Geldigheid. Een briefadres is 6 maanden geldig. Het is alleen een administratief adres, u woont hier niet. Iemand die op een briefadres ingeschreven staat, telt niet mee als bewoner op dat adres.
Een briefadres is altijd tijdelijk. Hoe lang een briefadres geldig is, hangt af van je gemeente. Iedere gemeente heeft eigen regels voor het afgeven van een briefadres. Informeer daarom bij je gemeente.
Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).
Geen financiële gevolgen
Er zijn ook geen gevolgen voor uw bijstandsuitkering, gemeentelijke belastingen, huur- of zorgtoeslag. Een persoon met een briefadres staat wel ingeschreven op uw adres, maar niet als bewoner. Goed om te weten: U mag maximaal 2 personen een briefadres geven op uw adres.
Alleen als u geen woonadres heeft, of als u verblijft in een instelling, kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken. U kunt als briefadres geen postbus gebruiken.
Een postadres is niet voldoende. Je moet het postadres registreren als briefadres bij de gemeente. Als je niet geregistreerd staat in de BRP (Basisregistratie Personen) bij de gemeente, zal de zorgverzekeraar je uitschrijven. Een briefadres is altijd maar voor 3 maanden.
Wat kost het? Voor een zakelijke postbus betaal je € 242 per jaar exclusief btw (€ 286 inclusief btw). Daarnaast betaal je eenmalig het starttarief van € 44 exclusief btw (€ 53,24 inclusief btw). Je postbusabonnement heeft een looptijd van 1 jaar, en wordt telkens met een jaar verlengd.
Als u geen vast woonadres in Nederland hebt, kunt u zich tijdelijk inschrijven op een adres van de gemeente. Dat heet een briefadres. Op dat adres ontvangt u uw post.
Nee, dat is niet mogelijk. Het is wel mogelijk om de gemeente te verzoeken om een adresonderzoek te starten. De gemeente kan controleren waar de persoon daadwerkelijk woont of ingeschreven is. Wanneer dat niet het geval is zal de gemeente de gegevens wijzigen of uit uitschrijven uit de Basisregistratie Personen.
Het geven van een briefadres door de hoofdbewoner heeft geen gevolgen voor zijn of haar uitkeringen en toeslagen. Het is belangrijk dat de post daadwerkelijk door de aanvrager wordt opgehaald.
U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen.
U kunt een 'bestuurlijke boete' krijgen als u bewust of onbewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de Basisregistratie Personen (BRP). Bijvoorbeeld als u uw verhuizing niet doorgeeft. Of als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon er niet woont.
Nee, een postbus of antwoordnummer kun je niet gebruiken als briefadres. Een briefadres is het adres van een andere persoon of van een door de gemeente aangewezen adres van een instelling, dat in de BRP (basisregistratie personen) wordt geregistreerd. Een postbus of antwoordnummer is dat niet.
Betekening aan het briefadres
De Wet BRP bevat bepalingen die bevorderen dat de briefadreshouder ook daadwerkelijk via het briefadres kan worden bereikt. Uit hoofde van zijn hoedanigheid en functie heeft de gerechtsdeurwaarder ook toegang tot deze gegevens.
Inschrijving in de Basisregistratie Persoon (BRP) op een adres in de gemeente is niet afhankelijk van de instemming van de al op dat adres ingeschreven bewoner. Slechts het feitelijk verblijf van de burger op het adres is bepalend.
In principe mag er 1 huishouden ingeschreven staan per adres. Dit betekent: 1 of 2 volwassenen, al dan niet met kinderen. Wanneer voor het adres een omzettingsvergunning is afgegeven, dan mogen er meerdere huishoudens ingeschreven staan op het adres.
Je riskeert dat je: geschrapt wordt op het adres waar je gedomicilieerd bent; ambtshalve ingeschreven wordt op het adres waar je effectief woont. Je moet je domiciliëren op het adres waar je je hoofdverblijfplaats hebt. Als je verhuist, dan moet je dat aangeven bij de gemeente.
In Nederland kunt u ervoor kiezen om een zakelijk postadres aan te vragen. Op een postadres ontvangt u dan uw zakelijke of persoonlijke post. Wij helpen uitsluitend ondernemers om een zakelijke postbus aan te vragen. Dit kost u weinig tijd en wij bieden u al een zakelijke postbus vanaf 24,95 euro per maand.
ja, dat kan. maar een woonadres moet ook altijd kenbaar zijn voor jouw baas of uitbetalende instantie.
Wijziging van de wet
Per 1 januari 2022 wordt namelijk de wet gewijzigd. Een gemeente is dan verplicht om iemand die volgens de wet in die gemeente verblijft in te schrijven in de BRP en een briefadres te geven. Uiteraard zijn we hier blij mee.
Wie permanent in een camper wil wonen, moet wel voldoen aan de Wet Basisregistratie Personen (Wet BRP), waarin staat dat het verplicht is een adres op te geven bij de gemeente. Dat kan het woonadres zijn, maar wie zo'n adres niet heeft, kan ook een briefadres opgeven, een zogenaamd postadres.
Iedereen die rechtmatig in Nederland verblijft, moet zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woon je niet meer op je oude adres of ben je langer dan acht maanden niet in Nederland? Dan word je uitgeschreven uit de BRP. Als je geen vast woonadres hebt, kan een briefadres uitkomst bieden.
Vanaf 1 januari 2022 is een gemeente wettelijk verplicht om iemand in te schrijven op een briefadres. Als er geen briefadresgever beschikbaar is moet de gemeente zelf als briefadresgever optreden. Dat kan bijvoorbeeld het adres van het gemeentehuis zijn.
Een postbus zorgt ervoor dat je post ontvangt op een ander adres dan je privé- of bedrijfsadres. Vooral zzp'ers registeren zich met hun eenmanszaak op hun eigen huisadres, waardoor de zakelijke post daar ook binnenkomt. Dit voorkom je met een eigen postbus.
Je bent bevoegd om zolang je wilt iemand onder jouw dak te laten verblijven. Met wie en hoe lang je samenwoont betreft jouw persoonlijke leven en daar heeft de verhuurder niets mee te maken. Uiteraard mag de situatie niet leiden tot overlast voor omwonenden of tot overbewoning van het huis.