Gebruik je een openbare laadpaal in een gebied waar betaald parkeren geldt? Dan moet je parkeergeld betalen voor de tijd dat je auto op de laadplek staat. Behalve als je een parkeervergunning voor dat gebied hebt, waardoor je er gratis mag staan.
Over het algemeen mag je met een gewone, niet-elektrische auto's niet parkeren op een parkeerplek met een laadpaal. Doe je dit toch? Dan riskeer je een boete van €90. Bij sommige oplaadpunten staat een venstertijd vermeld.
Parkeren bij een laadpaal zonder te laden is weliswaar asociaal, maar het is niet illegaal. Er zijn in het verleden boetes voor uitgedeeld, maar de Hoge Raad oordeelde in 2022 dat laadpaalkleven in principe niet strafbaar is.
Heb je een elektrische auto? Dan kun je gewoon gratis parkeren. Al eerder zagen we dat automobilisten vaker betaald moeten parkeren.
Hoe lang mag je parkeren bij een laadpaal? Het antwoord is redelijk eenvoudig. Als de parkeerplaats een onderbord heeft waarop staat dat je aan het laden moet zijn, dan moet je de auto weghalen als hij is opgeladen.
Kort stilstaan op een parkeerplaats zonder te betalen
U staat stil om snel passagiers in of uit te laten stappen. U staat stil om onmiddellijk goederen te laden of lossen.
Bij een openbare laadpaal blijven staan terwijl je accu al vol is, wordt 'laadpaalkleven' genoemd. Laadpaalkleven is in de meeste gemeentes verboden en kost € 95 boete. Wanneer parkeerkosten gelden, is het soms wel toegestaan. Benzineauto's mogen nooit in het parkeervak van een openbare laadpaal staan.
Betalen met een app, paypal, creditcard, of met je pinpas komt steeds vaker voor. Toch is het ook hier handig om je laadpas mee te nemen. Ten eerste omdat de laadsessie dan op dezelfde rekening komt maar vooral omdat de laadpas het best geaccepteerde betaalmiddel bij Snelladers in Europa is.
In veel gemeentes geldt een pardontijd van vijf of tien minuten waarin u parkeergeld kunt betalen. Deze tijd is bedoeld om naar de automaat te lopen of en uw bagage uit de auto te halen. U kunt bewijzen dat u binnen de pardontijd alsnog parkeergeld heeft betaald en dat is een geldige reden om bezwaar te maken.
Parkeren zonder te betalen
De boete die hiervoor opgelegd wordt is feitelijk een gemeentelijke belastingaanslag. Veel gemeenten berekenen een bedrag van rond de 72. - euro, plus één uur parkeergeld, hoewel meer dan een uur ook kan, indien aannemelijk is dat dit terecht is.
Ja, het is mogelijk voor jezelf en gasten om met een externe laadpas te laden op jouw laadpaal.
In de app ANWB Onderweg app vind je alle openbare laadpalen voor je elektrische auto. De app laat meteen zien of de laadpaal in gebruik of vrij is. Ook kun je zoeken naar laadstations van specifieke aanbieders.
In sommige gemeenten kun je zelf een publieke laadpaal aanvragen. Voor een openbare laadpaal heb je een laadpas nodig. Die scant je bij het oplaadpunt voordat je gaat opladen. Vervolgens betaal je voor het aantal kWh dat je afneemt.
Openbare laadtarieven liggen tussen de € 0,30 en € 0,40 per kWh en snelladen kost ongeveer € 0,60 tot € 0,80 per kWh.
Wanneer je je auto gaat opladen, let dan op de geschatte laadtijd die de auto opgeeft. Heeft je auto drie uur nodig om op te laden, dan moet je volgens de geldende regels na die drie uur je auto met volgeladen accu verplaatsen. Je hoeft overigens niet naast je auto te wachten tot het exacte moment dat de accu vol is.
Tarieven: Eerste 10 minuten: €1,00. Daarna per 10 minuten: €0,60.
De scanauto komt dagelijks meerdere keren langs, terwijl boa's veel minder vaak te zien zijn, en bovendien in moeten schatten of het een 'verkeersonveilige situatie' is voordat ze een bekeuring uitdelen. De gemeente krijgt graag meldingen van inwoners (en van lezers van de Orkaan).
Zorg dat je binnen 6 weken na de datum op de boete bezwaar maakt bij gemeente waar je parkeerde. Geef een goede reden waarom je het niet eens bent met een bekeuring. Ondersteun je bezwaar zoveel mogelijk met bewijzen. Bij veel gemeentes kunt je je bezwaar via hun website indienen.
Laden en lossen mag zolang duren als nodig is. U moet wel onmiddellijk met laden/lossen beginnen en dit ook niet onderbreken als u een naheffing parkeerbelasting wilt voorkomen.
Het opladen van je elektrische auto zonder laadpas kan bijvoorbeeld door: Mobiele Apps: Veel laadnetwerken en serviceproviders zoals onze Shell Recharge App. bieden tegenwoordig mobiele apps aan waarmee je je laadsessie kunt starten en beheren.
Het is mogelijk om te laden zonder laadpas, bij de meeste laadpalen kun je gemakkelijk betalen met een laadpas en is de enige optie om te betalen met een laadpas. Toch zijn er ook laadpalen waarbij je bijvoorbeeld ook met jouw pinpas en/of betaalpas kunt betalen, vooral bij snelladers zoals Fastned is dit mogelijk.
Kan ik ook geld verdienen met een laadpaal? Jazeker, je kunt geld verdienen aan een laadpaal door je stroom te verkopen aan anderen die hun elektrische auto willen opladen.
Het grote voordeel van een eigen laadpaal is dat je jouw auto kan opladen wanneer jij dat wilt. Heb je bijvoorbeeld een variabel energiecontract, dan is het voordeliger om je auto op te laden op momenten dat je minder geld voor stroom betaalt. Door hier slim mee om te gaan kun je voordeliger uit zijn.
De parkeerplaatsen bij de laadpunten zijn te herkennen aan een P-bord en onderbord met de tekst: 'Opladen elektrische voertuigen'. Elke laadpaal op straat heeft standaard twee laadpunten (op enkele uitzonderingen na, de oude laadpalen).
Hoe lang mag een auto maximaal op dezelfde plaats geparkeerd staan? Het is verboden auto's, sleepwagens en aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 7,5 ton langer dan acht uur binnen de bebouwde kom op de openbare weg te parkeren.