Schakelen zonder koppeling naar een hogere versnelling is heel eenvoudig. Hou hem in z'n eerste versnelling (of welke versnelling je dan ook zit) en laat het gas los. Trek heel lichtjes aan de pook in de richting die hij op moet, maar trek niet hard genoeg om hem uit z'n versnelling te halen.
Het is verstandig om zo min mogelijk met ingetrapte koppeling te rijden. Niet alleen omdat dit leidt tot slijtage aan je koppeling, maar ook omdat het gevaarlijk kan zijn, zeker in de bochten. Als je remt met ingetrapte koppeling, dan rem je ontkoppeld. Dat kost energie en dus ook brandstof.
Het vervangen van de koppeling is in dit geval de enige mogelijke uitkomst. Het kan ook zo zijn dat de ringen van de tandwielen zelf versleten zijn, of de vertanding op de wielen niet meer in orde is. Dit gebeurt veel minder vanwege de hoge kwaliteitseisen aan de materialen die gebruikt worden.
Tip van de Wegenwacht: rijd niet met een slippende koppeling. Dat wil zeggen: laat nooit de koppeling erg langzaam opkomen of maar half opkomen. Daarvan slijt de koppelingsplaat zeer snel – dat is een dure reparatie – en het kan op vakantie zelfs voor paniek zorgen!
De koppeling vervangen is een reparatie die sterk afhankelijk is van uw type auto. De prijs van het vervangen van de koppeling zal dus ook verschillen per auto. De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen vaak tussen de € 300 tot €1.000, afhankelijk van het type auto.
Hoe lang duurt het om een koppeling te vervangen? Het vervangen van een versleten koppeling kost gemiddeld al snel zo'n 3 tot 5 uur.
Antwoord van Leo
Het is een normaal verschijnsel dat een auto die op een helling geparkeerd staat weg kan rollen. Een auto die op een helling geparkeerd staat moet dus altijd op de handrem staan. Deze auto is voorzien van een elektronische handrem.
"Het kost gemiddeld 10 tot 12 rijlessen om te leren koppelen en schakelen. Als je dat overslaat, kun je veel sneller en dus goedkoper je rijbewijs halen."
Wegrijden in de tweede versnelling is een goede remedie, maar belangrijker nog is om weinig gas te geven bij het optrekken en heel voorzichtig de koppeling omhoog te laten komen.
Het is soms verleidelijk om bij een handgeschakelde versnellingsbak een versnelling over te slaan. Met de soepele benzinemotoren van tegenwoordig kun je gemakkelijk van 3 naar 5. Maar doe dat vooral niet, want het kan je duur komen te staan. Steeds minder nieuwe auto's hebben een handgeschakelde versnellingsbak.
Schakel naar je gewenste versnelling. Laat het koppelingspedaal opkomen tot het aangrijpingspunt (het zelfde punt zoals bij het wegrijden) en geef voldoende gas (de motor niet laten loeien, maar wel genoeg gas geven om snel door te rijden). Als de afstand tussen jou en je voorligger groter wordt moet je meer gas geven.
De 1e versnelling gebruik je bij het wegrijden. Je rijdt 0 km/h en laat de koppeling opkomen tot het aangrijppunt en geeft dan een klein beetje gas. Als je eenmaal rolt, dan kun je de koppeling verder op laten komen. Je toerenbereik van gaat van +-1000 toeren naar 2000-2200 toeren als je eenmaal 20 km/h gaat.
Om de vaart eruit te halen kunt u steeds een versnelling terugschakelen. Bij het afremmen op de motor verbruikt deze geen brandstof. In vrij zetten en laten uitrollen krijgt niet de voorkeur. Door de auto in de versnelling te houden kun je altijd meteen anticiperen op een actuele, soms ook gevaarlijke situatie.
Eerst gas loslaten (dus afremmen op de motor), daarna remmen met de voetrem (remsysteem) en niet voor de 1000 toeren de koppeling in te trappen. Wanneer je stationair rijdt (is iets onder de 1000 toeren) mag wel eerst ontkoppeld worden en daarna worden geremd.
Met koppeling ingetrapt, heeft de startmotor het wat gemakkelijker (kan vooral helpen als je accu wat minder is/wordt) > Je kunt langer 'doorstarten' als je de koppeling intrapt bij het starten waardoor de kans dat de auto aanslaat voordat de accu het niet meer trekt groter is.
Een van de belangrijkste dingen tijdens het rijden op een motor is misschien wel het schakelen. Dit lijkt voor veel mensen vaak lastig, maar dit is het totaal niet. Er zijn eigenlijk twee manieren waarop je kunt schakelen. Zo kun je schakelen door middel van de koppelingshendel en schakelen op een halfautomaat.
In 50 km/h-zone max in 3e versnelling
Welke versnelling het meest geschikt is als je 50 km/h rijdt hangt af van de grootte van je motor, maar in veel auto's is het mogelijk om 50 km/h in de derde versnelling te rijden zonder te veel toeren te maken.
Als leidraad kun je aanhouden.
Wegrijden 0 tot 20 km/h in zijn 1 vanaf 20 km/h tot 35 in de 2 vanaf 35 tot 50 km/h in zijn 3 vanaf 50 tot 80 km/h in zijn 4 vanaf 80 tot 120 in zijn 5 constante snelheid vanaf 90 in zijn 6 let op!
Schakel daarom altijd naar de hoogst mogelijke versnelling. Let er wel op dat té vroeg schakelen de motor kan vervuilen of zelfs beschadigen. Schakel daarom altijd vanaf 2.000 toeren door naar de volgende versnelling.
Wie een handmatig geschakelde auto rijdt, vindt het doorgaans fijn om tijdens het schakelen zijn hand te laten rusten op het pookje. Lijkt onschuldig, maar het blijkt dat deze gewoonte spanning kan veroorzaken in de tandwielen van de transmissie, waardoor deze eerder aan vervanging toe is.
Als u parkeert in de versnelling staat uw auto voor langere tijd stil, zonder dat u risico loopt op verroeste handremkabels. Bij het starten van de auto die stilstaat in de versnelling is het noodzakelijk om de koppeling in te trappen bij het starten, anders schiet uw auto ineens naar voren.
Wanneer slipt de koppeling? Een slippende koppeling is vooral te herkennen tijdens het optrekken. Wanneer je de koppeling op laat komen, versnelt de auto nauwelijks. Is de auto al op snelheid en geef je flink gas bij om in te halen, dan merk je ook dat de auto niet versnelt zoals je gewend bent.
Symptomen dat een koppeling aan vervanging toe is zijn: een motor die toeren maakt zonder dat je auto versnelt in de versnelling, een hoog aangrijpend koppelingspedaal, een zwaar koppelingspedaal of een moeizaam schakelende versnellingsbak. Wacht niet te lang met een bezoek aan de garage bij koppelingsklachten.
Hoe wij dat hier doen: in de hoogste versnelling zetten, handrem erop en de koppeling rustig op laten komen. Slaat de motor af, dan is de koppeling goed. Blijft de motor lopen, dan is hij versleten.