Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
Een elektrische auto met een gemiddelde accucapaciteit (60 kWh) voor 80% volladen, duurt: 21 uur via het stopcontact (2,3 kW) 4,5 tot 13 uur via een laadpaal thuis (11 - 3,7 kW) 2 tot 4,5 uur via een openbare laadpaal (22 - 11 kW)
U kan eenvoudig uw auto thuis opladen via een standaard stopcontact 220V / 230V. Het laden van via een stopcontact wordt ook wel het mode 2 laden genoemd en kan zowel bij een type 1 laadstekker als een type 2 laadstekker. Mode 2 laden is een principe van het laden van uw elektrische auto.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.
Het opladen van een elektrische auto kan gewoon thuis, maar duurt dan wel langer dan laden bij een publiek oplaadpunt. We hebben een overzicht van de mogelijkheden voor u samengesteld. U kunt uw elektrische auto en plug-in hybride thuis opladen.
Via een normaal stopcontact kun je maximaal opladen met 3,7 kWh. Maar om overbelasting te voorkomen, worden de meeste laadkabels begrensd tot 2,3 kWh. Gemiddeld verbruikt een elektrische auto 19 kW per 100 kilometer. Via een gewoon stopcontact moet je dus minimaal 5 tot 8 uur ladenom 100 kilometer te rijden.
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
De formule die je zelf kunt gebruiken is dus: Aantal kilometer per jaar / verbruik van je elektrische auto in kilometer per kWh / 370 Dus rij je 30.000 kilometer per jaar in een elektrische auto die 5,5 kilometer per kWh rijdt, dan heb je (30.000 / 5,5) / 370 = bijna 15 zonnepanelen nodig.
Laadpaal voor thuis meestal 3,7 of 11 kW
Hoewel de aansluiting vaak een hogere stroomsterkte aankan, is de maximale stroomsterkte van een enkele groep eigenlijk altijd 16 A. In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW).
De kosten van het rijden in een elektrische auto zijn afgelopen jaar flink gestegen. Maar elektrisch rijden is nog altijd goedkoper dan op benzine, meldt de ANWB. De gemiddelde kosten van een elektrische auto stegen in 2022 naar 61,4 cent per kilometer. Een jaar eerder was dat nog 56,7 cent per kilometer.
Ten tweede is het belangrijk is dat er voor een laadpaal bij een woning een aparte groep in de groepenkast aangelegd wordt. Zo voorkomt u dat een stroomstoring thuis gevolgen heeft voor het opladen van de auto. Ten derde voorkomt u op deze wijze dat de laadpaal andere apparatuur in dezelfde groep in de weg zit.
Kan iedereen een laadpaal thuis laten installeren? In feite is elk huis geschikt voor een laadpaal en kan iedereen die dat wil, er een laten installeren. Is het een laadpaal voor particulier gebruik, dan heb je geen vergunning nodig. Pas als je een openbare laadpaal wilt hebben, komt er papierwerk bij kijken.
Wanneer je je auto oplaadt, vraag je voor een langere tijd veel vermogen. Een normaal stopcontact is hier niet op gebouwd. Grote kans dus dat de stoppen dan doorslaan. Een laadpaal is speciaal gebouwd om je auto efficiënt en veilig te laden en het gaat ook nog eens veel sneller dan via een normaal stopcontact.
Snelladen tot 80% is efficiënter
De laatste 20% van je accu is namelijk minder snel geladen. Over je hele reis gerekend is je totale laadtijd dan ook korter als je twee keer stopt bij een snellaadstation en tot 80% oplaadt dan één keer tot 100%.
Heb je zonnepanelen én de mogelijkheid om je elektrische auto op eigen terrein op te laden? Dan wordt elektrisch rijden – afhankelijk van het aantal panelen en de juiste laadpaal – wel heel erg duurzaam. En vanzelfsprekend laad je dan ook een stuk goedkoper. Niet iedereen kan een privélaadpaal installeren.
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
3-fase aansluiting
In woningen van na 2011 zit vaak een 3-fase (3x25A) aansluiting. Een 3-fase aansluiting is zeer geschikt voor een laadpaal met meer vermogen. Een 3-fase laadpaal heeft een standaard vermogen van 16A/3,7kW per fase.
Voor de stroom om je elektrische auto op te laden betaal je een prijs per kilowattuur (kWh). Omdat de energietarieven momenteel sterk verschillen, lopen de laadtarieven ook uiteen. Gemiddeld betaal je tussen de € 0,25 en € 0,80 per kWh bij een openbare laadpaal en € 0,60 tot € 1,- per kWh bij een snellader.
De gemiddelde prijs voor 8 zonnepanelen met omvormer en inclusief installatie ligt tussen de € 4.000,- en € 5.000,-. De bedragen zijn inclusief btw. Deze kan worden teruggevraagd bij de belastingdienst. De teruggave van de btw voor 8 zonnepanelen ligt tussen de € 700,- en € 800,-.
Wanneer je de auto met je eigen elektriciteit oplaadt, kost dit ongeveer € 1.020,- per jaar (met een energieprijs van € 0,40 per kWh). Stel dat je dezelfde kilometers in een benzine auto rijdt met een gemiddeld verbruik van 1 op 15, dan kost dit zo'n € 2.000,- per jaar (met een benzineprijs van € 2,- per liter).
E-auto's kunnen niet terugleveren
Geen enkele elektrische Tesla, Volkswagen of Audi kan dit.
Retaildiscounter Lidl stopt met het aanbieden van de mogelijkheid voor klanten om gratis hun auto op te laden. Afrekenen gaat voortaan via de eigen app Lidl Plus. Lidl bevestigt dat het stopt met het aanbieden van gratis opladen in antwoord op vragen van Distrifood.
Elke IKEA winkel heeft twee laadpalen waar je je elektrische auto of fiets kan opladen. Deze laadpalen leveren voor de auto's een capaciteit van 400V / 16A / 11kW en voor fietsen een capaciteit van 220V / 16A / 3, 5kW. Het opladen is helmaal gratis.
Laden bij Ikea, gratis én betaald
Om aan te haken aan de overige oplaadpunten heb je een eigen laadpas nodig. De kosten voor het opladen zijn € 0,22 per kWh zonder starttarief (exclusief eventuele gebruikerskosten van je laadpasaanbieder).