De 4-seizoenenband is de ideale band als je maximaal 10.000 kilometer per jaar rijdt en voornamelijk in en rond de stad rijdt.
4-seizoenenbanden hebben wel minder lamellen dan een winterband en daardoor zijn de stuureigenschappen in de zomer beter. Door de rubbersamenstelling slijten de banden in de zomer wat sneller, maar daardoor ontstaat er weer meer grip op natte wegen. Ook in de winter blijven 4-seizoenenbanden goede grip houden.
Voor een gemiddelde auto, bij normaal gebruik, moet u denken aan 30.000 - 40.000 voor de voorbanden. Achterbanden gaan in veel gevallen wat langer mee. Vraag desnoods naar de profieldiepte. Bij minder dan 2,5 mm is vervanging wel aan te bevelen.
Winterbanden – hoe lang gaan ze mee? De afstand die je kunt afleggen met je winterbanden ligt tussen de 30.000 en 100.000 km. De gemiddelde levensduur van autobanden komt dus uit op ongeveer 65.000 km bij “normaal” gebruik.
Ook in Nederland kunnen extreme weersomstandigheden voorkomen (lees temperatuur boven 30 graden of veel sneeuwval), maar mogelijk ga jij dan niet eens de weg op. Als je veel meer dan 15.000 km per jaar rijdt, dan zijn all season banden duurder om mee te rijden. Dit komt doordat ze sneller slijten.
De beste voorbeelden van allround succesvolle vierseizoenenbanden zijn onze twee testwinnaars van Michelin en Hankook. Met €200 per band is de Michelin CrossClimate de duurste testkandidaat, maar in geen enkele testdiscipline scoorde hij slecht.
Is het verboden om met winterbanden in de zomer te rijden? In Nederland is er geen wetgeving die aangeeft dat het verboden is om tijdens de zomer met winterbanden te rijden. Tegelijkertijd is er ook geen regelgeving die winterbanden verplicht maakt als het seizoen in aantocht is.
Het Finse bedrijf Nokian heeft een vierseizoenenband ontwikkeld die maar liefst 128.750 kilometer mee moet gaan. Dat is ongekend lang. Een normale band is vaak na gemiddeld 65.000 kilometer aan vervanging toe.
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden. Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden. De voorbanden van voorwielaandrijvers worden dubbel belast.
Wanneer de banden 10 jaar na hun productiedatum nog niet zijn vervangen, adviseert Michelin om ze uit voorzorg te vervangen. Ook als ze nog bruikbaar lijken en volgens de slijtage-indicator nog niet versleten zijn. Dit geldt eveneens voor reservebanden.
Banden moeten in ieder geval 10 jaar na aankoop vervangen worden, ook als deze er aan de buitenkant nog goed uitzien.
Als richtlijn geldt: u rijdt met vier identieke banden, elk met een profieldiepte van ten minste 1.6 mm. en een maximumleeftijd van tien jaar. Als u zich aan deze richtlijnen houdt, rijdt u aan de veilige kant.
Reken op kosten die rond de € 115,00 voor vier banden of wielen komen. Je kunt er ongeveer € 15,00 onder of boven uitkomen.
Winterbanden zijn duurder dan zomerbanden. En als je in de zomer op winterbanden rijdt, kunnen ze wel 20% sneller slijten. Wissel dus op tijd van winter- naar zomerbanden.
Ten opzichte van winterbanden vertonen allseason banden tekortkomingen, vooral op het gebied van tractie en zijdelingse grip in de sneeuw. Zo zullen winterbanden het altijd beter doen op een besneeuwde helling dan allseason banden.
A-merken banden van uitstekende kwaliteit
Vanuit de historie worden Michelin, Bridgestone, Continental, Goodyear, Pirrelli en Dunlop gezien als de topmerken die hoogwaardige kwaliteit autobanden op de markt brengen.
Onder A-merken, of premium autobanden, verstaan we merken als Michelin, Bridgestone, Continental en Goodyear. Deze zijn weliswaar vaak wat duurder in aanschaf maar daar staat tegenover dat dit betere prestaties, een hogere veiligheid en langere levensduur met zich meebrengt.
Onregelmatige bandenslijtage
Onregelmatige slijtage aan de band kan op verschillende plaatsen optreden en is vaak te wijten aan een onjuiste bandenspanning. Als de profieldiepte aan de ene kant van de band kleiner is dan aan de andere kant is er sprake van een éénzijdige of ongelijke bandenslijtage.
Beide banden zijn goed ontvangen in verschillende tests en hebben een beoordeling van 90% in onze evaluatie. De PremiumContact 6 verving de Continental ContiPremiumContact 5, terwijl de Primacy 4 de Michelin Primacy 3 verving.
Zorg dat de banden voldoende profieldiepte hebben. Voor zomer- en winterbanden is de wettelijke profieldiepte 1,6 mm. Echter raden wij aan om zomerbanden te vervangen bij een profieldiepte van 1,6 mm en winterbanden bij een profieldiepte van 4 mm. Winterbanden verliezen onder de 4 mm hun unieke eigenschappen.
In Duitsland is, evenals in Nederland, geen maximale leeftijd voor banden.
Minder grip
Winterbanden zijn ontwikkeld om optimaal te presteren bij temperaturen onder 7 graden Celsius. De rubbersamenstelling zorgt voor de optimale soepelheid van de band op koud wegdek. Als de temperaturen (ver) boven de 7 graden liggen, vervormt de band anders dan zou moeten.
Winterbanden hebben een grotere rolweerstand, waardoor het benzineverbruik hoger is en de CO2-uitstoot tot vijf procent groter. Verder is sprake van een verminderde verkeersveiligheid, onder meer door een langere remweg en minder stuurprecisie.
De profieldiepte van een nieuwe winterband ligt meestal tussen de 8 en 10 mm. Het advies is om winterbanden te vervangen op het moment dat de profieldiepte 4 tot 4,5 mm is. Je kunt de profieldiepte meten met behulp van een profieldieptemeter of een muntstuk van twee euro.
Voor wie een minimale slijtage prioriteit heeft is de Michelin, de Semperit, de Continental of de Esa+Tecar de beste keuze.