Een speedpedelec mag niet harder dan 45 kilometer per uur. Daarom worden ze als bromfiets beschouwd.
Fietsers en voetgangers behoren tot de groep van de zwakke weggebruikers. Daarom biedt de wet hun extra bescherming. Bestuurders mogen zwakke weggebruikers niet in gevaar brengen en moeten hun in de meeste gevallen voorrang verlenen. Zo moeten bestuurders bijvoorbeeld stoppen aan een zebrapad.
Omdat een speed pedelec wordt gezien als bromfiets, is die regel ook van toepassing op high speed e-bikes. Je rijdt op de weg, tenzij er ook een bromfietspad aanwezig is. Is er zo'n speciaal pad voor brommers, dan moet je daarop fietsen. Maar je mag dus niet op het 'gewone' fietspad!
Je mag niet rijden in voetgangerszones (bijvoorbeeld Grote Markt, Brusselsestraat, Diestsestraat, Mechelesestraat, …). De maximumsnelheid geldt uiteraard ook voor speedpedelecs. Op plaatsen met een maximumsnelheid van 30 km/u of minder moet je die dus ook respecteren.
Jazeker, je kunt geflitst worden met een speed pedelec. Een speed pedelec behoort volgens de wegcode tot de categorie bromfietsen. Net zoals andere weggebruikers moeten speed pedelec bestuurders de zone 30 respecteren. Wie te snel rijdt, kan dus geflitst worden en een boete in de bus krijgen.
Bromfietsen en speedpedelec (categorie AM)
Helm. Een bromfietshelm of een fietshelm is verplicht voor de bestuurder en de passagier van een speed pedelec. De fietshelm moet zijn goedgekeurd conform EN1078 met bijkomende voorwaarde dat de slapen en het achterhoofd beschermd moeten zijn.
Een speed pedelec is sneller dan een gewone elektrische fiets. De speed pedelec geeft ondersteuning tot 45 km/u, een gewone elektrische fiets tot 25 km/u. Je kunt er dus makkelijker lange afstanden mee afleggen.
Je mag je e-bike opvoeren, maar je mag er dan niet zomaar mee op de openbare weg fietsen. Zodra een elektrische fiets is opgevoerd om harder te kunnen dan 25 km/u, voldoet deze niet meer aan de eisen waarmee de fiets op de weg is toegelaten. Het maakt daarbij niet uit hoe snel of langzaam je fietst.
Weggebruikers: voetgangers, fietsers, bromfietsers, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, van een motorvoertuig of van een tram, ruiters, geleiders van rij- of trekdieren of vee, bestuurders van een bespannen of onbespannen wagen. Passagiers zijn geen weggebruikers.
Je wordt als zwakke weggebruiker steeds vergoed bij een ongeval. In fout of niet in fout. Wanneer je echter met de fiets reed, zal de schade aan jouw fiets niet worden vergoed bij een ongeval in fout. Het is trouwens aangeraden om een familiale verzekering af te sluiten.
Wat is een kwetsbare weggebruiker? Kwetsbare weggebruikers zijn weggebruikers waar extra aandacht aan besteed moet worden. Dit komt omdat deze weggebruikers kwetsbaarder zijn dan andere. Zo kan bijvoorbeeld een ongeluk voor kwetsbare weggebruikers veel slechter aflopen.
De wet. Speed is een verboden harddrug. Het staat op Lijst I van de Opiumwet als 'amfetamine'. Harddrugs hebben volgens de wet een onaanvaardbaar risico voor de volksgezondheid.
In het kort: beide zijn elektrisch aangedreven fietsen maar op een e-bike is de maximumsnelheid 25 kilometer per uur en is de fiets vooral nuttig voor kortere afstanden. Op een speed pedelec haal je een snelheid van maximaal 40 kilometer per uur en is is geschikter voor langere afstanden met weinig stoplichten.
De regels in Nederland zijn niet echt duidelijk, maar het staat vast dat elektrische fietsen in Nederland niet harder dan 25km/h mogen. Gaat je fiets wel harder dan 25 kilometer per uur dan moet deze een typegoedkeuring en wordt vervolgens een Speed Pedelec.
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
Rijden met een snellere s-pedelec, die gemiddelde snelheden van 35 à 40 km/u kan halen, zou in een nog hoger calorieverbruik resulteren. De extra spiermassa verhoogt bovendien het basaal metabolisme van het lichaam, wat ervoor zorgt dat er meer calorieën worden verbrand.
Trapondersteuning. Al met al kun je ervan uitgaan dat alle speed pedelecs een trapondersteuning tot 45 km/u bieden.
Als een speed pedelec niet sneller dan 25 kilometer per uur kan zonder te trappen, is hier geen aparte verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid voor nodig.
De snelle elektrische fietsers kunnen vrij kiezen om op wegen met een maximale toegelaten snelheid van 50 km/u het fietspad te gebruiken. Ligt de opgelegde snelheid hoger, dan is een het verplichting om het fietspad te volgen. Sinds 1 oktober 2022 mogen speed pedelecs ook gebruik maken van B22 en B23 borden.
Kosten van de speed pedelec verzekering
De kosten van een speed pedelec verzekering hangen af van een aantal factoren. Zo speelt je leeftijd, woonplaats en aantal schadevrije jaren een rol bij de aanvraag van de verzekering voor je speed pedelec. Hierdoor kunnen de kosten variëren tussen de € 45 en € 145 per jaar.
identiteitskaart. verzekeringsbewijs (enkel als uw speedpedelec zich autonoom kan voortbewegen zonder trapondersteuning) kentekenbewijs afgeleverd door de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) gelijkvormigheidsattest afgeleverd door de constructeur van uw voertuig.
Een speed pedelec is een elektrische fiets die ondersteuning biedt tot maximaal 45 km/u. Dit is sneller dan de maximale toegestane ondersteuningssnelheid van 25 km/u waarop een reguliere elektrische fiets is begrensd.
Ook gelden er voor Speed Pedelecs, net als voor bromfietsen, de volgende maximumsnelheden: Op de rijbaan binnen de bebouwde kom: 45 km/u. Op bromfietspaden binnen de bebouwde kom: 30 km/u. Op bromfietspaden buiten de bebouwde kom: 40 km/u.