Rijden met winterbanden in de zomer is minstens zo gevaarlijk als zomerbanden in de winter. Bij een temperatuur boven de zeven graden bieden zomerbanden namelijk meer grip op het wegdek, is de remweg daardoor korter en ligt het brandstofverbruik lager dan wanneer wordt gereden met winterbanden.
Is het verboden om met winterbanden in de zomer te rijden? In Nederland is er geen wetgeving die aangeeft dat het verboden is om tijdens de zomer met winterbanden te rijden. Tegelijkertijd is er ook geen regelgeving die winterbanden verplicht maakt als het seizoen in aantocht is.
Minder grip
Winterbanden zijn ontwikkeld om optimaal te presteren bij temperaturen onder 7 graden Celsius. De rubbersamenstelling zorgt voor de optimale soepelheid van de band op koud wegdek. Als de temperaturen (ver) boven de 7 graden liggen, vervormt de band anders dan zou moeten.
Winterbanden zijn duurder dan zomerbanden. En als je in de zomer op winterbanden rijdt, kunnen ze wel 20% sneller slijten. Wissel dus op tijd van winter- naar zomerbanden.
Concreet mag je dus het hele jaar door op winterbanden rijden. De enige voorwaarde waaraan je moet voldoen, is dat de snelheidsindex van de winterband identiek of hoger is dan die van de originele banden van de auto. Is de snelheidsindex lager, zijn winterbanden alleen toegestaan tussen 1 oktober en 30 april.
Winterbanden hebben een grotere rolweerstand, waardoor het benzineverbruik hoger is en de CO2-uitstoot tot vijf procent groter. Verder is sprake van een verminderde verkeersveiligheid, onder meer door een langere remweg en minder stuurprecisie.
De winterband blijkt volgens de onderzoeker eigenlijk alleen de beste keus wanneer er echt sneeuw op de weg ligt. In Nederland heb je het dan in de regel over hooguit een paar dagdelen per jaar. De conclusie van de test luidt dan ook dat je beter geen winterbanden kunt kopen.
Je mag in Nederland zelf bepalen wanneer je zomerbanden omwisselt voor winterbanden. Wel is het belangrijk om dit op tijd te doen, want winterbanden zijn niet gemaakt voor zomerse temperaturen.
Ten opzichte van winterbanden vertonen allseason banden tekortkomingen, vooral op het gebied van tractie en zijdelingse grip in de sneeuw. Zo zullen winterbanden het altijd beter doen op een besneeuwde helling dan allseason banden.
Wissel je winterbanden als de temperatuur onder de 7 graden komt. Dat is vaak tussen november en april. Handige ezelsbruggetjes: plaats je winterbanden als de 'r' in de maand zit of laat winterbanden monteren als de wintertijd ingaat.
Wanneer een band gemaakt is van goed rubber en u normaal rijgedrag hebt, zijn de invloeden van hitte beperkt. Maar wanneer de auto langere tijd stil heeft gestaan is het goed om deze niet bloot te stellen aan te extreme temperaturen. Rubber kan wel zachter worden, waardoor snellere slijtage mogelijk is.
Het nadeel van winterbanden zit 'm met name in de kosten. De extra kosten voor zomer- en winterbanden zijn vaak hoger dan die van allseasonbanden – banden waar je het hele jaar op kunt rijden. Maar bedenk dat zowel je zomerbanden als winterbanden half zo snel slijten en twee keer zo lang mee gaan.
In Nederland staat hartje zomer nog altijd 5,4 procent van de personenauto's op winterbanden. Dat blijkt uit onderzoek van Bovag op verschillende locaties. Op een totaal wagenpark van bijna 9,1 miljoen personenauto's betekent dat 491.000 voertuigen op winterbanden, circa 16.000 meer dan een jaar geleden.
Je remt gemiddeld 25 tot 50 procent sneller met een winterband.
Voor winterbanden geldt dezelfde bandenspanning als voor zomerbanden. Het advies de bandenspanning voor winterbanden met 0.2 bar te verhogen is alleen van toepassing als de buitentemperatuur boven de 7 graden is.
Wanneer u met winterbanden blijft rijden bij een temperatuur hoger dan 7 graden, slijten deze banden sneller dan zomerbanden. Winterbanden zijn meestal wel duurder in aanschaf. Het is dan ook zonde om deze sneller te laten slijten dan nodig. Wees op tijd met het maken van een afspraak om uw banden te wisselen.
Winterbanden beginnen bij zo'n €70 per band. Gemiddeld betaal je voor een set winterbanden tussen de €300 en €600. Koop je een set (stalen) velgen bij je winterbanden? Dan lopen de kosten op tot gemiddeld €900.
De 4-seizoenenband is de ideale band als je maximaal 10.000 kilometer per jaar rijdt en voornamelijk in en rond de stad rijdt.
De levensduur van autobanden hangt namelijk af van een aantal factoren. Zo is het aantal gereden kilometers van belang, de rijstijl, de juiste bandenspanning en de weersomstandigheden. De gemiddelde levensduur van autobanden ligt tussen de vijf en tien jaar.
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
Over het algemeen raden we aan om je zomerbanden aan het begin van de lente weer te monteren, wanneer de temperatuur regelmatig boven de 7°C en rond de 10°C ligt. Vertrouw bij twijfel op de overgang naar de zomertijd, die dit jaar in de nacht van 25 op 26 maart 2023 plaatsvindt.
Wanneer je in die periode geen winterbanden onder je auto hebt of je banden onvoldoende profiel hebben (minimaal 4 of 5 millimeter voor diagonaalbanden), kun je een boete van 40 euro krijgen. Als je betrokken bent bij een ongeval, kan deze boete oplopen tot maar liefst 5000 euro.
All season banden
Ze combineren de functies van zomer- en winterbanden, waardoor u veilig kunt rijden in droge en natte weersomstandigheden in de winter en de zomer, evenals over sneeuw. Dit is het belangrijkste voordeel van all season banden ten opzichte van zomerbanden.
In de zomer is het brandstofverbruik voor winterbanden hoger dan voor zomerbanden. Op zomerbanden rijdt u dus zuiniger. Een ruwe schatting is €50 per auto. Die 400.000 automobilisten die doorrijden op winterbanden laten samen dus €20 miljoen “in rook opgaan” (CO2, NOx en Fijnstof).