Soms komt het voor dat iemand twee boetes krijgt voor hetzelfde feit. Dit is in strijd met het 'ne bis in idem-beginsel' ofwel het “het verbod op dubbele bestraffing''. Iemand mag niet tweemaal bestraft worden voor hetzelfde feit. In geval van het krijgen van een dubbele boete is een van de boetes vernietigbaar.
Tweemaal beboet voor hetzelfde feit
Een dubbele boete is onterecht wanneer je twee keer bestraft wordt voor hetzelfde feit. Dit heet ook wel het ne bis in idem principe. Stel je bijvoorbeeld voor dat je één keer door rood rijdt, maar je krijgt twee boetes. Hieronder lees je meer specifieke situaties.
"Er is een richtlijn van het College van procureurs-generaal uitgevaardigd naar aanleiding van de wet-Mulder. Daarin staat er in principe niet meer dan drie overtredingen tegelijkertijd worden bekeurd."
Het is toegestaan om meerdere flitspalen op dezelfde rechtdoorgaande weg te plaatsen. U kunt niet meerdere malen bekeurd worden voor eenzelfde overtreding, maar in dit geval kan gesteld worden dat er drie verschillende overtredingen zijn geconstateerd. U kunt in bezwaar gaan tegen de boete.
Boetes volgens regels
Volgens de rechtbank is het toegestaan om maximaal één parkeerboete per dag op te leggen. Maar er is geen regel die bepaalt dat aan het aantal dagen ook een maximum zit. De boetes die de man kreeg, zijn daarom volgens de regels.
Een scanauto is in staat 1200 auto's per uur te controleren. Een parkeerwachter te voet komt onmogelijk in de buurt van dit aantal. In 2019 waren de totale parkeergelden geprognotiseerd op 928 miljoen euro en in 2020 zijn de parkeerkosten geprognotiseerd op ruim 1 miljard euro.
Ga dan naar mijn.overheid.nl. Hiervoor hebt u wel DigiD nodig. Op deze website van de overheid kunt u aangeven dat u de berichtenbox wilt gebruiken. En dat u hierin ook post van het CJIB wilt krijgen.
De eerste lus zal de stand van het licht controleren wanneer je voorbij rijdt, de tweede lus wordt gebruikt om de snelheid van het voertuig te bepalen. De flitspaal zal dus zowel de zowel de stand van het licht controleren als je snelheid.
U gaat daarvoor naar www. cjib/foto. Daar logt u in met uw Digid en kunt u uw boete en bijbehorende foto bekijken en eventueel direct betalen. Heeft u een boete ontvangen voor een overtreding voor gebruik van uw mobiele telefoon in de auto die na medio januari 2023 geconstateerd is door de MONOcam*?
Sinds 21 juni 2021 hebben verkeersovertreders onmiddellijk toegang tot een kopie van hun proces-verbaal en hun boete via de website www.verkeersboetes.be . Overtreders dienen zich simpelweg in te loggen met een digitale sleutel zoals eID of itsme.
Het begrip bekeuring wordt soms als synoniem beschouwd van boete, maar in de strikte zin is dit slechts het transactievoorstel die men krijgt bij een kleine overtreding. In sommige landen, waaronder België en Nederland, staat er een vast bedrag voor een vergelijkbaar delict.
Als u een verkeersovertreding binnen een korte termijn meerdere keren begaat, dan wordt u zwaarder bestraft. Dat is ook zo voor snelheidsovertredingen: bij herhaling gaat uw boetebedrag omhoog én verzwaart het rijverbod.
Boetes, tot 350 euro. Als je belletje trekt, hard zingt op straat of op de rugleuning van een bankje zit in het park.
Top 10 grootste verkeersboetes van de wereld:
679.000 euro: 290 km/u, Zwitserland, 2010, Mercedes SLS AMG. 290.000 euro: onbekende snelheid, Zwitserland, 2010, Ferrari Testarossa. 283.000 euro: 88 km/u, Zwitserland, 2018. 192.000 euro: 72 km/u, België, 2019.
Het record staat nog op de naam van een Zwitserse miljonair. Eerder in 2010 reed een bestuurder 137 km/u waar 80 was toegestaan in een Ferrari Testarossa. Aan de hand van zijn vermogen (ongeveer 19 miljoen euro) werd de boete vastgesteld op 240.000 euro.
Wat zijn niet-saneerbare vorderingen? Dat zijn boetes die het minnelijke traject in de weg staan. Een minnelijk traject is pas mogelijk na volledige betaling van deze boetes.
Deze flitspalen staan twee maanden op één plek, en worden daarna verplaatst naar de volgende locatie.
Er zijn door Europa verspreid heel wat verschillende soorten palen, waarbij sommige altijd flitsen als ze en foto nemen en andere alleen als het te donker is. Sommige palen in Europa hebben nog een zichtbare flits. In Nederland hebben we uitsluitend nog digitale flitspalen, zo meldt het Openbaar Ministerie.
10 km/h: € 77. 15 km/h: € 148. 20 km/h: € 209. 25 km/h: € 280.
In de praktijk bedraagt dit meestal vier tot zes weken. Op de vraag hoe lang het precies duurt voordat u de boete binnen krijgt, is echter door niemand exact een antwoord op te geven. Ook wanneer u het CJIB belt, zullen ze u waarschijnlijk vertellen dat u nog even moet wachten.
Een flitspaal aan een verkeerslicht controleert dus veelal zowel of je door het rode licht rijdt als of je al dan niet te snel rijdt. Je kan dus als je te snel rijdt terwijl het verkeerslicht op groen staat ook geflitst worden.
Laat het voor eens en voor altijd duidelijk zijn: flitsen mag zowel langs voor als langs achter! Ben je langs voor geflitst, dan is de boete dus perfect geldig.
Wat kost de boete door rood rijden? Als je door rood bent gereden kost je dit 289 euro, dit is inclusief de 9 euro administratiekosten van het CJIB. De boete door rood rijden is in 2023 verhoogd in prijs, in 2022 was de boete nog 259 euro.
De beslistermijn
De officier van justitie moet binnen zestien weken nadat de beroepstermijn is verstreken beslissen. De beroepstermijn is zes weken na de dag van ontvangst van de verkeersboete (de brief van het CJIB).
Een geldboete is in Nederland minimaal € 3 en maximaal € 900.000. Voor jongeren van 12 tot en met 17 jaar is de maximale hoogte € 4.500.