VanMoof mag in de EU immers geen toegang bieden tot de hogere snelheid, maar consumenten zijn in principe vrij en zelf aansprakelijk om hun elektrische fiets op te voeren. VanMoof laat desgevraagd weten geen officieel standpunt te hebben over de Moofer-app.
En daar is 'ie dan: de Moofer app voor iOS, het alternatief voor de officiële VanMoof-app. Deze was al even beschikbaar voor Android maar nu dus ook voor iPhone. De app kost eenmalig 5,49 euro en opent met een loginvenster waar je je VanMoof-credentials moet invoeren.
Momenteel haalt hij vooral het nieuws met zijn Moofer app, waarmee je de e-bikes VanMoof sneller kan laten rijden tot wel 37 km/u. RTL Nieuws besteedde vorig jaar al aandacht aan zijn opvoer-app en deze week deed 1 Vandaag dat nog eens dunnetjes over.
De VANMOOF ELECTRIFIED kost 2.248 euro. Daarvoor krijg je een prachtige, lichte en robuuste elektrische fiets met een unieke beveiliging. Maar wel een fiets met, voor die prijs, een matig elektrisch systeem door het zeer beperkte display, de kleine accu en de eenvoudige ondersteuning met de rotatiesensor.
Voor het fietsmerk VanMoof is een app op de markt waarmee je tal van instellingen van de fiets kunt aanpassen, waaronder de snelheid. Met de app kun je de software van de fiets zo veranderen dat je zo'n 10 kilometer per uur harder kunt rijden dan de gewone 25 km/u.
Toch worden er ook nog steeds vaak VanMoof-fietsen gestolen, dus blijf zelf je fiets bewust op slot zetten. Het merk heeft zelfs een eigen YouTube-format waarin het gestolen fietsen opspoort.
De opgevoerde tweewieler mag ook niet meer de weg op totdat deze weer in de originele staat is teruggebracht. De verkoop van opvoersetjes is ook verboden. Overtreders kunnen worden gestraft met een jaar in de gevangenis of een geldboete van 30.000 euro.
De maximale ondersteuningssnelheid van onze elektrische fietsen is begrensd om aan de lokale regelgeving te voldoen. In de VS zijn onze fietsen begrensd op een maximale ondersteuningssnelheid van 32 km/u, in de EU en het VK op een snelheid van 25 km/u en in Japan op een snelheid van 24 km/u.
VanMoof heeft het doek van de VanMoof V getrokken. De nieuwe fiets is het snelste exemplaar van het merk tot nu toe en haalt, afhankelijk van de regelgeving, snelheden van tot wel 50 kilometer per uur. De VanMoof V is per direct op uitnodiging te reserveren en verschijnt eind 2022 op de weg.
Afdrukken. De batterij van de VanMoof S3 & X3 kun je 800 keer volledig opladen voordat hij onder de 70% van zijn oorspronkelijke capaciteit komt.
Je mag je e-bike opvoeren, maar je mag er dan niet zomaar mee op de openbare weg fietsen. Zodra een elektrische fiets is opgevoerd om harder te kunnen dan 25 km/u, voldoet deze niet meer aan de eisen waarmee de fiets op de weg is toegelaten. Het maakt daarbij niet uit hoe snel of langzaam je fietst.
De VanMoof V is gemaakt om alle omstandigheden aan te kunnen en heeft daarom dikke banden, volledige vering (voor en achter) en een robuust frame om soepel te rijden, ongeacht snelheid of afstand.
Moofer is inmiddels meer dan een app die de snelheidsbegrenzer aanpast. Gebruikers krijgen meer controle over het bereik van hun fiets, kunnen andere fietsbelgeluiden instellen, handmatig schakelen en nog meer functies. "Ik bouw er ook een navigatiefunctie in, Spotify-integratie, weer-notificaties en meer", zegt Adema.
Normaal gesproken mag een e-bike maar tot 25 kilometer per uur ondersteuning bieden bij het trappen. Met één klik in de app krijg je plots hulp tot 32 of zelfs 37 kilometer per uur, op een e-bike van fietsfabrikant VanMoof. "Gebruikers kunnen zelf de keuze maken hoe hard ze gaan.
Op een e-bike kun je zo'n 25 km/u fietsen. De trapondersteuning stopt namelijk automatisch wanneer je een snelheid van 25 km/h heeft bereikt. Dit is wettelijk vastgelegd voor alle elektrische fietsen motorsystemen.
Taco & Ties Carlier in drie citaten
'MOOF bleek al te bestaan, waardoor wij onze naam moesten veranderen. We hebben er VANMOOF van gemaakt, iets waar ik in het begin ontevreden over was. Ik vond het niet klinken. Maar nadat ik hem regelmatig en uit veel monden gehoord had, begon ik eraan te wennen.
De VanMoof V (de V verwijst naar velocity oftewel snelheid) is volgens de makers een 'hyperbike' die met gemak vijftig kilometer per uur kan. Behouden zijn het minimalistische frame en typische VanMoof-geintjes als de turboboost-knop voor dat extra steuntje in de rug en het ingebouwde slot.
Elektrische fietsenfabrikant VanMoof – populair bij de ene Nederlander, gehaat bij de ander – zit in de sores. In 2021 werd op een omzet van 90 miljoen euro een verlies van 70 miljoen euro geleden, zo meldde Het Financieele Dagblad onlangs.
VanMoof is opgericht door Taco en Ties Carlier, twee broers uit Nederland die de perfecte stadsfiets wilden ontwikkelen. Nu zijn we een wereldwijd team van fietsers, designers, dromers en doeners met één gezamenlijk doel: jou helpen om sneller, slimmer en stijlvoller van A naar B te komen in je stad.
Het is nog steeds mogelijk om te fietsen als de accu leeg is. Je fiets zal voorrang geven aan bepaalde functies om zo energie te besparen. Minder dan 5% accu lading: jouw fiets schakelt de motor uit, maar de lampen, versnellingen, Matrix Display en geluiden blijven werken.
Je mag een ebike niet opvoeren.
In de basis legt Cowboy daarmee dus een verbod op voor het opvoeren van de e-bike. Gek is dat niet: de e-bike mag enkel legaal de weg op met het motorvermogen af fabriek. Daarnaast zou het opvoeren tot motorschade kunnen leiden.
Raak ik mijn rijbewijs kwijt als ik dronken op de fiets word aangehouden door de politie? De politie kan uw rijbewijs niet innemen als u dronken op de fiets wordt aangehouden. U kunt wel voor enkele uren een rijverbod voor de auto krijgen.
Ja, het is strafbaar als je scooter harder kan dan 45 kilometer per uur, ook al houd je je verder aan de juiste snelheid. Het opvoeren van een scooter is dus verboden. Je kunt er een boete voor krijgen en in het ergste geval neemt de politie zelfs je rijbewijs in beslag.
Een fiets kan wel worden geflitst. Maar de fietser kan alleen worden geïdentificeerd als hij een nummerplaat heeft. Fietsen die sneller dan 25 kilometer per uur rijden, zoals sommige elektrische fietsen en pedelecs, moeten wel verplicht een nummerplaat hebben.