Zorg voor een ordelijke en overzichtelijke structuur. Bepaal vooraf wat je wanneer gaat zeggen en geef tijdens het gesprek aan wat wanneer komt. Je kunt ook structuur aanbrengen door hardop te denken en te benoemen wat je zegt. Stem je taalgebruik af op het niveau en het referentiekader van je gesprekspartner.
Elk effectief gesprek heeft een zogenaamde 'kop – romp – staart' structuur: een begin, een kern en een einde. Voorafgaand aan deze drie fasen is het cruciaal om elk gesprek zorgvuldig voor te bereiden en na afloop van het gesprek kort en krachtig te evalueren.
Laten we maar gewoon beginnen met wat gesprekstechnieken op een rijtje zetten waar we hierna in dit artikel dieper op ingaan: Luisteren samenvatten doorvragen. Verbredende vragen/verdiepende vragen. Containerbegrippen.
Hoe structureer je een gesprek? Met Sander Schimmelpenninck
22 related questions found
Welke vijf punten zijn belangrijk bij goed communiceren?
Vijf pijlers van communicatie
Ik benoem altijd vijf pijlers voor communicatie: het verbale (wat je zegt), wat je voelt (gevoelens), het non-verbale, luisteren en veiligheid en vertrouwen.
Door naar de structuur te kijken ga je sneller snappen wat er gebeurt in een gesprek en waarom. Zo wordt je invloed om een gesprek te veranderen én effectief te maken groter. Teams die met dit model leren werken worden productiever in hun overleggen omdat ze weten welke structuur hen helpt om resultaten te behalen.
Je kunt een gesprek beginnen over jezelf of je kunt juist belangstelling tonen voor de ander. En kijk eens waar je bent op dat moment. Misschien kun je iets over de aanwezigen zeggen, over de omgeving, over jouw reden waarom je daar op dat moment bent. Kijk, observeer en doe inspiratie op.
Een goede start van het gesprek begint met een korte inleiding. Tijdens de inleiding kunt u samen met uw gesprekspartner bepalen hoeveel tijd u uittrekt voor het gesprek en wat voor onderwerpen u wilt bespreken.
De belangrijkste kenmerken van een goed gesprek zijn: De tijd nemen, contact maken en actief luisteren. Respecteren en verplaatsen in het standpunt van de ander. Gelijkwaardigheid en tweerichtingsverkeer.
Met de methode van de 5 A's (Alertheid, Aanvang, Analyse, Aanbod, Afsluiting) leer je gebruik te maken van de juiste gespreksstructuur in klantenservice. Daarnaast vertellen we hoe je ook inhoudelijk goed voorbereid een klantgespreek aangaat aan de hand van de 4 A's (Analyse, Aanleiding, Aanpak, Afspraak).
Structuur kenmerkt een goed leefklimaat en vermindert grensoverschrijdend gedrag. Het verwijst naar duidelijkheid bieden via een dagelijkse routine, regels en afspraken en naar het voorkomen van repressie. Structuur geeft voorspelbaarheid, vertrouwen, orde en rust.
Doorvragen doe je door het stellen van kritische vragen.
Kritische vragen zijn vragen waarmee je de kennis van de ander bevraagt; vragen stelt bij wat de ander zegt. Bijvoorbeeld tijdens een interview of tijdens een informeel gesprek (denk aan een date of als je uit eten bent met familie of vrienden).
Het 'goede gesprek' is het plan-, functionerings- en beoordelingsgesprek in één. Waar in de traditionele HR-gesprekscyclus een duidelijk onderscheid bestaat tussen de drie gesprekken wordt in de methodiek van het goede gesprek deze drie gesprekken samengevoegd in één gesprek.