In Duitsland ligt in totaal ongeveer 34.000 kilometer aan spoorwegen. De Deutsche Bahn is de grootste vervoerder. De spoorlijnen in Duitsland worden ingedeeld per baanvak met een DB-nummer, of met een KBS-nummer (Kursbuchstrecke, de nummers uit het Duitse spoorboekje).
Van de 30.000 kilometer spoor in Duitsland, is 20.000 kilometer dringend toe aan modernisering.
Het Nederlandse spoorwegnet is 3,2 duizend kilometer lang. Van het spoor is 67 procent twee- of meersporig, ruim 70 procent is geëlektrificeerd.
Het Belgische spoorwegnet bestaat uit 3.607 kilometer aan spoorlijnen. België heeft daarbij op landniveau één van de dichtste spoornetten ter wereld.
Dankzij wissels kunnen treinen van spoor veranderen. In het Nederlandse spoornetwerk liggen er ongeveer 7000.
Grand Central Terminal neemt 49 hectare in beslag, heeft 44 perrons en 67 sporen verspreid over twee verdiepingen. Het is het grootste treinstation ter wereld, zowel op gebied van oppervlakte als aantal perrons.
De Trans-Siberische spoorlijn (Russisch: Транссибирская магистраль, Transsibirskaja magistral), kortweg Transsib (Russisch: Транссиб), is een hoofdspoorweg (magistral) in Rusland. Het is de langste spoorlijn ter wereld en de belangrijkste lijn van Rusland.
De treinstations Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal zijn de drukste stations van Nederland. In de top 20 grootste treinstations van Nederland staan vijf stations van de hoofdstad, namelijk Amsterdam Centraal, Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Zuid, Amsterdam Amstel en Amsterdam Bijlmer ArenA.
Tot de recente hoogstandjes behoort de 3000 kilometer lange spoorlijn naar Lhasa (Tibet), de hoogste spoorlijn ter wereld. Er zullen twee soorten HSL-lijnen komen: enerzijds hogesnelheidslijnen geschikt voor snelheden van 350 kilometer per uur, anderzijds HSL-lijnen voor snelheden van 200 tot 250 kilometer per uur.
Uit de twee projecten blijkt dat het aanleggen van circa 125 kilometer spoor in Nederland circa 5 miljard euro kost, ofwel circa 40 miljoen euro per kilometer.
Verwijderd spoor
Spoor 6 is zo'n voorbeeld. Jaren geleden is het spoor verwijderd, omdat het spoor onhandig lag. Omdat alle andere sporen al genummerd waren, hebben ze dit aangehouden.
Eerste spoorlijn
Opgericht door de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM of HSM). Deze lijn werd tussen 1842 en 1847 verlengd, via Leiden en Den Haag naar Rotterdam, en staat tegenwoordig bekend als de Oude Lijn.
Zwitserland heeft het beste spoorwegsysteem van Europa. Dat concludeert Boston Consulting Group (BCG) in een studie naar de prestaties van de spoorwegen in 24 Europese landen. Nederland staat in de middenmoot en het Belgische spoorwegsysteem komt als 11de uit de bus.
Sinds de hereniging op 3 oktober 1990 heeft het land een oppervlakte van 356.970 km2 en is daarmee het zesde land van Europa. Duitsland is 8,7 maal zo groot als Nederland.
Duitsland heeft een oppervlakte van ruim 357.000 km², ongeveer tien keer zo groot als de landoppervlakte van Nederland. Het is centraal gelegen in Europa, zowel aan de Noordzee als de Oostzee. Het land telt ruim 82 miljoen inwoners, het is daarmee na Rusland het meest bevolkte land van Europa.
De Bergen treinroute in Noorwegen is niet zonder reden door Lonely Planet uitgeroepen tot een van de mooiste treinreizen ter wereld. De trein verbindt de hoofdstad Oslo en havenstad Bergen en laat je onderweg de meest spectaculaire landschappen van Noorwegen zien.
China: 317,7 km/uur
De snelste treindienst ter wereld raffelt de 1021,9 kilometer tussen Beijing en Nanjing af in 3 uur en 13 minuten. Goed voor een gemiddelde snelheid van bijna 318 kilometer per uur. De hoge moyenne is mogelijk sinds de maximum snelheid op de lijn dit jaar werd verhoogd naar 350 kilometer per uur.
De Hogesnelheidslijn (HSL) is door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aangelegd met als doel meer hogesnelheidstreinen tussen Amsterdam, Brussel en Parijs. Over de HSL kunnen hogesnelheidstreinen rijden met een snelheid van meer dan 200 km/h. Over de HSL rijden dagelijks 269 treinen in hoge frequentie.
Met zo'n 181 in- en uitstappers is Eijsden het kleinste station van Nederland. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Spoorwegen. Daarna volgt het station van Soest.
Het meest gewaardeerde station van Nederland is Klimmen-Ransdaal. Dit station op de Zuid-Limburgse Heuvellandlijn kreeg een 8,3 als rapportcijfer. Reizigers waarderen dit station om zijn mooie ligging in het heuvelige landschap en vanwege het monumentale stationsgebouw uit 1913 met restaurant en terras op het perron.
De Nederlandse Spoorwegen (NS) rijdt vanaf maandag met een nieuwe, verlengde dubbeldekker. De trein bestaan uit zes treinstellen en heeft een gezamenlijke lengte van 320 meter. Dit is twee keer zo lang als de langste trein die tot nu toe in Nederland reed.
Magneettrein: snelste trein ooit
In 2015 heeft JR-Maglev in Japan een snelheid gehaald van maar liefst 603 kilometer per uur. Het record is gevestigd op een 18,4 km lange testbaan. De Maglev, zoals de magneettrein ook wel is genoemd, is ook in reizigersdienst het snelst ter wereld.
Anderhalf miljoen reizigers hebben inmiddels gebruik gemaakt van de 1142 kilometer lange spoorlijn tussen Golmut en Lhasa. Ruim een derde van de reizigers waren toeristen.
Transsiberië Express
Misschien wel de meest bekende en bijzondere treinreis ter wereld: de Transsiberië Express. Deze treinreis van meer dan 9000 kilometer is de langste treinreis ter wereld. Hij verbindt Europa met Azië en doorkruist wel 7 tijdzones.