Controleer de status van je pakket of post met track & trace
Of open de PostNL-app op je telefoon. Meestal krijg je de track & trace-code van de afzender, bijvoorbeeld via een bevestigingse-mail. Ben jij de afzender? Dan vind je de track & trace-code op het verzendbewijs dat je krijgt van het PostNL-punt.
Raakt het pakket zoek, dan hangen je rechten af van wat er staat in de advertentietekst. Staat daarin dat de verkoper het product verzendt of bezorgt, dan draagt die het risico. Als het pakket zoekraakt, moet de verkoper het koopbedrag teruggeven of het product opnieuw verzenden.
De verkoper is verplicht om uw bestelling in goede staat te leveren. Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. De verkoper kan zich op zijn of haar beurt wenden tot het postbedrijf.
Op track & trace (ook beschikbaar in de PostNL-app) vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de track & trace-code (barcode of 'niet-thuis code') en de postcode van de ontvanger in, en je ziet direct wanneer we je pakket bezorgen.
U kan uw pakje online volgen via Track & Trace of de My bpost app. Als u een account bij bpost hebt, volgt u uw pakje ook in de verzendtool van bpost. U hebt daarvoor het barcodenummer of de referentie van uw pakje nodig.
Hoe lang blijft een pakket op een PostNL-punt liggen? We bewaren je pakket 1 week voor je op het PostNL-punt. Daarna sturen we het terug naar de afzender.
De hoofdregel is dat het risico voor de koper is 'van de aflevering af' (art. 7:10 BW). Dit betekent doorgaans dat de verkoper het risico draagt tot aan het moment van bezorging, ofwel het moment dat de koper de zaak feitelijk in zijn bezit krijgt.
Na 2 bezorgdagen nog geen pakket? Dan kun je als afzender contact opnemen onderaan deze pagina. Onze chatbot helpt je verder bij vragen of klachten en kan je doorverbinden met een echte collega. Zij gaan dan kijken of ze je pakket kunnen terugvinden.
We streven er naar binnen vijf werkdagen het onderzoek in behandeling te nemen. De afzender wordt vervolgens geïnformeerd over de status van het onderzoek.
57 procent van de respondenten zegt post te krijgen die niet voor hen bestemd is. Anderen zeggen dat PostNL de post te laat bezorgt (51 procent), op een verkeerd adres (35 procent) of dat hun post kwijtraakt (36 procent).
Als je pakket onderweg is beschadigd of zoekgeraakt, meld dit dan zo snel mogelijk bij ons via chat. Voor een pakket geldt standaard een vergoeding van €3,40 per kilo. Geen of onleesbaar label? Heb je na het aanmaken van je pakket geen label ontvangen, of is het label niet leesbaar?
Nog steeds niet gevonden? Dan ziet het ernaar uit dat we de zending nog niet hebben ontvangen van de afzender. In dat geval vragen we je om nog wat geduld te hebben en het later nog eens te proberen.
Er wordt een onderzoek opgestart. We moeten 5 dagen wachten en dan krijgen we de uitslag van het onderzoek.
Als het niet aankomt is de verantwoordelijkheid voor de koper want die had moeten verzoeken om per pakketpost te versturen, want dan is het standaard verzekerd tot 500 euro. Als het niet aankomt, is het de verantwoordelijkheid van de verkoper en niet van de koper.
Duurt het toch langer? Vraag de verzender of de zending al is overgedragen aan DHL en zo nodig een onderzoek in te stellen. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je pakket voor een langere tijd niet in beweging is. In zo'n geval kun je het beste contact opnemen met de verzender.
Ook als de post of het pakket is kwijtgeraakt door grof nalatig of opzettelijk handelen van PostNL kan PostNL aansprakelijk zijn voor het kwijtgeraakte poststuk of pakket.
Wat gebeurt er met onbestelbare post? Brieven of pakketten die we niet kunnen bezorgen, komen terecht op de afdeling Onbestelbare Stukken in Den Haag. Wij mogen van de rechter de brief of het pakket openen om de bestemming of de herkomst ervan te achterhalen. Lukt dit niet, dan wordt de brief of het pakket vernietigd.
We bezorgen pakketten normaal gesproken op de eerstvolgende bezorgdag (maandag t/m zaterdag), maar altijd binnen 2 bezorgdagen. Op track & trace en in je PostNL-app vind je de laatste informatie over je pakket.
Het is de verantwoordelijkheid van de afzender dat een pakketje in goede orde op de plaats van bestemming aankomt. Zolang er geen handtekening van de ontvanger – of zijn of haar buren – staat, is dit het geval. Ook als er onderweg iets misgaat, is de afzender verantwoordelijk.
Koninklijke PostNL is op geen enkele wijze aansprakelijk voor schade en/of kosten van de Afzender als gevolg van de (tijdelijke) niet beschikbaarheid van de track & trace functionaliteit.
Dit kan komen door drukte onderweg. Of door slecht weer. We doen ons best om je pakket of post vandaag nog te bezorgen (uiterlijk 22.00 uur).
Degene die jouw pakket ophaalt: Neemt zijn geldige legitimatiebewijs mee (geen kopie). Moet jouw adres kunnen opgeven. Er staat nergens op dat ik een kopie van ontvanger zelf nodig heb om pakket op te halen ,dus iedereen mag een paketje uit Nederland ophalen op locatie mits egen ID en adresgegevens laat zien.
Pakket ophalen bij een PostNL-punt Altijd een afhaalpunt in de buurt. Met deze gratis bezorgoptie in je webwinkel geef je klanten de mogelijkheid om pakketten zelf op te halen bij een PostNL-punt in de buurt. Er is er altijd wel een in de buurt.