Bij een snelheid tussen de 70 en 90 km per uur rijd je het zuinigst. Op een autoweg kun je dus met 90 km per uur benzine besparen. Maar ook op de snelweg kun je zuiniger rijden.
Een snelheid van 70 tot 90 km per uur is het zuinigst. Brandstof werkt bij deze snelheid het best, waardoor er ook minder CO2, stikstof en fijnstof uit de uitlaat komt. In de stad verbruik je het meest, omdat je daar veel moet remmen en optrekken.
Beste toerental om zuinig te rijden
Hoe lager je toerental, hoe minder brandstof je verbruikt. Schakel daarom door zodra het kan. Bij een dieselmotor is dat tussen de 1500 en 2000 toeren, bij benzinemotoren tussen 2000 en 2500 toeren.
Veel bestuurders denken dat ze door trager te rijden ook zuiniger rijden. Dat verhaal klopt echter helemaal niet. Langzamer rijden heeft geen invloed op je brandstofverbruik. Door bewuster te rijden en beter te anticiperen in het verkeer ben je wél sneller en zuiniger.
Minder brandstof verbruiken doe je zo. Schakel op tijd door naar een hogere versnelling. Wanneer je te lang doorrijdt in een te lage versnelling verbruik je meer brandstof. Je rijdt dus zuiniger wanneer je op tijd doorschakelt.
Schakel zo vroeg mogelijk over naar een hogere versnelling. Vanaf 2000 toeren schakel je naar de volgende versnelling. Rijd 50 km/u in vierde versnelling en vanaf 70 km/u in vijfde versnelling. Hoe lager het toerental van de motor, hoe minder brandstof hij verbruikt.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Wat blijkt: de verbrandingsmotor is bij een snelheid van 100 km/u gemiddeld 25 procent zuiniger ten opzichte van 130 km/u. Een snelheid van 120 km/u rijden in plaats van 130 km/u levert een brandstofreductie van gemiddeld 10 procent op.
Wie weinig kilometers maakt, is waarschijnlijk onder aan de streep het voordeligste uit met een benzineauto. In Nederland rijden we vooral op Euro 95 (Europese aanduiding E10) of Superplus 98 (Europese aanduiding E5).
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
Zuinig rijden begint met rustig optrekken. Als je optrekt, kost dat energie. Snel optrekken kost je al snel 16% meer energie. En dat zie je terug aan je brandstofmeter.
Waar het vroeger normaal was dat een benzineauto 1 op 10 reed en dat als zuinig bevonden werd, beschouwen we dat tegenwoordig als niet meer zo zuinig. Het gemiddelde verbruik voor een benzineauto ligt zo rond de 1 op 15, dus één liter benzine op 15 kilometer.
In 50 km/h-zone max in 3e versnelling
Welke versnelling het meest geschikt is als je 50 km/h rijdt hangt af van de grootte van je motor, maar in veel auto's is het mogelijk om 50 km/h in de derde versnelling te rijden zonder te veel toeren te maken.
Oorzaken hoog brandstofverbruik
een lage bandenspanning. achterstallig onderhoud. de auto is te zwaar beladen met zaken als dakkoffers, bagageboxen of andere dingen. verstopt roetfilter.
Benzineauto's zijn in veel gevallen redelijk zuinig in verbruik ten opzichte van auto's op gas. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 14. Dit betekend dat je 14 kilometer met 1 liter brandstof kunt rijden. Kleine benzineauto's kunnen tegenwoordig 1 op 20 halen volgens de fabrieksspecificaties.
Regelmatig rijden
Een auto heeft een aantal onderdelen die kwetsbaar zijn bij langdurige stilstand. Denk hierbij aan de accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank. Het is daarom verstandig om minimaal een keer per week de weg op te gaan. Een half uurtje is vaak al voldoende om problemen te voorkomen.
Motorrijden is in veel gevallen goedkoper dan het rijden van een auto. Een motor gebruikt vrij veel benzine. Veel nieuwere auto's rijden zuiniger dan motoren. Dit geldt zeker als je voor een dieselauto kiest.
1. Toyota Yaris Hybrid/Mazda 2 Hybrid. De Toyota Yaris Hybrid is volgens de fabrikant in staat tot een verbruik van 1 op 26,3 en mag zich daarmee de zuinigste auto zonder laadkabel noemen. Hij moet die positie wel delen, want exact hetzelfde model is bij Mazda leverbaar als Mazda 2 Hybrid.
Je verbruikt minder brandstof als je auto lichter is. Brandstof zelf weegt natuurlijk ook wat. Het is daarom goed om zo goed mogelijk je hele tank leeg te rijden om laat te gaan tanken. Het is beter dan steeds bij een halfvolle tank je auto al weer vol te tanken.
Hij vertelt aan Express dat je geld kunt besparen door regelmatig je auto te wassen: 'Een schonere auto gaat in feite efficiënter om met de brandstof. Experimenten hebben uitgewezen dat een voertuig ongeveer 2 mijl per gallon (0,7 liter per 100 kilometer) zuiniger is dan wanneer de auto vies was.
Natuurlijk slijt een auto meer van (flink) hard rijden. Omdat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid moet je motor veel meer vermogen leveren. En dus kost dat ritje meer energie (dus ook brandstof) met een hogere sneljheid. En dat levert meer slijtage op.
Auto's die 5,0 l/100 km verbruiken, oftewel 1:20, zijn onder andere de nieuwe Aygo X 1.0 VVT-i, de Skoda Fabia 1.0 TSI, de Kia Rio 1.0 T-GDI MHEV, de Fiat 500 Hybrid en zelfs de Mazda 3 Sedan met 186 pk SkyActiv-X-motor.
Het brandstofverbruik is op papier onderling niet spectaculair groot. Wanneer we naar praktijk verbruikscijfers kijken zou u met de 1.2 bij benadering gemiddeld 1 op 15,2 moeten kunnen draaien. De 1.4 komt in de buurt van 1 op 14,8.