Het is niet verboden om je auto bij een laadpaal te laten staan zolang je parkeergeld betaalt. Dus het is niet strafbaar om je auto bij een laadpaal te laten staan als deze al is opgeladen, zolang je het parkeergeld betaalt.
Elektrische auto's die er onnodig lang blijven staan, de zogenoemde laadpaalklevers, vormen een groeiende irritatie, in de eerste plaats bij andere elektrische rijders, die er dan niet terecht kunnen. U kunt dit melden bij de gemeente.
Aangezien laadpaalkleven niet illegaal is, geldt er geen tijdslimiet aan het parkeren bij een laadpaal. Dat neemt niet weg dat het onwenselijk is om langer dan nodig bij een laadpaal te parkeren met je elektrische auto. Een laadpaalexploitant kan overigens wel een boetetarief hanteren.
Hoe lang mag je parkeren bij een laadpaal? Over het algemeen zit er geen tijdslimiet aan het parkeren bij een laadpaal. Maar er is ook zoiets als laadpaal-etiquette, die voorschrijft om je auto niet op een laadplek te laten staan als de accu al vol is, onder welk verkeersbord je ook staat.
In september 2022 heeft de Hoge Raad bepaald dat auto's in elk parkeervak mogen staan, zolang ze parkeergeld betalen (waar dat van toepassing is). Dit lijkt te betekenen dat gemeenten weinig kunnen doen aan Laadkleven of langparkeren bij laadpunten, zolang de eigenaar van de auto parkeergeld betaalt (waar nodig).
Ja, dat kan. Jouw laadpaal is zo geïnstalleerd dat je met elke soort laadpas kunt laden. Je partner heeft dus alleen een laadpas nodig en kan met iedere laadpas laden.
Tips voor de accu van elektrische auto's
Sterker nog: een accu presteert het beste als ze tussen de 20 en 80% van hun laadcapaciteit zitten. Wanneer de accu onder de 20% of boven de 80% zit, neemt de snelheid wanneer de accu laadt af. Waardoor de accu harder moet werken om tot de 100% te komen.
Vraagt u een publieke laadpaal aan, dan zal dit door de gemeente worden goedgekeurd en mag iedereen met een elektrische auto ervan gebruikmaken. Zakelijk geldt dezelfde regel als particulier: bij gemeentegrond zult u een vergunning moeten vragen, bij eigen grond mag het zonder restricties.
Als er bij de parkeerplaats een laadpaal staat en er staat geen bord bij, dan kun je gewoon parkeren met iedere auto. En je hoeft er niet te laden. Hoewel er een laadpaal staat, is deze parkeerplaats niet speciaal gereserveerd voor auto's die aan het opladen zijn.
Kan iedereen een laadpaal thuis laten installeren? In feite is elk huis geschikt voor een laadpaal en kan iedereen die dat wil, er een laten installeren. Is het een laadpaal voor particulier gebruik, dan heb je geen vergunning nodig. Pas als je een openbare laadpaal wilt hebben, komt er papierwerk bij kijken.
Te klein voor een formele oprit
Want in het regelement verkeersregels en verkeerstekens staat dat dit soort stukjes grond te klein zijn voor een formele oprit. Dat is de reden dat ze gezien worden als onderdeel van de openbare weg. Dat betekent dat je daar dus niet mag parkeren, ook al is het eigen grond.
De bekeuring voor verkeerd parkeren van een voertuig kost € 100. Voor het onterecht parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats is de hoogte van de boete € 400. Officieel heet een bekeuring een aankondiging of kennisgeving van beschikking en wordt ook wel proces verbaal genoemd.
Bij een openbare laadpaal blijven staan terwijl je accu al vol is, wordt 'laadpaalkleven' genoemd. Laadpaalkleven is in de meeste gemeentes verboden en kost € 95 boete. Wanneer parkeerkosten gelden, is het soms wel toegestaan.
Als particulier mag je altijd een laadpaal voor je elektrische auto kopen en plaatsen op eigen terrein, of in je garage. Echter, niet iedereen heeft de mogelijkheid om op eigen terrein zijn elektrische auto te parkeren. De laadpaal moet dan in de openbare ruimte worden geplaatst.
Woont u in een huurwoning of heeft u simpelweg geen plek om een laadstation te laten plaatsen, dan kunt u bij de gemeente een aanvraag indienen voor de plaatsing van een openbare laadpaal.
Of u uw auto mag parkeren op een oprit, hangt af van de verkeerssituatie. Soms is een oprit onderdeel van de openbare weg, bijvoorbeeld als de oprit over een stoep loopt. De oprit wordt dan niet beschouwd als 'eigen terrein' en u mag uw auto daar niet parkeren.
Laadpalen worden beschouwd als een onroerende zaak. Wie juridisch eigenaar is van de grond, wordt ook eigenaar van de onroerende zaak. De gemeente is dus automatisch formeel eigenaar van de laadpaal. Om dit aan te passen, kan het eigendom gesplitst worden in juridisch en economisch eigendom.
De aanschaf- en plaatsingskosten of de periodieke leasekosten van een laadpaal zijn bij de bv fiscaal aftrekbaar. De btw op de aanschaf en installatie, of de btw op de leasekosten zijn als voorbelasting verrekenbaar.
De installatie van een laadstation mag in principe door iedereen worden uitgevoerd, of het nu gaat om de eigenaar van de laadpaal of een professionele installateur. Om dus kort antwoord te kunnen geven op de vraag of u de laadpaal zelf mag installeren: ja dat mag.
Het is dus niet zo dat je telefoon 's nachts opladen heel schadelijk is omdat de batterij dan 'overstroomt'. Toch raden sommige partijen, waaronder verzekeraars en de brandweer, af om je toestel voor het slapengaan aan de oplader te leggen. Dit heeft vooral met het risico op brandgevaar te maken.
Vooral het 's nachts opladen is gevaarlijk omdat je er dan geen toezicht op houdt. Omdat je slaapt en daardoor niet ziet wanneer de batterij vol is, kan het apparaat gaan 'overladen' met het risico dat de lader of het apparaat zelf oververhit raakt en in brand vliegt.
Vaak kort opladen is goed voor je batterij
Je kan slijtage niet voorkomen, maar wel beperken. De meeste slijtage treedt op bij het opladen van de laatste 20/30 procent. Volledig opladen tot 100 procent zorgt voor ongeveer 10 keer zoveel slijtage als opladen tot 70 procent.
Je kunt zelf je auto opladen en als je partner ook een elektrische auto heeft, kan die ook zo gebruik maken van de laadpaal. In feite kan dan iedereen je laadpaal thuis gebruiken. Dus ook bezoek die langskomt en met een volle accu weer naar huis wil gaan.
Jazeker, je kunt geld verdienen aan een laadpaal door je stroom te verkopen aan anderen die hun elektrische auto willen opladen. De voorwaarde is wel dat je van je eigen laadpaal een openbare laadpaal maakt, die vindbaar is in apps en dat je laadstation op eigen terrein op een gemakkelijk bereikbare plaats staat.
Je vraagt een publieke laadpaal aan via het digitaal loket van het Departement Mobiliteit en Openbare werken. Voorwaarde is dat je zelf geen plaats hebt voor een laadpaal en een bestaande publieke laadpaal op meer dan 250 meter van je woning staat.