Een stijging van 87 procent: goed voor bijna 53.000 ton aan CO2-uitstoot. Dat is bijna acht keer zoveel als in coronajaar 2020. 'Een privéjet is per passagier tot veertien keer vervuilender dan een lijnvlucht en vijftig keer zo vies als een treinreis.
Per passagier stoten privéjets, afhankelijk van het vliegtuigtype, vijf tot veertien keer zoveel CO2 uit als gewoon vliegverkeer en tot vijftig keer zoveel als wie de trein neemt.
De uitstoot van privéjets die op Schiphol of Rotterdam Airport vliegen is in 2022 al bijna net zo groot als in heel 2019. Dat blijkt uit onderzoek van Greenpeace in samenwerking met CE Delft. In de eerste 9 maanden van 2022 werd 56 kiloton CO2 uitgestoten, in heel 2019 was dat nog 61 kiloton.
De ruim half miljoen privévluchten in Europa van vorig jaar stootten samen zo'n 3,4 miljoen ton CO2 uit, bijna tien keer zoveel als twee jaar eerder. In Nederland is eenzelfde toename te zien, van bijna 2.500 jets die in 2020 de lucht in gingen naar ruim 12.000 vorig jaar.
De privéjet-industrie is sterk gereguleerd, wat resulteert in privéjets veiliger dan ooit tevorene. De vliegtuigen zijn echter net zo veilig als commerciële vliegtuigen - zo niet veiliger. Beide vliegtuigcategorieën worden volgens dezelfde standaard onderhouden. Bemanningen worden volgens dezelfde normen opgeleid.
Een van de populairste privéjetbestemmingen is Ibiza. Voor de Cessna betalen we €17.000, de Boeing is iets duurder: €85.000. Een businessclass retourticket kost ongeveer €900.
Grote privé vliegtuigen zijn bedoeld voor het luxesegment en bieden ruimte aan maximaal 18 passagiers. Het gemiddelde bereik is meer dan 9.250 kilometer.
Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto. Ook hier is het verschil het grootst op de korte afstand.
Zo werd duidelijk dat de privéjet van Taylor Swift sinds januari 170 keer gebruikt werd, goed voor 22.923 minuten in de lucht. Dat staat gelijk aan 15,9 volledige dagen vliegen, aldus Yard. Daarmee stootte het vliegtuig in 2022 8.293 ton CO2 uit.
En zelfs vliegreizen binnen Europa zijn al erg vervuilend. Zo leidt een vliegreis naar het Franse Nice tot een uitstoot van ongeveer 240 kilo CO2 per persoon. Een reis naar Nice met de trein leidt tot maar 25 kilo CO2 uitstoot en met een benzineauto bedraagt de uitstoot zo'n 600 kilo CO2.
Dit is de stand van zaken: KLM is verantwoordelijk voor een klimaateffect even groot als 27 miljard kg CO2. Dat staat gelijk aan de uitstoot van 1.35 miljoen Nederlandse huishoudens.
De luchtvaart stootte 36 miljoen kilo stikstofoxiden uit in 2021. De bijdrage van de luchtvaart aan de totale stikstofoxide-uitstoot door de Nederlandse economie was in 2021 rond de 10 procent.
Het aantal privévluchten op Schiphol is in vergelijking met voorgaande jaren fors gestegen. Het afgelopen jaar waren het er bijna 7.000 meer dan in 2021. In vergelijking met 2019, het jaar voor de coronacrisis en een recordjaar voor de luchthaven, zijn er bijna 5.000 privévluchten extra afgehandeld.
De eerste reden hiervoor is dat er veel minder verkeer is op zo een hoge hoogtes. Zoals gezegd, het commerciële verkeer vliegt een stuk lager, dus privéjets kunnen veel directere routes vliegen naar hun bestemmingen. Dit bespaart veel tijd wat voor een zakelijke branche als privéjets van groot belang is.
De privéjet van Formule 1-coureur Max Verstappen, registratie PH-DTF, is onlangs voorzien van een opmerkelijke upgrade. De Dassault Falcon 900EX van de tweevoudig wereldkampioen stond na afloop van het Formule 1-seizoen eind vorig jaar voor onderhoud enige tijd op de luchthaven van Basel.
De Pilatus PC12 heeft een snelheid van 285 knopen of 528 km per uur en een Piper Meridian heeft dan weer een snelheid van 482 km per uur. Beide toestellen zijn uitgerust met de zogenaamde turboprop motor. De snelste blijft een privé jet, straalmotoren kunnen deze vliegtuigen voort stuwen met wel 775 km per uur.
Het bedrijf Mavic Aviation (een samentrekking van Max en zuslief Victoria, gokken wij) heeft voor €12.003.602,40 aan vaste activa in de boeken staan. In gewonemensentaal: de kist is 12 miljoen waard, dus dat zal Branson er ook voor hebben gekregen. Na de aanschaf is er ook geïnvesteerd in het toestel.
Zo'n privé vliegtuig (Verstappen bezit blijkbaar een Falcon 900) is verrassend goedkoop; circa 3,5 miljoen dollar. Bovendien is zo'n aankoop goed te financieren en bespaart het flink op ticketkosten bij intercontinentaal vliegen.
Een vlucht naar Dubai kost gemiddeld € 1138.
Een tweedehands privéjet kost tussen de drie en de vier miljoen.