Toch kun je ook in de winter best gebruik maken van je motorfiets. Zeker waar het kortere ritten betreft en je met relatief lage snelheid van A naar B wilt komen is de motor – ook onder natte of zelfs winterse omstandigheden – een bruikbaar vervoermiddel.
Je rijd als mooi weer rijder natuurlijk veiliger omdat je minder kans hebt te worden overvallen door plotseling opkomende gladheid. Motorrijden als het vriest kan best maar pas op voor gladde wegen. Ben je wel iemand die met alle weertypes rijdt dan is het zaak altijd beschermende kleding te dragen.
Motor rijden kost, inclusief afschrijving, tussen de € 1.200 en € 4.000 per jaar.
Het weer. Permanente blootstelling aan regen, wind, zon of zelfs sneeuw en hagel is niet ideaal voor je motor. Vooral vocht kan je motor flink beschadigen. Er kan roest ontstaan en elektronica kan beschadigen.
Voordat een motor op de openbare weg mag rijden, moet het voertuig voldoen aan technische eisen. Zo mag een motor niet langer zijn dan 4 meter en moet een motor goed werkende remmen hebben.
"Motorrijders maken per gereden kilometer 25 tot 30 keer zoveel kans om te overlijden bij een ongeluk dan automobilisten", gaat hij verder. "Maar wij vinden motorrijden niet gevaarlijk. Je kunt wel gevaarlijk motorrijden." Een motorrijder moet de regie in het verkeer nemen, vindt de KNMV-instructeur.
Motorblok en inhoud
Het is dan ook wel te begrijpen dat 80.000km op een kleine 150cc motorscooter echt wel veel is (maar nog zeker niet versleten hoeft te zijn!), terwijl een grote 1200cc toermotor met gemak 200.000km meer op te teller zet.
Een gemiddelde motorband heeft bij nat weer nog steeds 70% grip op de weg. De meeste motorrijders maken niet eens gebruik van hun maximale grip. Sterker nog: de gemiddelde motorrijder gebruikt maar 60% van de maximale grip. Ook in de regen kun je als motorrijder dus veilig de weg op.
Bij motorrijden in de regen is het vooral belangrijk dat je je bewust bent van het wegdek waar je op rijdt. Klinkers en kinderkopjes zijn in de regen een stuk gladder dan asfalt; en zelfs op asfalt kom je de nodige valkuilen tegen. Wegmarkeringen, reparatieplekken en putdeksels zijn erg verraderlijk.
Op korte termijn geen ramp, maar het kan er na verloop van tijd voor zorgen dat je motor minder vermogen levert. Bovendien kan het de levensduur van je krachtbron inkorten. Niet wenselijk dus!
Een nieuwe motor verbruikt gemiddeld 1 liter per 20 kilometer of minder. Dit is ongeveer € 10,- per maand, afhankelijk van de provincie waarin je woont. Dit hangt af van het soort verzekering dat je kies en de modules die je erbij kiest. Bijvoorbeeld het meeverzekeren van een opzittende en pechhulp.
Is motorrijden moeilijk? Nee, want het motorrijden op zichzelf is niet moeilijk als je de motor weet te hanteren. Dat leer je door motorrijles te nemen en te starten met het onderdeel voertuigbeheersing. Met het doen van oefeningen leer je in de praktijk snel motorrijden.
Een complete veilige motorkleding set (jas, broek, helm, handschoenen, laarzen) kost tussen de € 400 en € 1500. Gemiddeld ben je ongeveer 1000 euro kwijt. Een basis set textiele kleding is de goedkoopste optie.
Misschien wel de belangrijkste reden van allemaal: motorrijden is ongelofelijk leuk. Elke kilometer is genieten, het nemen van bochten is een feest, het gevoel van vrijheid is sensationeel en daarnaast zit er in zo'n motor ook nog de nodige power en een lekker geluid. Kortom: je hebt ongekend veel plezier.
Toch kun je ook in de winter best gebruik maken van je motorfiets. Zeker waar het kortere ritten betreft en je met relatief lage snelheid van A naar B wilt komen is de motor – ook onder natte of zelfs winterse omstandigheden – een bruikbaar vervoermiddel.
Motorrijders zijn kwetsbaar in het verkeer. Het risico, per afgelegde kilometer, om bij een verkeersongeval te overlijden, is 25 maal zo groot voor motorrijders als voor inzittenden van personenauto's; het risico om in het ziekenhuis te belanden 20 maal.
Motorrijden is gezond voor je!
In de studie werden meer dan 50 motorrijders getest op hersenactiviteit en hormoonspiegels voor, tijdens en na het motorrijden, autorijden en rusten. Na een ritje van 20 minuten motorrijden resulteerde dit in een afname van 28% in biomarkers van stress.
Uitgedrukt in het aantal verkeersdoden per afgelegde kilometer, is het risico om als fietser in het verkeer te overlijden ruim acht keer zo hoog als het risico voor auto-inzittenden, maar ruim drie keer zo laag als het risico van een brom-/snorfietser en een motorrijder.
Motorrijden geeft een gevoel van vrijheid. Voor motorrijders is er niets mooier dan op een mooie dag het gas open te draaien en het vermogen van je tweewieler te voelen, terwijl je in enkele seconden een flinke snelheid behaalt.
Uit dit onderzoek blijkt dat motorrijden inderdaad gevaarlijk kan zijn. Uit gegevens van 2010 tot 2014 is naar voren gekomen dat een motorrijder per afgelegde afstand ongeveer 30 keer meer kans heeft om te overlijden in het verkeer dan iemand die in een auto rijdt.
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft al lang geleden een onderzoek gedaan naar de ongelukken waar motorrijders bij betrokken waren en hoe dit heeft kunnen gebeuren. Op nummer 1 staan kruispunten waar 36% van de motorongevallen gebeuren. Op de tweede plaats staan afdekongevallen (31%).
De motorfiets heeft de beschikking over twee remmen. De voorrem en de achterrem. Onder normale omstandigheden gebruik je beide remmen. De juiste manier van remmen is dan: eerst de voorrem, dan de achterrem en als laatste de koppelingshendel inknijpen.
Tegenwoordig is de 3 cilinder verbeterd en zijn ze zuiniger, stiller, krachtiger, kleiner en lichter dan vroeger. Een 4 cilinder minder efficiënt maar is beter voor langere afstanden, heuvel en bergachtig gebied, om te rijden met een caravan of een aanhanger en is krachtiger dan een 3 cilinder.
Dieselmotoren hebben vandaag een levensduur en vermogen dat vergelijkbaar is met benzinemotoren. Een voertuig met 200.000 km kan nog 100.000 km afleggen zonder zware problemen als het goed wordt onderhouden, en vooral als het om een tweedehands auto gaat.
Vaak rijdt een motor gemiddeld net iets minder kilometers dan een auto, al zijn er natuurlijk uitzonderingen. Waar een auto al 70.000 tot 150.000 kilometer kan rijden, is dit voor een motor al aan de hoge kant.