U bent verplicht om u binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland (in persoon) in te schrijven. Dit geldt ook als u vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten naar Nederland verhuist.
U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen.
Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).
Inschrijven bij de gemeente is verplicht
U bent wettelijk verplicht om aan de gemeente door te geven waar u woont. Als er iets verandert in uw situatie, moet u dat melden. Bijvoorbeeld als u verhuist, trouwt of een kind krijgt. De gemeente verwerkt uw gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP).
Iedereen die in een half jaar minimaal 4 maanden in Nederland verblijft, moet zich laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Via de BRP kan de overheid in contact komen met haar burgers. U laat zich inschrijven in de BRP op uw woonadres. Of anders op een briefadres.
Als u geen vast woonadres in Nederland hebt, kunt u zich tijdelijk inschrijven op een adres van de gemeente. Dat heet een briefadres. Op dat adres ontvangt u uw post. U moet dit aanvragen bij de gemeente.
Inschrijven op een adres maar er (nog) niet wonen
In dat geval heb je tijdelijk geen woonadres. De oplossing hiervoor is inschrijven op een briefadres. Dit mag een adres zijn van vrienden of familie. Zij dienen hiervoor schriftelijk toestemming te geven.
Geeft u de verhuizing pas ná vijf dagen door? Dan houdt de gemeente de aangiftedatum als de datum van verhuizing aan. Gemeenten mogen een boete geven van maximaal € 325 als u belangrijke aanpassingen niet op tijd doorgeeft.
Als huurder heb je de wettelijke verplichting om ingeschreven te staan bij de gemeente van jouw woonadres. Je moet dus ingeschreven staan op het adres waar je daadwerkelijk woont. De gemeente kan controleren of je nog steeds woont op het adres waar je ingeschreven staat.
Wanneer je je gaat uitschrijven uit de BRP is het niet verplicht om je elders in te schrijven. Je hoeft je dus niet (in het buitenland) in te schrijven als woonachtige. Indien je je inschrijft op een ander adres in Nederland, dan behoor je op dat adres in principe wel te wonen.
Je bent bevoegd om zolang je wilt iemand onder jouw dak te laten verblijven. Met wie en hoe lang je samenwoont betreft jouw persoonlijke leven en daar heeft de verhuurder niets mee te maken. Uiteraard mag de situatie niet leiden tot overlast voor omwonenden of tot overbewoning van het huis.
Een zakelijk inschrijfadres kost helemaal niet zoveel. Naast eenmalige bemiddelingskosten van Euro 79,00 betaal je gemiddeld rond de 39,00 Euro tot 75,00 Euro per maand (excl. BTW) voor een professioneel zakelijk inschrijfadres.
Iedere burger moet ergens ingeschreven staan, zodat de overheid contact met je op kan nemen. Zoals voor je stempas, belastingformulieren, maar ook voor dagvaardingen. Wie nergens staat ingeschreven, kan geen beroep doen op sociale voorzieningen, uitkeringen of toeslagen.
Als u uw verhuizing niet op tijd doorgeeft, kunt u een boete krijgen. Dit kan ook gebeuren als u een valse aangifte doet. Of als u geen informatie doorgeeft waarmee de gemeente uw persoonsgegevens bijhoudt. Ook als iemand ten onrechte op uw adres staat ingeschreven, kunt u een boete krijgen.
Wijziging van de wet
Per 1 januari 2022 wordt namelijk de wet gewijzigd. Een gemeente is dan verplicht om iemand die volgens de wet in die gemeente verblijft in te schrijven in de BRP en een briefadres te geven. Uiteraard zijn we hier blij mee.
Tijdens een adresonderzoek controleren we of u nog steeds woont op het adres waar u ingeschreven staat. Daarvoor zoeken we contact met u. Als we u hebben bereikt, vragen we u om alsnog uw verhuizing door te geven. Of om informatie op te sturen waaruit blijkt dat uw inschrijving klopt.
U mag uw woning 6 maanden leeg laten staan. Na deze 6 maanden moet de eigenaar of beheerder van de woning de lege woning bij de gemeente melden. Dat geldt voor alle typen (zelfstandige) woningen, dus ook voor woningen in een Vereniging van Eigenaren (VvE).
In principe mag er 1 huishouden ingeschreven staan per adres. Dit betekent: 1 of 2 volwassenen, al dan niet met kinderen. Wanneer voor het adres een omzettingsvergunning is afgegeven, dan mogen er meerdere huishoudens ingeschreven staan op het adres.
Bij uithuiszetting moet iemand zijn huis verlaten na een besluit van de rechter, of soms van de burgemeester. Dit wordt ook wel ontruiming genoemd. Uithuiszetting kan gebeuren als iemand de huur niet betaalt of overlast veroorzaakt.
Inschrijving in de Basisregistratie Persoon (BRP) op een adres in de gemeente is niet afhankelijk van de instemming van de al op dat adres ingeschreven bewoner. Slechts het feitelijk verblijf van de burger op het adres is bepalend.
Als de nieuwe bewoner uw toeslagpartner wordt, telt zijn inkomen mee voor al uw toeslagen. Voor de huurtoeslag werkt het anders: als de nieuwe bewoner niet uw toeslagpartner is, wordt deze uw medebewoner. Het inkomen van de medebewoner telt dan mee voor de huurtoeslag.
Online doorgeven
U heeft de volgende gegevens nodig: Uw DigiD inloggegevens. Een bewijs van uw nieuwe adres, zoals een koop- of huurcontract met handtekening. Gaat u bij iemand in huis wonen, dan heeft u toestemming nodig van de hoofdbewoner.
De wijkagent komt onaangekondigd langs. Ben je niet thuis? Dan probeert hij het later nog eens. De wijkagent voert deze controle meerdere keren uit, telkens op een willekeurig moment (week/weekend, voormiddag/namiddag/avond).
Als u tijdelijk en kortstondig buiten de gemeente van uw hoofdverblijfplaats verblijft moet u de dienst Burgerzaken van uw gemeente op de hoogte brengen. Uw hoofdverblijfplaats wordt niet gewijzigd door uw tijdelijke afwezigheid. U blijft ingeschreven in de registers van uw gemeente.
Je riskeert dat je: geschrapt wordt op het adres waar je gedomicilieerd bent; ambtshalve ingeschreven wordt op het adres waar je effectief woont. Je moet je domiciliëren op het adres waar je je hoofdverblijfplaats hebt. Als je verhuist, dan moet je dat aangeven bij de gemeente.