Tijdens de ANWB bandentest wordt van nieuwe banden ook de profieldiepte gemeten. Gemiddeld varieert dat van rond de 6,7 mm-8 mm Uiteraard is het verschil óók merk, type en bandenmaat afhankelijk.
Nieuwe banden hebben over het algemeen een profiel diepte van 7 mm tot 9,5 mm. Dat kan wat verschillen per bandenmerk, bandentype of bandenmaat. Natuurlijk is het zo dat bij normaal gebruik het profiel van uw autobanden langzaam slijt.
De profieldiepte van zowel winterbanden als zomerbanden moet in Nederland altijd minimaal 1,6 millimeter zijn. Als je banden minder dan de wettelijke minimale profieldiepte van 1,6 mm hebben, komt je auto niet door de APK heen en riskeer je een boete.
Winterbanden hebben een dieper profiel dan zomerbanden. De profieldiepte van een winterband is bij een nieuwe band zo'n 9 millimeter. Het profiel van beide banden is anders: de winterbanden hebben inkepingen in de profielblokken.
Bij de aanschaf is de profieldiepte van nieuwe zomerbanden gemiddeld zo'n 7,5 millimeter. Hoewel de minimale profieldiepte van banden 1,6 millimeter is, wordt bij zomer en all-season-banden vanaf 2 millimeter aangeraden de banden te vervangen.
Zorg dat de banden voldoende profieldiepte hebben. Voor zomer- en winterbanden is de wettelijke profieldiepte 1,6 mm. Echter raden wij aan om zomerbanden te vervangen bij een profieldiepte van 1,6 mm en winterbanden bij een profieldiepte van 4 mm. Winterbanden verliezen onder de 4 mm hun unieke eigenschappen.
Het bandenprofiel moet wettelijk minimaal 1,6 mm zijn, maar voor winterbanden wordt tenminste 4 mm aanbevolen. In veel landen is een minimale profieldiepte van 4 mm zelfs wettelijk vereist. Is het profiel van uw vierseizoenenbanden onder de 4 mm, zijn deze dus niet meer geschikt als winterband.
Tijdig de zomerbanden erop leggen
Is de zomer in aantocht? Dan is het tijd om de winterbanden te vervangen voor de zomerbanden! Winterbanden slijten namelijk 20 procent sneller dan zomerbanden bij temperaturen boven de 15 graden. Dus, verwissel de banden tijdig.
De levensduur van autobanden hangt namelijk af van een aantal factoren. Zo is het aantal gereden kilometers van belang, de rijstijl, de juiste bandenspanning en de weersomstandigheden. De gemiddelde levensduur van autobanden ligt tussen de vijf en tien jaar.
Als richtlijn geldt: u rijdt met vier identieke banden, elk met een profieldiepte van ten minste 1.6 mm. en een maximumleeftijd van tien jaar. Als u zich aan deze richtlijnen houdt, rijdt u aan de veilige kant. Tegelijkertijd hebt u voldoende tijd om de banden te vervangen wanneer de grenswaarden dichterbij komen.
Is de band versleten tot het niveau van de bandenslijtage-indicator, dan heeft het loopvlak de wettelijke minimale profieldiepte van 1,6 mm bereikt. Dit betekent dat de band moet worden vervangen.
Minimale profieldiepte zomerbanden
Volgens de Nederlandse wet dien je zomerbanden te vervangen bij een profieldiepte van minimaal 1,6 mm. Vaak raadt de garage aan de banden te vervangen bij een minimale profieldiepte van 2,5 mm. De minimale profieldiepte van zomerbanden geldt ook voor all-season banden.
De profieldiepte van de banden is een van de eerste zaken waarnaar tijdens de APK-keuring gekeken wordt. Het wettelijk minimum is 1,6 millimeter, maar al vanaf een diepte van 2,5 millimeter zal de monteur aanraden om de autobanden te vervangen.
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden. Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden. De voorbanden van voorwielaandrijvers worden dubbel belast.
Voor de banden van een 'gewone personenauto' is de aanbevolen luchtdruk vaak tussen de 2.0 en 2.5 bar, afhankelijk van de belasting van uw auto. De exacte druk is afhankelijk van het type en model auto.
Slijtage-indicatoren in de lengtegroeven van de band waarschuwen je als de profieldiepte onvoldoende is. Deze bestaan uit gelijkmatig verdeelde dwarsstreepjes in de lange groeven. Bij een profieldiepte van 1,6 millimeter of minder worden deze goed zichtbaar.
Het Finse bedrijf Nokian heeft een vierseizoenenband ontwikkeld die maar liefst 128.750 kilometer mee moet gaan. Dat is ongekend lang. Een normale band is vaak na gemiddeld 65.000 kilometer aan vervanging toe.
Controleer eerst de slijtage-indicatoren in de groeven van uw banden. Deze kleine horizontale staafjes zijn gelijkmatig verdeeld over de omtrek van uw band. Als uw band tot op het niveau van deze indicatoren is afgesleten, hebt u de minimale profieldiepte bereikt en dient de band te worden vervangen.
Onregelmatige bandenslijtage
Onregelmatige slijtage aan de band kan op verschillende plaatsen optreden en is vaak te wijten aan een onjuiste bandenspanning. Als de profieldiepte aan de ene kant van de band kleiner is dan aan de andere kant is er sprake van een éénzijdige of ongelijke bandenslijtage.
All-season banden gaan – afhankelijk van rijstijl – gemiddeld 30.000 tot 40.000 kilometer mee. Rijd je dus 60.000 – 80.000 km per jaar dan zal je sowieso een keer je banden moeten vervangen, dan is het niet economischer om voor all-seasons te gaan.
Wanneer de banden 10 jaar na hun productiedatum nog niet zijn vervangen, adviseert Michelin om ze uit voorzorg te vervangen. Ook als ze nog bruikbaar lijken en volgens de slijtage-indicator nog niet versleten zijn. Dit geldt eveneens voor reservebanden.
In de meeste gevallen zal een (winter)band vanwege slijtage aan vervanging toe zijn en is veroudering dus meestal geen reden. Uiteraard zijn er ook uitzonderingen en is wat ons betreft bij een leeftijd van maximaal 10 jaar het beste van een band er wel af.
Een 4-seizoenenband herken je aan de symbolen op een band
Naast de A/S codering zie je ook vaak de codering M+S op een 4-seizoenenband staan. M+S staat voor Mud + Snow en dit wil zeggen dat het profiel van all season banden sterk zijn in het wegwerken van modder en sneeuw onder de band.
4-seizoenenbanden hebben wel minder lamellen dan een winterband en daardoor zijn de stuureigenschappen in de zomer beter. Door de rubbersamenstelling slijten de banden in de zomer wat sneller, maar daardoor ontstaat er weer meer grip op natte wegen. Ook in de winter blijven 4-seizoenenbanden goede grip houden.