'Motorrijders hebben 57 keer meer kans op zwaar ongeval dan automobilisten' - EenVandaag.
Interactie met andere weggebruikers
Van alle ernstige en dodelijke motorongevallen in Nederland is ongeveer 50% een botsing tussen een motor en een auto en 40% een enkelvoudig ongeval (een ongeval waarbij geen ander verkeersdeelnemer betrokken is) [7].
Aantal letselongevallen met motorrijders daalt met bijna 25% op 10 jaar. De afgelopen 10 jaar kwamen er zo'n 28% motorrijders bij.
De meeste verkeersslachtoffers in 2021 waren fietsers (207) en inzittenden van een personenauto (175). Van de verkeersdoden in de auto waren 137 bestuurders en 38 passagiers. Daarnaast overleden 52 motorrijders, 49 bromfietsers, 43 voetgangers en 32 bestuurders van een scootmobiel.
Verschil in veiligheid tussen auto en motorfiets
Op de motorfiets loop je 25 keer meer risico dan in de auto.
"Motorrijden is niet gevaarlijk, maar je kunt wel gevaarlijk motorrijden." De vijf motorrijders kwamen om bij verschillende ongelukken in het land. Heel vorig jaar kwamen in totaal 52 mensen bij motorongelukken om het leven. Dat zijn er een stuk meer dan de 44 in 2020, blijkt uit cijfers van het CBS.
Motorrijders zijn kwetsbaarder in het verkeer dan bijvoorbeeld automobilisten. Om het aantal slachtoffers te verminderen, stelt de overheid eisen aan het rijden op de motor. Zo moet iedere bestuurder van een motor een motorrijbewijs hebben en een helm dragen.
Ja. Volgens onderzoekbureau SWOV is het 25 keer gevaarlijker dan autorijden. Jaarlijks vallen er zo'n 80 doden onder motorrijders. Ter vergelijking: er overlijden ieder jaar zo'n 250 automobilisten.
Per miljard gereden kilometer komen er gemiddeld 3,1 mensen om in de auto. Bij fietsen is dat aantal een schokkende 44,6 en bij voetgangers is dat maar liefst 54,2. Dat is dus minimaal 14 keer meer! Alleen motorrijden is gevaarlijker met 108,9 doden per miljard kilometer.
Afslaande auto's zijn de belangrijkste oorzaak van motor ongelukken en neemt bijna de helft van alle ongevallen voor zijn rekening van ongevallen tussen motor en auto. Wat in de praktijk gebeurt is dat de auto je niet ziet of je snelheid verkeerd inschat als ze afslaan.
Wanneer u op uw motor in de file rijdt, bent u erg kwetsbaar bij kop-staart-botsingen. Een motor heeft namelijk geen airbags, bumpers of kreukelzones. Op de tweede plaats wordt de file voor automobilisten minder lang wanneer motorrijders niet in dezelfde rij aansluiten.
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft al lang geleden een onderzoek gedaan naar de ongelukken waar motorrijders bij betrokken waren en hoe dit heeft kunnen gebeuren. Op nummer 1 staan kruispunten waar 36% van de motorongevallen gebeuren. Op de tweede plaats staan afdekongevallen (31%).
Kruispunten en splitsingen
Zelfs 83% van de ongevallen heeft hier mee te maken! Kruispunten en splitsingen vormen de grootste risico´s voor motorrijders, hier gebeuren de meeste ongelukken (36%). In 75% van de gevallen gebeuren ongelukken met verkeer van rechts, en 25% van de gevallen van links.
Paardrijden veroorzaakt meer dan 6000 ongevallen per jaar
Paardrijden is riskanter dan skiën of wielrennen, zo blijkt uit een studie van Amerikaanse onderzoekers (bron : Trauma Chirurgie & Acute Zorg Open). Om tot deze conclusie te komen, bestudeerden de onderzoekers 25.000 mensen tussen 2007 en 2016.
Is motorrijden moeilijk? Nee, want het motorrijden op zichzelf is niet moeilijk als je de motor weet te hanteren. Dat leer je door motorrijles te nemen en te starten met het onderdeel voertuigbeheersing. Met het doen van oefeningen leer je in de praktijk snel motorrijden.
“De motorrijders in Nederland rijden gemiddeld 1.200 tot 3.400 km per jaar, waardoor de meesten niet echt routine opbouwen.
Snelheid speelt vaak een rol bij ongelukken met motoren. Een hogere snelheid leidt tot een langere remweg en beperkt het vermogen om snel te anticiperen. Dat komt doordat je minder tijd hebt om informatie te verwerken. Een hoge snelheid levert doorgaans ook een grotere impact op als je een motorongeluk krijgt.
Motorrijders zijn kwetsbaar in het verkeer. Het risico, per afgelegde kilometer, om bij een verkeersongeval te overlijden, is 25 maal zo groot voor motorrijders als voor inzittenden van personenauto's; het risico om in het ziekenhuis te belanden 20 maal.
Een gemiddelde motorband heeft bij nat weer nog steeds 70% grip op de weg. De meeste motorrijders maken niet eens gebruik van hun maximale grip. Sterker nog: de gemiddelde motorrijder gebruikt maar 60% van de maximale grip. Ook in de regen kun je als motorrijder dus veilig de weg op.
In 2019 kwamen er nog 52 motorrijders om het leven in het verkeer. Vorig jaar waren dit er 44. Hierbij is de grootste groep al jaren die van 20 tot 30 jaar.
Motorrijden geeft een gevoel van vrijheid. Voor motorrijders is er niets mooier dan op een mooie dag het gas open te draaien en het vermogen van je tweewieler te voelen, terwijl je in enkele seconden een flinke snelheid behaalt.
Motorrijden is gezond voor je!
In de studie werden meer dan 50 motorrijders getest op hersenactiviteit en hormoonspiegels voor, tijdens en na het motorrijden, autorijden en rusten. Na een ritje van 20 minuten motorrijden resulteerde dit in een afname van 28% in biomarkers van stress.
Een motorfiets is goedkoper dan een auto in aanschaf, verzekering en brandstofkosten. Moto's zijn interessant voor woon-werkverkeer of professioneel gebruik omdat ze 100 procent fiscaal aftrekbaar zijn. Niet alleen de aankoop, maar ook het onderhoud en de accessoires.
Als het buiten warm is, moeten motorrijders er rekening mee houden dat ze sneller vermoeid zullen raken. Wees alert en neem op tijd een pauze. Houd je ritten kort en plezierig. Niet lang en vermoeiend.