Je bent je aan het oriënteren op een studie aan de Pabo omdat je graag juf of meester wilt worden, maar je bent dyslectisch. Kun je dan je droom wel verwezenlijken? Het antwoord op die vraag is: Ja, dat kan!
Een leerling met een dyslexieverklaring heeft standaard recht op tijdverlenging. Andere aanpassingen, zoals auditieve ondersteuning, moeten vermeld zijn in de verklaring. Het begeleidingsadvies moet dan mogelijk herzien worden, als een leerling hier later behoefte aan heeft.
Mensen met dyslexie hebben vaak een sterk ontwikkeld visueel geheugen. Dit helpt om innovatief en creatief te denken. Ook leggen ze sneller verbanden en leren ze om zichzelf op een andere manier uit te drukken dan met taal.
Dyslexie is een onzichtbare handicap. Wanneer iemand dyslectisch is betekent dit dat diegene 'hardnekkige problemen bij de automatisering van het lezen en/of de spelling heeft'. Ook als ze extra hulp krijgen hebben dyslectici moeite met het foutloos en vlot leren lezen en/of spellen.
Iemand met dyslexie heet een dyslecticus of dyslectica, meervoud respectievelijk dyslectici en dyslecticae, maar wordt geslachtsneutraal meestal 'dyslect' (meervoud 'dyslecten') genoemd.
Dyslexie gaat nooit over. Je kunt wel leren om er minder last van te hebben. Daarnaast kan het veel oefenen helpen om steeds iets beter te worden in het lezen en spellen. Niet ieder kind met dyslexie heeft veel moeite met zowel het lezen als de spelling.
Dyslexie is een aangeboren en erfelijk bepaalde leerstoornis met een neurologische basis, waarbij de kern van het probleem ligt in het vlot lezen en spellen van woorden. Een leerling die één ouder heeft met dyslexie, heeft 40 tot 50% kans ook aanleg te hebben voor dyslexie.
Studenten met dyslexie of dyscalculie kunnen wél geneeskunde studeren en arts worden. De meesten van hen worden zelfs uitstekende artsen.
Dyslexie is voor een deel erfelijk. Dat wil zeggen dat de kans groter is dat een kind dyslexie heeft als één van de ouders dyslexie heeft. Kinderen van wie één van de ouders dyslexie heeft, hebben ongeveer een vier keer grotere kans om dyslexie te ontwikkelen dan kinderen van wie de ouders geen dyslexie hebben.
ontwikkelen van faalangst; moeite met aansluiting bij leeftijdgenoten of volwassenen door verminderde sociale acceptatie; schroom om aan een vervolgopleiding of baan te beginnen; vermijden van bepaalde taken op sociaal gebied zoals vrijwilligerswerk en bestuurswerk.
Dyslexie is een persisterend probleem. Dit betekent dat de leerstoornis nooit weg zal gaan en niet te genezen valt. Behandelingen en therapieën kunnen het probleem niet voor 100% oplossen, maar ze kunnen wel helpen in het leren omgaan met dyslexie. Een goede behandelmethode sluit zoveel mogelijk aan bij het kind.
Wanneer de gemeente het dyslexieonderzoek niet vergoedt, kun je kiezen voor een particulier dyslexieonderzoek. Het is identiek aan een vergoed onderzoek. Het enige verschil is dat je de rekening zelf betaalt. De kosten voor een dyslexietest zijn €715,-.
Kinderen met dyslexie lopen vaak tegen een aantal problemen aan: Ze vinden het lezen en begrijpen van lange teksten moeilijk. Ze moeten een tekst of vraag meerdere keren lezen om de inhoud te begrijpen. Ze lezen vragen verkeerd en geven daarom het verkeerde antwoord.
Een dyslexieverklaring is onbeperkt geldig. Wel kan het zo zijn dat de ondersteuningsbehoeften van een kind veranderen, bijvoorbeeld bij de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs, of bij de overgang naar het hoger onderwijs.
Leerlingen met dyslexie hebben in principe tot alle studies toegang, passend bij het niveau van de middelbare school. Discriminatie bij toegang tot onderwijs is namelijk verboden. Dit is vastgelegd in de Wet gelijke behandeling op grond van chronische ziekte (WGBH/CZ).
Dyslectici maken meer fouten tegen het gebruik van hoofdletters en leestekens, waardoor hun teksten minder gestructureerd zijn. Dyslectici scoren, in het algemeen, veel sterker op mondelinge taken dan op schrijftaken. Dyslectici vertonen doorgaans een tragere verwerkingssnelheid.
Verworven dyslexie is vaak het gevolg van een hersenbeschadiging. Dit kan onder meer optreden door: Een hersenbeschadiging door een ongeval. Een infectie die de hersenen aantast, zoals een hersenvliesontsteking.
De NIO wordt echter ook veel gebruikt om bij dyslexie- onderzoek intelligentie te meten van leerlingen van groep acht van het basisonderwijs en de eerste drie klassen van het voortgezet onderwijs.
Linker- en rechterhersenhelft
Een veelgehoorde verklaring voor dyslexie is dat er een probleem is in de fonologische verwerking. Dat houdt in dat ze bij het leren van hun moedertaal moeite hebben met het opdelen van lange stukken spraak in kleinere deeltjes en het koppelen van klanken aan schrifttekens.
Voor kinderen met dyslexie is het uiterst belangrijk om zoveel mogelijk te lezen. Zij moeten veel extra leeskilometers maken. Per week moeten zij een uur extra leestijd hebben, verdeeld in bijvoorbeeld 3 keer 20 minuten. Daarnaast is het belangrijk om veel aan begrijpend luisteren te doen.
De rol van het geheugen werd onderzocht bij leesproblemen. Uit de resultaten blijkt dat volwassenen met dyslexie vooral problemen ervaren met het kort onthouden en met het aanleren van de volgorde van de elementen in een reeks.
Er kunnen al wel een aantal signalen zijn, zoals allergisch lijken te zijn voor boeken, slecht versjes kunnen onthouden, moeite met het verschil van links en rechts en moeite hebben met de namen van kleuren.
Een bekende beschrijving van dyslexie is dat het lijkt alsof de letters verspringen. De letters staan er wel en ze zijn los van elkaar ook prima te lezen maar het is lastig om snel woorden te herkennen.