Bekijk het in de PostNL-app. Met Mijn Post in de PostNL-app weet je 's ochtends vroeg al welke post er die dag in jouw brievenbus ligt. Je ontvangt een melding als er post onderweg is.
Op bezorgdagen (dinsdag t/m zaterdag) bezorgen we de post voor 20.00 uur. Hieronder vind je een overzicht van de bezorgdagen.
Via PostNL 'live' je pakket volgen
De PostNL-app laat op een kaart zien hoever de bezorger op zijn route vordert. Ook is te zien hoeveel bezorgadressen de bezorger nog te gaan heeft voor hij bij jou aanbelandt.
Via Mijn Post ontvang je namelijk elke ochtend voor 7.00 uur een bericht over de post die naar je onderweg is. Via die melding kun je ook direct in de app een foto van de poststukken zien. Je weet dus precies welke briefpost eraan komt en wanneer je je brievenbus moet legen. Aanmelden is zo gedaan met de PostNL-app.
PostNL bezorgt je brieven, kaarten en brievenbuspakjes binnen Nederland van dinsdag tot en met zaterdag, meestal binnen 24 uur. Maak je gebruik van speciale verzendopties? Dan kan de bezorgtijd afwijken.
Als een pakket of brief niet bij u is bezorgd, neemt u contact op met de verzender. Bijvoorbeeld de webwinkel waar u iets hebt besteld. Hebt u zelf iets verstuurd wat niet is aangekomen? Neem dan contact op met het postbedrijf.
Hoe bewijs je dat de brief is aangekomen? De eerste ingeving is de brief aangetekend per post te versturen. De post geeft de afzender een bewijs van verzending en daarmee schijnt het bewijs geleverd te zijn.
Hoe kan ik mijn aangetekende zending online volgen? Surf naar Track & Trace. Voer de letters en cijfers van de barcode van je zending in de zoekbalk in. Je vindt deze barcode terug op je afgiftebewijs of op je kassaticket.
Briefpost (brief of kaart)
Gewone briefpost bezorgen we op dinsdag t/m zaterdag voor 20.00 uur. Post verstuurd vóór lichtingstijd van de brievenbus bezorgen we doorgaans op de eerstvolgende bezorgdag.
Niemand thuis bij het bezorgen van je pakket? Dan geven we het af bij de buren of bij een PostNL-punt. Met de track & trace-code zie je waar je het pakket kunt ophalen. Als we je e-mailadres hebben ontvangen van de verzender, dan krijg je een bericht over waar je pakket is bezorgd.
Verwacht je post met track & trace of een pakket maar staat de status nog op 'Bezorger is onderweg?' Dan heeft de bezorger helaas wat vertraging. Dit kan komen door drukte onderweg. Of door slecht weer.
Alles over postbezorging binnen Nederland
PostNL bezorgt je brieven, kaarten en brievenbuspakjes binnen Nederland van dinsdag tot en met zaterdag, meestal binnen 24 uur. De bezorging van overige post verschilt per verzendoptie.
Dit kan komen door drukte onderweg. Of door slecht weer. We doen ons uiterste best je pakket op de geplande bezorgdag te bezorgen (uiterlijk 21.30 uur). Mocht dit uitzonderlijk niet lukken, dan doen wij dit de eerstvolgende bezorgdag.
Brieven en aangetekende zendingen worden voorlopig enkel tijdens weekdagen bezorgd. Sommige afzenders, zoals bepaalde webshops, hebben afspraken met bpost om hun pakjes ook op zaterdag en zondag te laten leveren.
Door internet, e-mail en sociale media neemt de hoeveelheid post al jaren af. Daarom bezorgt PostNL op maandag alleen maar post die echt spoed heeft: rouwkaarten en medische pakketten. Dat zijn relatief weinig poststukken, gemiddeld zo'n 35.000 per maandag, tegenover 8 miljoen per dag op andere dagen.
Niet de wettelijke 95 procent maar zo'n 88 procent valt op zaterdag in de brievenbus. 8 procent van de brieven volgt in de dagen erna. Opvallend is dat 4 procent aangeeft de post nooit te hebben gekregen. In elke brief heeft de redactie ook twee cadeautjes gedaan.
In Nederland bezorgen we standaard van dinsdag t/m zaterdag. Uiteraard bezorgen we uw pakketten ook graag op zondag. Hiervoor geldt een toeslag.
De bezorgdagen en -tijden van PostNL zijn maandag t/m zaterdag, van 8.00 tot 22.00 uur.
Welke post is onderweg? Bekijk het in de PostNL-app. Met Mijn Post in de PostNL-app weet je 's ochtends vroeg al welke post er die dag in jouw brievenbus ligt. Je ontvangt een melding als er post onderweg is.
U kan uw pakje online volgen via Track & Trace of de My bpost app. Als u een account bij bpost hebt, volgt u uw pakje ook in de verzendtool van bpost. U hebt daarvoor het barcodenummer of de referentie van uw pakje nodig.
Klacht indienen als ontvanger post
En heeft u die niet of te laat ontvangen? Vraag de verzender dan om een klacht in te dienen bij het postbedrijf. U kunt ook zelf een klacht indienen bij het postbedrijf. Hiervoor kunt u gebruik maken van de voorbeeldbrief Klacht aan postbedrijf als ontvanger op Consuwijzer.nl.
Je kan via Track & Trace volgen wanneer je aangetekende zending is ontvangen. Wil je extra zekerheid en een formeel en schriftelijk bewijs dat de geadresseerde je aangetekende zending heeft ontvangen, voeg dan een ontvangstbewijs toe.
Als je een aangetekende brief stuurt, komt de postbode bij de geadresseerde aan de deur om de brief aan te bieden. Als de geadresseerde niet thuis is, laat de postbode in de brievenbus een bericht achter dat de geadresseerde de brief op het postkantoor kan afhalen (afhaalbericht).