U mag hiermee tot een bepaalde datum nog wel een zero-emissiezone in. Dat geldt voor: Bestelauto Euro 5: tot 1 januari 2027. Bestelauto Euro 6: tot 1 januari 2028.
Voor grotere bestelwagens (categorie N1 klasse II en III) en minibussen zal de geleidelijke stopzetting van verbrandingsmotoren (benzine en diesel) plaatsvinden in 2035, met beperkingen die stapsgewijs worden ingevoerd. In 2025 moeten dieselvoertuigen ten minste Euro 5 zijn; in 2028 Euro 6d-TEMP en in 2030 Euro 6d.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Vanaf 2025 zal de verplichte toelating worden uitgebreid naar euro 5-voertuigen en het verbod naar euro 4-wagens.
Hoe hoger de emissieklasse, hoe minder schadelijke stoffen als fijnstof, koolstofmonoxide en stikstofoxiden het voertuig uitstoot. Deze schaal loopt momenteel van emissieklasse 0 (minst schoon) tot aan emissieklasse 6 (het schoonst).
Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed. Bij een bewaartemperatuur van 20 graden is dat meteen 6 maanden.
Nu is er een compromis bereikt. Auto's op benzine en diesel zijn na 2035 uit den boze, maar auto's op zogeheten e-fuels mogen wel. Dat betekent in de praktijk dat auto's dan kunnen blijven rijden op onder meer diesel en lpg, maar dat moet die brandstof niet uit olie zijn gemaakt, maar op synthetische wijze.
Europese klimaatwet verbiedt nieuwe diesel- en benzinewagens vanaf 2035. Vanaf 2035 zullen er zo goed als geen nieuwe diesel- en benzinewagens meer verkocht mogen worden in de Europese Unie. De wet die dat voornemen in de praktijk moet omzetten, is vandaag definitief goedgekeurd in het Europees Parlement.
Het tijdperk van de benzine- en dieselmotor nadert in Europa zijn einde. Vannacht spraken de Europese klimaatministers af dat vanaf 2035 nieuwe auto's met een verbrandingsmotor niet meer mogen worden verkocht in Europa. Alle nieuwe auto's moeten vanaf dan elektrisch zijn.
Samen met autotechnologiespecialist Mark Pecqueur (Thomas More Hogeschool) bekijken we de stand van zaken. Nog een jaar en het is zover. Dat is tenminste de boedoeling. Tegen eind 2021 moet Europa namelijk beslist hebben wat de nieuwe Euro 7-norm zal inhouden.
Euro 6: tussen 01/09/2015 en 31/08/2019. Euro 6d-TEMP: tussen 01/09/2019 en 31/12/2020. Euro 6d: tussen 01/01/2021 en 31/12/2024. Euro 7A: vanaf 2025.
Dat zijn: Amsterdam , Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk, Rotterdam, 's-Hertogenbosch, Tilburg en Utrecht.
Vanaf 2025 volgen nieuwe verstrengingen. Wagens op benzine of LPG moeten dan minstens voldoen aan Euronorm 3. Voor dieselvoertuigen geldt vanaf dan Euronorm 6 (6a, 6b, 6c of 6d-temp). Vanaf september 2027 moeten diesels voldoen aan Euronorm 6d.
Vanaf 2029 mogen alleen nog maar nieuwe auto's verkocht worden als die elektrisch zijn, schrijft onder meer De Tijd. Oudere auto's met verbrandingsmotoren mogen nog wel verkocht worden en vermoedelijk nog geïmporteerd worden, maar nieuwe auto's die bijvoorbeeld dealers verkopen, mogen geen verbrandingsmotoren bevatten.
Bent u van plan om uw dieselauto om te laten bouwen of te laten moderniseren om de uitstoot naar beneden te brengen? Dan zijn er een aantal opties beschikbaar. Zo kunt u uw Euro-5-dieselauto (door de fabrikant) laten ombouwen zodat deze aan de Euro-6-emissienormen voldoet. Dit kost ongeveer €1500 tot €2000.
Is een auto op benzine kopen nog wel verstandig? De kans dat je de auto die je nu koopt – ongeacht of dit een occasion of een nieuwe auto is – nog rijdt in 2050, is zo goed als nihil. Bovendien is er voorlopig nog een ruim aanbod aan benzineauto's in alle soorten en maten.
Over twaalf jaar mogen in de EU geen nieuwe benzine- en dieselauto's meer verkocht worden. Dat is definitief nu het Europees Parlement met het voorstel heeft ingestemd.
Het hangt ervan af hoe je rekent. De relatief makkelijk bereikbare voorraden aardolie en aardgas zijn over ongeveer 50 jaar op. Met de moeilijk bereikbare voorraden meegerekend, zijn er nog voor iets langere tijd fossiele brandstoffen beschikbaar.
Wat veel mensen niet weten is dat brandstoffen geen onbeperkte levensduur hebben. Brandstoffen kunnen dus “vervallen”. In het geval van benzine kan dit een hele hoop ongewenste effecten hebben op de motor en zijn levensduur. Belangrijk om weten is dat benzine slechts 3 maand vers blijft, daarna beginnen de problemen!
Daling blijft onzeker
Of de daling voort blijft zetten, is onzeker. Brandstofprijzen bestaan namelijk voor meer dan de helft uit belasting en accijns. Die zijn vanaf 1 april 2022 tot het einde van het jaar verlaagd. "Maar of dat zo blijft na 1 januari 2023 is onzeker", zegt Van Selms.
E5-benzine loopt zuiniger dan E10
Eigenlijk zou je beide brandstoffen een tijdje moeten rijden (onder gelijke omstandigheden) om te kijken hoeveel elke brandstof per liter kost bij jouw auto. Als Euro 98 net zo duur is per kilometer, kun je net zo goed die nemen.
Méér toevoeging van bio-brandstof kan inderdaad effect hebben op de houdbaarheid. In geval van E10 moet u er van uitgaan dat wanneer de tankinhoud langer dan drie maanden niet wordt aangevuld, het beter is E5 te tanken.
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van Euro 95 (E10). Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95. Niet als ze ermee rijden en niet als de auto voor langere tijd stilstaat.
De houdbaarheid van E10 is ongeveer twee tot drie maanden, daarna wordt de brandstof een lobbige substantie.