U ervaart hoe u een goede dialoog kunt krijgen met de ander.U bent zich bewust hoe u richting kunt geven aan het gesprek door te begrijpen waar de ander staat. De nadruk ligt op het herkennen van uw eigen aandeel in de communicatie met de ander, ter voorkoming van misverstanden, weerstand en wellicht een conflict.
Welke gespreksvaardigheden zijn er? In dit artikel vind je een groot aantal gespreksvaardigheden-voorbeelden. Dat zijn bijvoorbeeld luisteren, vragen stellen, feedback geven, feedback ontvangen, omgaan met weerstand, kort en bondig communiceren en de regie nemen.
De belangrijkste kenmerken van een goed gesprek zijn: De tijd nemen, contact maken en actief luisteren. Respecteren en verplaatsen in het standpunt van de ander. Gelijkwaardigheid en tweerichtingsverkeer.
Wat zeg je tegen iemand die alleen maar praat en niet luistert?
Neem regie voor dat gevoel, voor het idee dat je niet gehoord wordt. Dat kun je doen door te stoppen met je verhaal en een vraag te stellen, zoals: “Wat hebben jullie mij horen zeggen? Ik blijf namelijk maar praten omdat ik het gevoel heb dat jullie nog niet gehoord hebben wat ik eigenlijk wil zeggen.”
We onderscheiden vier soorten gesprekken die in verschillende situaties tot een vruchtbaar gesprek kunnen leiden: redevoering, dialoog, debat en tirade.
Welke gesprekstechnieken gebruik je bij motiverende gespreksvoering?
Motiverende Gespreksvoering (MGV) vereist flexibel en strategisch gebruik van enkele gesprekstechnieken (c.q. kernvaardigheden) om iemands motivatie en bereidheid tot verandering te ontlokken en te versterken. De gesprekstechnieken zijn: Open vragen stellen. Reflectief luisteren.
Wat is kenmerkend voor motiverende gespreksvoering?
In Motiverende gespreksvoering wordt expliciet aandacht besteed aan de waarden van cliënten, aan dat wat zij belangrijk vinden. Dit wordt gedaan door expliciet te vragen wat het belangrijkst voor hen is en waarom dat zo is. Dit versterkt de motivatie om te veranderen.
“Ik wil graag even met je praten over iets waar ik het moeilijk mee heb.” Vertel je partner wat je bedoeling is met dit gesprek: “Ik wil graag met je praten om het samen leuk te hebben in onze relatie.” Je bent immers op zoek naar een afspraak of oplossing waar jullie je allebei in kunnen vinden.
Stel jezelf regelmatig bloot aan sociale situaties. Oefen zo vaak als je kunt. Begin klein, bouw je skills en zelfvertrouwen langzaam op, en merk hoe je steeds beter wordt in het aanknopen van gesprekjes. Weet dat de meeste mensen het heerlijk vinden om meer contact te hebben met de mensen om hen heen.
Hoe zou je deze periode invullen? Wat heb je dit jaar niet bereikt, wat je wel had willen bereiken? Van welke drie dingen heb jij de meeste energie gekregen? Waarvan heb jij wakker gelegen?
En wat kun je doen om dit soort momenten vaker te beleven? Voor welke 3 dingen ben je op dit moment dankbaar? Wat vind je het meest belangrijk in je leven, en steek je daar voldoende tijd en energie in? Welke minder fijne gebeurtenis van de afgelopen tijd bleek uiteindelijk positief?
Iemand die je niet kent recht aankijken, zoals in de trein, hoort eigenlijk ook niet. Tijdens een gesprek is het wel de bedoeling om de ander aan te kijken. Het oogcontact is dan een belangrijk deel van de communicatie tussen mensen. We wisselen af tussen aankijken en wegkijken.