Met het huidige warme weer is het verstandig om veel water te drinken, maar dat water kun je het beste niet in een flesje in je auto laten liggen. Dat kan namelijk fout aflopen, waarschuwt de Amerikaanse brandweer. Bij tropische temperaturen warmt een waterfles immers op, waarna het als vergrootglas kan gaan werken.
Het kan namelijk voor brandgevaar zorgen. Een plastic waterflesje in de auto kan namelijk veranderen in een brandhaard. Dat zeggen Amerikaanse brandweermannen uit Long Island. “Het water creëert een soort vergrootglas en kan de stoffering van de auto of het plastic van het flesje in brand steken”, klinkt het.
Meer dan 20 centimeter water kan volgens experts al dodelijk zijn voor de motor. Soms lijkt het goed te gaan, maar krijg je later door corrosie alsnog problemen met de elektronica. En hoewel elektrische auto's geen lucht aanzuigen, zijn ze net zo kwetsbaar voor diepe plassen.
Jaarlijks raken 1500 auto's te water. Dat zijn er 4 per dag. Jaarlijks verdrinken in Nederland bij een auto te water ongeval 30 mensen. Bij het te water van raken van een auto zijn voor de inzittenden een aantal punten van belang om zichzelf te redden uit het voertuig.
Bel of laat 112 bellen bij hevige benauwdheid na het inademen van water. Gebruik een (reddings- of isolatie)deken als bescherming tegen kou of regen. Let op: Heeft het slachtoffer geen klachten? Dan moet hij of zij tóch naar de huisarts, ook al lijkt er niets aan de hand te zijn.
Zet een warmteblazer op een plank zodat hij niet kan omvallen. Zet beide op de achterbank en laat de blazer 2 – 3 uur draaien. Eerst zullen de ruiten van binnen beslaan. Zodra zij niet meer beslagen zijn, is de auto zo droog als dat hij op deze wijze droog kan worden gemaakt.
En water in je motor kan grote gevolgen hebben. De motor 'perst' normaal de opgezogen lucht ook samen, maar het water kan hij niet verwerken. Daarmee kan de motor behoorlijk beschadigd raken. En ook de stuurbekrachtiging en de dynamo kunnen uitvallen.
Als je niet weet hoe diep een plas is, neem dan geen risico. Rijd je toch door diep water, schakel dan direct de motor uit. Wanneer je er op tijd bij bent, hoef je alleen te wachten tot alles weer droog is.
Maar hoe ontstaat deze condensvorming? In koude en natte seizoenen beslaan de ruiten sneller doordat koude lucht minder vocht opslaat dan warme lucht. Vooral 's nachts condenseert die vochtigheid, die via kleding en schoenen in de auto komt, op de koude ruiten. Zodra het vocht in de auto zit, gaat het niet zomaar weg.
Houd er rekening mee dat kraanwater veel mineralen bevat, zoals calcium, die zich rond het koelsysteem kunnen afzetten en schade kunnen veroorzaken, dus het gebruik van gedemineraliseerd water wordt aanbevolen. Zorg ervoor dat zowel de motor van de auto als het koelsysteem volledig afgekoeld zijn voordat je begint.
De vloeistof zit in het expansievat onder de motorkap. Meestal is dit een doorzichtig vat met een dop erop. Op dit vat staat een maximum en minimum streepje. Is het koelvloeistofniveau vlak bij het minimum, dan moet u de koelvloeistof bijvullen.
Heeft u geen koelvloeistof bij u dan is water een alternatief. Vervolgens kunt u uw auto weer starten en voorzichtig door rijden naar een autobedrijf om uw auto te laten controleren. U kunt doorrijden zolang de temperatuurmeter niet in het rood komt of het waarschuwingslampje uit blijft.
Vul zeker niet meer olie bij dan het maximumniveau, want te veel olie kan ook schadelijk zijn voor de motor. De olieafdichtingen komen dan onder te veel druk te staan, waardoor ze kunnen gaan lekken. In het instructieboekje van je auto staat welke olie je nodig hebt. Mors geen olie op de motor of de koelslangen.
Wanneer de koelvloeistof moet worden bijgevuld hangt af van meerdere factoren, waaronder hoe vaak je rijdt en wat de temperatuur buiten is. Het is echter aan te raden maandelijks te controleren of het peil bij een koude motor tussen het minimum en het maximum zit.
In noodgevallen kun je het koelvloeistofreservoir bijvullen met water. Daarna moet je wel zo snel mogelijk met je auto naar de garage om de koelvloeistof te laten controleren of vervangen.
Puur water koelt beter dan koelvloeistof maar de verschillen zijn minimaal.
Het is mogelijk om de koelvloeistof bij te vullen met water. Het koelmiddel bestaat namelijk zelf uit water met toevoegingen. Deze toevoegingen geven verschillende eigenschappen aan de vloeistof. Denk bijvoorbeeld aan antivries en anticorrosie.
Tips om condens tegen te gaan
Heeft je auto geen airconditioning, zet de verwarming dan op de hoogste stand en richt de blazers op de voorruit. Wrijf met een doek of zeem de binnenkant van de ruiten schoon. Gebruik een auto-ontvochtiger tegen beslagen ruiten en andere vochtproblemen.
Dit is echter niet altijd het geval. Vrijwel altijd blijft je auto nog even drijven (15 seconden tot zelfs 10 minuten), waardoor de elektronica veelal nog werkt.
Lekkage: Als het niveau van de koelvloeistof te hoog is kan dit leiden tot overmatige druk in het koelsysteem. In de waterpomp of radiator kunnen daardoor lekkages ontstaan. Schade aan motoronderdelen: De overmatige druk kan tevens leiden tot schade aan motoronderdelen, zoals de pakkingen, slangen en radiatoren.
Het koelvloeistofsysteem van uw auto staat onder behoorlijke druk, zeker wanneer de motor warm is. U mag daarom nooit de koelvloeistof bijvullen terwijl de motor niet volledig is afgekoeld. Deze kan uit de koelvloeistoftank spuiten en dit kan logischerwijs ernstige brandwonden veroorzaken.