Controleer de status van je pakket
Ga naar track & trace of open de PostNL-app op je telefoon. Vul de track & trace-code en postcode van de ontvanger in. De track & trace-code krijg je normaal gesproken van de afzender.
Raakt het pakket zoek, dan hangen je rechten af van wat er staat in de advertentietekst. Staat daarin dat de verkoper het product verzendt of bezorgt, dan draagt die het risico. Als het pakket zoekraakt, moet de verkoper het koopbedrag teruggeven of het product opnieuw verzenden.
De verkoper is verplicht om uw bestelling in goede staat te leveren. Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. De verkoper kan zich op zijn of haar beurt wenden tot het postbedrijf.
Op track & trace (ook beschikbaar in de PostNL-app) vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de track & trace-code (barcode of 'niet-thuis code') en de postcode van de ontvanger in, en je ziet direct wanneer we je pakket bezorgen.
U kan uw pakje online volgen via Track & Trace of de My bpost app. Als u een account bij bpost hebt, volgt u uw pakje ook in de verzendtool van bpost. U hebt daarvoor het barcodenummer of de referentie van uw pakje nodig.
Ook als dit niet in de track en trace staat, bestaat de kans dat je pakket in je brievenbus is bezorgd. Vraag je naaste buren of zij je pakket hebben ontvangen. Je pakket kan altijd bij buren zijn bezorgd, ook als dit niet online te zien is.
De hoofdregel is dat het risico voor de koper is 'van de aflevering af' (art. 7:10 BW). Dit betekent doorgaans dat de verkoper het risico draagt tot aan het moment van bezorging, ofwel het moment dat de koper de zaak feitelijk in zijn bezit krijgt.
Na 2 bezorgdagen nog geen pakket? Dan kun je als afzender contact opnemen onderaan deze pagina. Onze chatbot helpt je verder bij vragen of klachten en kan je doorverbinden met een echte collega. Zij gaan dan kijken of ze je pakket kunnen terugvinden.
We streven er naar binnen vijf werkdagen het onderzoek in behandeling te nemen. De afzender wordt vervolgens geïnformeerd over de status van het onderzoek.
Als je pakket onderweg is beschadigd of zoekgeraakt, meld dit dan zo snel mogelijk bij ons via chat. Voor een pakket geldt standaard een vergoeding van €3,40 per kilo. Geen of onleesbaar label? Heb je na het aanmaken van je pakket geen label ontvangen, of is het label niet leesbaar?
57 procent van de respondenten zegt post te krijgen die niet voor hen bestemd is. Anderen zeggen dat PostNL de post te laat bezorgt (51 procent), op een verkeerd adres (35 procent) of dat hun post kwijtraakt (36 procent).
Als het niet aankomt is de verantwoordelijkheid voor de koper want die had moeten verzoeken om per pakketpost te versturen, want dan is het standaard verzekerd tot 500 euro. Als het niet aankomt, is het de verantwoordelijkheid van de verkoper en niet van de koper.
Ook als de post of het pakket is kwijtgeraakt door grof nalatig of opzettelijk handelen van PostNL kan PostNL aansprakelijk zijn voor het kwijtgeraakte poststuk of pakket.
Verwacht je post met track & trace of een pakket maar staat de status nog op 'Bezorger is onderweg?' Dan heeft de bezorger helaas wat vertraging. Dit kan komen door drukte onderweg. Of door slecht weer.
Het telefoonnummer van de klantenservice van PostNL is 0900-0990. Je kunt op werkdagen bellen van 8:30 tot 20:00 en in het weekend van 9:00 tot 16:00 uur. Je kunt de klantenservice natuurlijk ook via de post bereiken. Stuur een brief naar Postbus 99180 8900 NA Leeuwarden.
Het is de verantwoordelijkheid van de afzender dat een pakketje in goede orde op de plaats van bestemming aankomt. Zolang er geen handtekening van de ontvanger – of zijn of haar buren – staat, is dit het geval. Ook als er onderweg iets misgaat, is de afzender verantwoordelijk.
Koninklijke PostNL is op geen enkele wijze aansprakelijk voor schade en/of kosten van de Afzender als gevolg van de (tijdelijke) niet beschikbaarheid van de track & trace functionaliteit.
We bezorgen pakketten normaal gesproken op de eerstvolgende bezorgdag (maandag t/m zaterdag), maar altijd binnen 2 bezorgdagen. Op track & trace en in je PostNL-app vind je de laatste informatie over je pakket.
Nee, dat is niet mogelijk. We raden u aan het zendingsnummer altijd te noteren. Dit is een uniek nummer dat gekoppeld is aan uw zending. Heeft u deze niet ontvangen, neem dan contact op met de afzender.
Als u geen traceernummer hebt, raden we u aan contact op te nemen met de expediteur. Als u echter andere referentienummers hebt, kunt u de zending mogelijk traceren via het traceersysteem van de business unit die verantwoordelijk is voor de zending (bijvoorbeeld DHL Express of DHL Freight).
Log in op Mijn PostNL met je e-mailadres en je wachtwoord. Daar klik je op de verzendmodule 'Pakketten & Vracht'. Klik op 'Nieuwe zending invoeren' om een zending zonder track & trace aan te maken. Je vult eerst je eigen gegevens in voor de buitenlandse zending bij 'Afzender'.
Krijg ik mijn geld terug bij oplichting? Heb je voor een product betaald maar niet ontvangen? Wij kunnen er helaas niet voor zorgen dat je het geld dan terugkrijgt. Ook spelen wij geen rol in schadebemiddeling tussen kopers en verkopers.
Den Haag, 21 december 2020 – Het aantal pakketten dat PostNL bezorgt, is gestegen naar 1,7 miljoen per dag.