De volgende kosten zijn aftrekbaar: Notariskosten – Het gaat om de hypotheekakte en de kadastrale kosten voor de hypotheekakte. Taxatiekosten – Deze kosten maak je in opdracht van de bank waar je de hypotheek afsluit. Kosten voor het aanvragen van NHG – Het gaat om 0,6% van de koopsom.
De hypotheekrenteaftrek (en andere aftrekbare kosten) wordt sinds 2020 versneld afgebouwd. In 2022 was hypotheekrente aftrekbaar tegen maximaal 40%. Vanaf 2023 is dat 37,05%. Het belastingvoordeel voor huiseigenaren wordt lager, waardoor de woonlasten stijgen.
De taxatiekosten voor het krijgen van een lening voor de financiering van een woning zijn aftrekbaar voor de belasting. In de aangifte inkomstenbelasting kunt u deze kosten eenmalig aftrekken.
Verkoop jij de woning aan een andere vastgoedinvesteerder, dan moet deze ook 8% overdrachtsbelasting betalen en dan krijg jij jouw 8% overdrachtsbelasting volledig terug. Maar als jij jouw pand verkoopt aan een koper die 2% overdrachtsbelasting betaalt, dan krijg jij maar 2% van de betaalde 8% terug.
De kosten van het verbouwen, onderhouden en verduurzamen van een koopwoning zijn niet aftrekbaar in de belastingaangifte. Kosten die je maakt wanneer je geld leent voor een verbouwing of onderhoud, zijn dat meestal wel. Denk aan de financieringskosten en de rente die je over de lening betaalt.
Bij de belastingaangifte kun je bij de vragen over “Hypotheek en andere schulden” onder het kopje “Financieringskosten” de volgende eenmalige kosten invullen: Taxatiekosten die noodzakelijk waren voor het krijgen van de hypotheek.
Om in aanmerking te komen voor de vrijstelling, moet u namelijk de 'Verklaring overdrachtsbelasting startersvrijstelling' downloaden, invullen en ondertekenen. Geef de ondertekende verklaring ruim op tijd, minstens 2 werkdagen voor de overdracht van de woning, aan uw notaris.
Let op: overdrachtsbelasting is niet aftrekbaar
De overdrachtsbelasting is niet aftrekbaar. Je kan het bedrag dus niet opvoeren in je belastingaangifte na de aankoop van je woning. Het postitieve nieuws is dat enkele andere kosten koper wel aftrekbaar zijn voor de belasting.
Gemeenten bepalen de waarde van onroerende zaken (WOZ-waarde) door een taxatie. Hierbij gaat de gemeente uit van het bedrag dat de onroerende zaak zou moeten opbrengen op 1 januari van het vorige jaar. Dit is de waardepeildatum.
Wie betaalt het taxatierapport? Bij het kopen van een huis zijn de kosten van de taxatie voor rekening van de koper. Deze kosten zijn fiscaal aftrekbaar.
Het duurt gemiddeld een week voor je het rapport ontvangt. De kosten voor een taxatie van een huis op locatie liggen tussen de €600 en €800.
Op de verkoop van je gezinswoning betaal je in principe geen van meerwaardebelasting. Dat betekent dat je geen belastingen betaalt op het verschil tussen de oorspronkelijke aankoopprijs en de verkoopprijs. Dit geldt alleen als je privé-eigenaar bent.
Bij verkoop van je woning moet je uit de verkoopopbrengst eerst de hypotheek aflossen. En moet je de bijkomende verkoopkosten betalen. Zoals de kosten voor de makelaar en het verplichte energielabel. Het bedrag dat je daarna overhoudt, is de overwaarde.
Meestal kan door bureauonderzoek binnen een paar minuten worden vastgesteld of het juiste tarief is berekend. De notaris stuurt een kopie van de akte naar de belastingdienst en draagt de overdrachtsbelasting af. In de akte is ook een verklaring van de koper opgenomen over de intentie tot zelfbewoning.
Wat is kosten koper? Kosten koper (k.k) zijn de kosten die je betaalt om eigenaar van een woning te worden. Officieel is dit de overdrachtsbelasting en de notariskosten. Vaak worden alle bijkomende kosten ook als kosten koper benoemd.
Kopers van 35 jaar of ouder of jongere kopers die vanaf 2021 al eerder gebruik hebben gemaakt van de vrijstelling betalen 2% overdrachtsbelasting over de koopsom. Voorwaarde is dat zij zelf in de gekochte woning gaan wonen en dat schriftelijk aangeven bij een notaris.
Nee. De overdrachtsbelasting is niet aftrekbaar voor de inkomstenbelasting.
Het algemene tarief voor de overdrachtsbelasting is daarom vanaf 1 januari 2023 omhoog gegaan van 8% naar 10,4%. Voor starters onder de 35 jaar geldt dat ze geen overdrachtsbelasting hoeven te betalen bij aankoop van hun woning.
Huizenkopers tussen 18 en 35 jaar betalen geen overdrachtsbelasting voor een woning van maximaal € 440.000. De kopers moeten voldoen aan voorwaarden. Zo moeten ze bij een notaris beloven dat ze zelf in de woning gaan wonen. De woning mag dus niet verhuurd worden.
Subsidies en fiscale voordelen
De kosten van het onderhoudsschilderwerk zelf zijn niet fiscaal aftrekbaar. Binnen- en buitenschilderwerk is echter wel fiscaal aftrekbaar als het om een Rijksmonument gaat.
vervanging of verbouwing van bijvoorbeeld uw badkamer of keuken. asbestverwijdering bij verbouwing of onderhoud. zonnepanelen die niet van het dak te verwijderen zijn zonder ze te beschadigen. andere energiebesparende maatregelen voor uw eigen woning, zoals een nieuwe warmtepomp, spouwmuurisolatie of vloerisolatie.
Als je je eigen auto gebruikt voor zakelijke ritten mag je ook btw over de autokosten terugvragen in de btw-aangifte. Denk aan kosten voor verzekeringen, brandstof, onderhoud, vloeistoffen, wasstraat en parkeren.
Je betaalt 33% belasting op de winst (plus de gemeentebelasting) als de termijn tussen aankoop en verkoop korter is dan vijf jaar. Valt de termijn tussen aankoop en verkoop tussen de vijf en de acht jaar, dan betaal je 16,5% belasting op de winst (plus de gemeentebelasting).
Wanneer je een woning met overwaarde verkoopt, hoef je over de overwaarde op je huis geen belasting te betalen. Dat geldt ook als je met de overwaarde een verbouwing of verduurzaming financiert. Wel komen belastingen mogelijk om de hoek kijken als je het geld op je spaarrekening laat staan of ermee gaat beleggen.