De gemiddelde benzineauto heeft een levensduur van vijftien jaar – vandaar dat vanaf 2035 geen benzineauto's meer verkocht mogen worden. Wat er na 2050 wordt gedaan met overgebleven auto's die rijden op benzine, is onduidelijk. Het kan zijn dat deze worden geëxporteerd naar gebieden die ze nog wel toestaan.
Nu is er een compromis bereikt. Auto's op benzine en diesel zijn na 2035 uit den boze, maar auto's op zogeheten e-fuels mogen wel. Dat betekent in de praktijk dat auto's dan kunnen blijven rijden op onder meer diesel en lpg, maar dat moet die brandstof niet uit olie zijn gemaakt, maar op synthetische wijze.
Naast de benzine- en dieselauto wordt ook de lichte bedrijfsauto met een brandstofmotor verboden per 2035. Het verbod houdt in dat er geen nieuwe auto's die rijden op fossiele brandstoffen verkocht mogen worden.
Er is niet alleen de beslissing van de Europese Unie om vanaf 2035 de verkoop van auto's op fossiele brandstoffen te verbieden, in steden als Gent en Antwerpen moeten álle dieselauto's wegblijven uit het centrum vanaf 2031. In Brussel is dat zelfs al een jaartje vroeger.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Het hing al een tijd in de lucht, maar sinds gisteren is het officieel. Met een kleine meerderheid (46 tegen 40 stemmen) is het verbod vanaf 2035 op nieuwe diesel- en benzineauto's aangenomen. Vanaf dat moment mogen nieuwe auto's géén CO2 meer uitstoten. Bestaande auto's mogen nog wel blijven rijden.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Wanneer komt het verbod op de verkoop van nieuwe auto's die CO2 uitstoten, zoals benzine- en dieselauto's? Vanaf 2035 mogen alle nieuwe auto's die op de markt komen geen CO2 meer uitstoten. Dit moet ervoor zorgen dat de vervoerssector tegen 2050 koolstofneutraal wordt.
Wanneer de benzine bijna op is, zal de brandstofpomp lucht aanzuigen. Tot slot verzamelen vuil en vettigheid zich op de bodem van de tank. Rijd je de tank leeg, dan gaat de brandstofpomp deze troep opslurpen, met eveneens kans op een haperende motor of schade.
In de praktijk komt het er op neer dat brandstof in een auto een houdbaarheid heeft van minimaal 6 maanden. In de meeste gevallen wordt dat zelfs probleemloos enkele jaren. Ruim voldoende om de laatste lockdownmaatregelen te overbruggen dus.
Daling blijft onzeker
Of de daling voort blijft zetten, is onzeker. Brandstofprijzen bestaan namelijk voor meer dan de helft uit belasting en accijns. Die zijn vanaf 1 april 2022 tot het einde van het jaar verlaagd. "Maar of dat zo blijft na 1 januari 2023 is onzeker", zegt Van Selms.
Zes maanden
Moderne brandstof is daar gevoeliger voor, maar het duurt lang voordat er effecten merkbaar zijn. Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
Trek een geel hesje aan, zet de veiligheidsdriehoek op de grond en bel zo snel mogelijk de pechhulpdienst. Is er een tankstation in de buurt? Dan kunt u proberen om daar een jerrycan met brandstof te halen. Goed om te weten: als u uw auto ongelukkig parkeert door een lege tank, is dat strafbaar.
Over twaalf jaar mogen in de EU geen nieuwe benzine- en dieselauto's meer verkocht worden. Dat is definitief nu het Europees Parlement met het voorstel heeft ingestemd.
Het is nu helemaal officieel: vanaf 2035 zijn nieuwe benzine- en dieselauto's verboden in de EU. Het Europees Parlement, de Europese Commissie en alle lidstaten van de EU hebben besloten dat er vanaf 2035 geen nieuwe personenauto's en kleine bedrijfswagens meer verkocht mogen worden die CO2 uitstoten.
Bij de productie en verbranding van benzine komt immers CO2 vrij. Bij het opwekken van elektriciteit ook, maar doordat het aandeel groene energie in Nederland steeds groter wordt, daalt de indirecte CO2-uitstoot van elektrische auto's. Zo wordt zelfs een bestaande e-auto elk jaar een beetje schoner.
Of elektrisch rijden voor jou interessant is, hangt van meerdere factoren af. Zoals: hoe en hoe vaak gebruik je je auto, wat is je budget en zijn er laadmogelijkheden in jouw omgeving. Daarom adviseren we je zo goed mogelijk over alles wat met elektrisch rijden te maken heeft.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
Restwaarde elektrische auto
Na vier jaar rijden is een elektrische auto nog ongeveer de helft van de nieuwprijs waard. Dat is vergelijkbaar met de waardevermindering van een middelgrote benzineauto. Een dieselauto is na die periode iets meer dan 40 procent van de nieuwprijs waard.
1 - Mercedes EQS
Fabrieksopgave: 651 kilometer. Actieradius bij 100 km/h: 539 kilometer. Actieradius bij 130 km/h: 363 kilometer.
Vooral de NOx-uitstoot van diesel, de beruchte stikstofoxiden, worden beschouwd als een ware aanslag op de longen van de mens. Het feit dat de allernieuwste dieselmotoren eigenlijk best schoon zijn, kan het tij niet meer keren: de diesel heeft het gedaan.
Aan de hand van hoe streng deze regels zijn, worden dieselauto's die voor het jaar 2000 of 2005 gebouwd zijn geweerd. Vanaf 2025 kunnen deze regels verder aangescherpt worden. Dit kan betekenen dat personenauto's die voor 2009 en bestelwagens die voor 2010 gebouwd zijn de milieuzones niet meer in mogen rijden.
Tegenwoordig is dat geen reden meer om een diesel te rijden. De literprijzen zijn vaak hoger dan die van benzineauto's en oude diesels worden steeds vaker uit stadscentra geweerd. De dieselauto zit in het verdomhoekje.