ons meer op dan polarisatie.
– waarden: idealen, zoals gelijkheid, vrijheid en veiligheid; – opvattingen: ideeën die passen in een groter geheel van opvattingen, zoals een islamitische, een linkse of een hedonistische opvatting; dat zijn waardensystemen; – voorstellingen: beelden, ideeën, verhalen die mensen hebben over een gebeurtenis, bijv.
Cultuur bestaat uit al die dingen die mensen denken, doen en hebben: gewoonten en gebruiken, godsdienst, normen en waarden, bestaanswijze, muziek en voorwerpen, eetgewoonten en wijze van kleden, bouwwerken.
Definitie van cultuur
Cultuur wordt gedefinieerd als het gehele complex bestaande uit kennis, overtuigingen, kunst, recht, ethiek, gewoonten en alle andere eigenschappen die door de mens zijn aangeleerd als onderdeel van een samenleving. Ofwel, cultuur is alles wat een groep mensen zich heeft aangeleerd.
Beoefening van kunst en cultuur geeft mensen wortels en draagt bij aan persoonlijke ontwikkeling. Daarmee is ook een groot sociaal en economisch belang gediend: het versterkt de maatschappelijke betrokkenheid, de ontwikkeling van buurten en het leerklimaat op scholen.
Een cultuur is een groep mensen met dezelfde waarden, normen en gewoonten. Cultuur bestaat uit dingen die we doen en maken, maar het kunnen ook ideeën zijn. Of tradities. De Nederlandse cultuur is anders dan de Franse cultuur.
Cultuur wordt beschouwd als het patroon van gedachten en gedragingen dat kenmerkend is voor een groep mensen. Aan de hand van dit gedeelde kader geeft deze groep waardering en betekenis aan de wereld. Cultuur heeft betrekking op zaken als gedeelde waarden, normen en gewoonten van een bepaalde groep mensen.
De cultuur binnen een groep mensen kan veranderen als er geen aanleiding meer is voor verzet. Gedrag is altijd logisch voor degene die het gedrag laat zien. Er was een reden voor de ontevreden groepsleden om zich af te zonderen. De normen en waarden van de dominante groep waren niet passend.
Het zijn met name culturele kenmerken die mensen benoemen als typerend voor Nederland: eerst en vooral de Nederlandse taal, maar ook nationale feestdagen, tradities en gewoonten, symbolen en iconen. Behalve deze elementen worden ook landschappelijke of omgevingskenmerken (zoals water) als karakteristiek gezien.
Dominante Cultuur
Kenmerken die Typisch Nederlands zijn, zijn bijvoorbeeld kaas, Koninginnedag, Sinterklaas, schaatsen, klompen, tulpen, molens, enzovoort. Deze cultuur heeft de grootste invloed op Nederland. Het is de overheersende cultuur. Dit wil zeggen dat het grootste gedeelte van Nederland deze cultuur naleeft.
Het etnisch landschap in Nederland laat een grote verscheidenheid zien aan sociaal-culturele groepen. In totaal zijn er iets meer dan twee miljoen niet-westerse allochtonen, waarvan de vier grootste groepen van Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse afkomst zijn.
Wanneer jij voor een bedrijf werkt met een cultuur die bij jouw persoonlijkheid en manier van werken past, stimuleert dit creativiteit en productiviteit. Een goede match zorgt dat jij optimaal kan presteren en (persoonlijke) groei kan doormaken. Hierdoor ga je elke dag met plezier naar je werk.
Er wordt in grote lijnen mee bedoeld dat je zonder individuele mensen geen cultuur hebt, maar dat je zonder cultuur ook geen mensen hebt met een taal, met overtuigingen en met kenmerkend gedrag. Dat is nog wel aannemelijk.
Culturele evolutie is de ontwikkeling van een of meerdere culturen, gevormd door de interactie van samenlevingen met elkaar en met de omgeving, waarbij het geheel van dynamische systemen zich aan elkaar aanpast. De ontwikkeling is daarbij onder meer technisch, economisch, religieus en op het vlak van verwantschap.
Cultuurverandering betekent meestal: andere dingen gaan doen of dingen anders gaan doen. Gedragsverandering kun je zien als de lakmoesproef voor cultuurverandering, zegt Joop Swieringa. Dus als het om cultuurverandering gaat, waarom dan niet rechtstreeks het gedrag aanpakken? Spreek elkaar aan.
Ieder land heeft zijn eigen cultuur, gewoonten en gebruiken. Wie internationaal onderneemt, krijgt hiermee te maken. Als je vooraf weet waarmee je rekening moet houden, vergroot je de kans op zakelijk succes.
De Nederlandse cultuur is door de eeuwen heen opgebouwd uit zeer vele exotische invloeden. Eigenlijk bestaat er geen Nederlandse cultuur. Zij is per definitie multicultureel. In de 17e en 18e eeuw kwamen grote groepen Hugenoten naar Nederland.
Die culturele waarden drukken uit dat wat de groep goed vindt en wat niet, wat mag en wat niet mag. Deze culturele waarden vormen samen de manier van denken en de visie op de wereld die bij de cultuur hoort.
Bij culturele activiteiten kan je onder andere denken aan muziek, dans, theater, schilderen, fotografie, creatief schrijven.
Cultuureducatie bevordert historisch besef, draagt bij aan de vorming van een eigen identiteit en stimuleert een creatieve, onderzoekende houding waarvan kinderen en jongeren een leven lang profiteren. Cultuureducatie geeft plezier en draagt bij aan het algemene welzijn.
Door cultuuronderwijs ontwikkelen kinderen hun creatieve talenten en leren zij de waarde van kunst te begrijpen. Het is doelbewust leren over en door middel van kunst, erfgoed en media via gerichte instructie. Leerlingen werken aan hun culturele competenties en ontdekken hun talenten.
Belangrijke kenmerken voor wat volgens de ondervraagden 'typisch Nederlands' is, is onze taal en zijn symbolen en tradities. Onder dit laatste vallen de Nederlandse vlag, fietsen en nationale feest- en herdenkingsdagen als Koningsdag, Dodenherdenking, Bevrijdingsdag, pakjesavond en de Elfstedentocht.
Cultuur is alles wat door de mens is gemaakt (waaronder kunst) en wordt voortgebracht, dus zowel voorwerpen (materiële cultuur) als dingen die bedacht zijn (ideeën, theorieën, wetten, normen en dergelijke; de immateriële cultuur). Cultuur staat daarmee tegenover natuur, die is ontstaan zonder ingrijpen van de mens.