Je motortheorie is niet echt lastiger dan dat van de auto. Het is wat uitgebreider omdat er een hoop zaken zijn waar je op moet letten op de motor die in de auto helemaal niets uitmaken. Denk bijvoorbeeld aan je positie op de weg, invloeden van weer en wind of jezelf zichtbaar maken voor automobilisten.
Het motor theorie-examen is geen makkelijk examen. Uit de praktijk blijkt dat ongeveer de helft de eerste keer slaagt voor het CBR theorie-examen (het CBR slagingspercentage voor het motor theorie-examen is: 55%.
De theorie voor de motor is 90 % hetzelfde als van de auto. Er wordt daarom ook veel voor een zelfstudie gekozen. Maar niet alle regels voor auto en motor zijn gelijk. Er zijn verschillen zoals de plaats op de weg en het gebruik van de remmen.
Hoe lang moet ik leren voor mijn motor theorie? Dat is afhankelijk van wat je al weet, en hoe je zelf het beste leert. Wij raden je aan zo'n 4 weken voor het examen te beginnen met leren. Zo weet je dat je genoeg tijd hebt, en hoef je niet te stressen.
Hoeveel vragen moet ik minimaal goed hebben om te slagen voor het theorie-examen? Het theorie-examen voor de motor heeft 50 vragen en 2 testvragen. Je moet minimaal 44 vragen goed hebben om te slagen voor je examen.
Hoeveel fouten mag je hebben? Het theorie-examen voor de motor bestaat uit 50 vragen en 2 testvragen, hiervan moet je 44 of meer vragen goed beantwoorden.
Het gewicht van een motor is niet zo zwaar als bijvoorbeeld een auto, waardoor je veel meer voelt dat je aan het rijden bent en dat je de controle hebt over waar je naartoe gaat. Zeker wanneer je optrekt om veel snelheid te maken, voel je een gevoel dat andere voertuigen je simpelweg niet kunnen geven.
Als je het motorrijbewijs wilt halen, moet je in de meeste gevallen eerst een theorie-examen voor de motor doen. Daarna kun je rijles volgen op de weg en op voor je praktijkexamens.
Een van de meest voorkomende redenen dat men zakt voor het theorie examen is dan ook een gebrek aan oefening. Daarom bieden we ten eerste gratis theorie examens aan. Deze bieden al een beter beeld van de opgedane kennis. Verder is het mogelijk om een extra oefenpakket aan te schaffen.
Het motor theorie-examen bestaat uit 50 vragen. Deze vragen bestaan uit ja/nee-vragen, meerkeuzevragen en vragen waar je zelf een getal in moet vullen. De vragen worden gesteld aan de hand van verkeerssituaties.
Het theorie-examen heeft bij het CBR een vaste prijs van € 41,00 in 2023. Soms kost het meer. Als je je theorie-examen per post aanvraagt, dan komen er nog verzendkosten bij. Vraagt je rijschool het theorie-examen voor jou aan, houd dan rekening met extra kosten.
Een losse rijles bestaat bijna altijd uit 60 minuten. Aangezien de meeste rijscholen een lestijd van 120 minuten hanteren (twee losse lessen) ben je per keer dus tussen de €70 en €110 kwijt. Als we uitgaan van het gemiddelde, zijn er ongeveer 20 lessen nodig om klaar te zijn voor de praktijkexamens.
Het moeilijkste land om je rijbewijs te halen is Kroatië, waar je gemiddeld ongeveer 85 rijlessen nodig hebt voordat je je examen kunt afleggen. Ook is het erg duur.
Een van de belangrijkste dingen tijdens het rijden op een motor is misschien wel het schakelen. Dit lijkt voor veel mensen vaak lastig, maar dit is het totaal niet. Er zijn eigenlijk twee manieren waarop je kunt schakelen. Zo kun je schakelen door middel van de koppelingshendel en schakelen op een halfautomaat.
Op- en afstappen
Als je lenig genoeg bent kun je je been over de motor zwaaien om op te stappen. Lukt dat niet, dan kun je het stepje gebruiken als opstapje. Doe dat wel voorzichtig en geef het aan zodat de bestuurder zich schrap kan zetten. Wacht ook totdat de bestuurder zegt dat het kan.
Het theoriecertificaat voor de categorieën auto, motor en bromfiets is 1 jaar en 6 maanden geldig. De geldigheid start op de dag waarop je bent geslaagd voor je theorie-examen. Bijvoorbeeld: je bent geslaagd op 9 januari 2022. Dan is je resultaat geldig tot en met 8 juli 2023.
De leeftijd om examen te doen voor de zware motorcategorie (A) is verlaagd van 24 naar 21 jaar. Als je het A-rijbewijs behaalt voor je 24e, krijg je code 80 op je rijbewijs. Met die code mag je rijden op een driewielig motorrijtuig, een lichte motor (A1) en een middelzware motor (A2).
Het risico om in het verkeer te overlijden (per afgelegde afstand) was voor motorrijders tussen 2010 en 2014 30 keer zo groot als voor automobilisten. Van de overleden motorrijders in 2015 was bijna 30% tussen 40 en 49 jaar en 98% was man.
Een motorfiets is goedkoper dan een auto in aanschaf, verzekering en brandstofkosten. Moto's zijn interessant voor woon-werkverkeer of professioneel gebruik omdat ze 100 procent fiscaal aftrekbaar zijn. Niet alleen de aankoop, maar ook het onderhoud en de accessoires.
Motorrijden is in veel gevallen goedkoper dan het rijden van een auto. Een motor gebruikt vrij veel benzine. Veel nieuwere auto's rijden zuiniger dan motoren. Dit geldt zeker als je voor een dieselauto kiest.
Gevaarherkenning is al jaren een vast onderdeel van het theorie examen auto. Bovendien hebben de meeste motorrijders al een rijbewijs en daarmee rijervaring.
'Als examinatoren bij het CBR meer cursisten laten slagen dan de afgesproken norm van 50,2%, dan krijgen ze een coach toegewezen. Op deze manier houdt het CBR al geruime tijd grip op het slagingspercentage', zo blijkt uit een recent toegezonden brief van branchevereniging LBKR aan alle Nederlandse rijschoolhouders.