De Sint-Gotthard, of Gotthardpas, was tot de aanleg van de Gotthardtunnel de belangrijkste doorgaande weg in de Zwitserse Alpen. Ook daarna bleef het een drukke noord-zuidverbinding. De pas verbindt Andermatt in de Urseren-hoogvlakte in het kanton Uri met Airolo in het Valle Leventina in het kanton Ticino.
Google zegt: tunnel duurt 26 minuten (gemeten van Gösschenen in Zwitserland naar Airolo in Italië). De Gotthardpas duurt 47 minuten.
De nieuwe Gotthardpas is gewoon een autoweg met weinig bochten die met 12% omhoog gaat. Sterke caravantrekkers rijden probleemloos met losse auto's (70/80km p.u) mee omhoog.
Hoeveel langer is de Gotthardpas dan de tunnel? Tussen de motorrijders op de Gotthardpas – Als je door het eerste dorpje rijdt, valt op hoeveel motorrijders de pas nemen in plaats van de tunnel. Logisch, 17 km lang op je motor door een tunnel rijden is behalve ongezond, ook nog eens erg saai.
Gotthardpass. Met deze route ga je óver de berg heen in plaats van er doorheen. Vooral voor personenauto's is dit een geschikt alternatief. Hiervoor neem je afslag 39, of bij grote drukte afslag 38.
Vanuit italë is het bij ernstige drukte voor de tunnel het beste afslag 42 naar Quinto te pakken. Vervolgens wordt met borden de Gotthardpas aangegeven. Op de heenweg is Wassen vaak de afslag nét voor de file.
Openingstijden. De Gotthardpas is van oktober/november tot mei gesloten. De tunnel is wel open.
Om de tunnel te ontwijken kun je de Sint Gotthardpas nemen. Deze is gedurende de wintermaanden gesloten, van oktober/november tot mei. Vanaf medio half mei 2022 gaat de pas open. Bekijk voor de actuele informatie: alpenpaesse.de.
Deze tunnel is maar liefst 57 kilometer lang en ligt op 2,300 meter diepte.
Diep in de tunnel lopen de temperaturen vaak hoog op, tussen 30 en 40 graden Celsius. Dit komt door de aardwarmte, hoe meer berg er boven de tunnel zit, hoe hoger de temperatuur stijgt.
En de Gotthardtunnel, waar je vanuit Zwitserland de Italiaanse grens over gaat, is gratis.
Italië: 80 km/u.
De maximumsnelheid in Zwitserland is 120 km/u
U mag 100 km/h rijden als de auto, de aanhanger en de wielen zijn goedgekeurd voor deze snelheid. Dit kunt u navragen bij de fabrikant.
De Gotthardpass begint bij Göschenen, waar de A2 door de Gotthardtunnel gaat. Het is ook mogelijk om al eerder van de snelweg af te gaan, bijvoorbeeld bij Erstfeld of Wassen.
Drukke dagen in Zwitserland
In de zomerperiode is vertraging voor de Sint Gotthardtunnel niet te vermijden. Zeker op vrijdagmiddag en zaterdagochtend staat het stil vanwege vertrekkend verkeer. Op zondag is het de hele dag druk door terugkerend verkeer.
Is de Gotthardtunnel nachts open? Vanwege werkzaamheden is de Sint Gotthardtunnel op de volgende data 's nachts gesloten: van 20 – 24 juni, 27 juni – 1 juli; 12 – 16 september, 19 – 23 september, 26 – 30 september, 3 – 5 oktober 2022 tussen 20.00 en 05.00 uur.
File bij de Gotthardtunnel
In 2013 waren dit al 17500 auto's per dag, waarvan 2600 vrachtauto's! Ondanks de toename van het aantal auto's is de tunnel zelf niet uitgebreid. De Gotthardtunnel heeft nog altijd enkel 1 rijbaan in elke richting. Hierdoor ontstaan er grote opstoppingen in de vakantie periode's.
Hee veel korte tunnels, maar ook de allerlangste autotunnel ter wereld vind je in Noorwegen. De Laerdaltunnel is een overweldigende 24,5 kilometer lang en de bouw van de tunnel heeft meer dan 130 miljoen dollar gekost. Dat komt neer op meer dan 5000 dollar per meter.
In 1999 begon Zwitserland aan de bouw van de langste tunnel ter wereld, de Gotthardbasistunnel, die nu eindelijk in gebruik wordt genomen. Op een diepte van 2300 meter leggen hogesnelheidstreinen het 57-kilometer lange traject door de Zwitserse Alpen af.
Je rijdt dan na Martigny via de (lage) Col de la Forclaz en Argentiere naar Chamonix. Als je dit in de winter wilt doen, moet je helemaal de andere kant van het meer van Genève (Lac Leman) om. Via de Mont-Blanctunnel kom je dan bij Courmayeur in het Aostadal in Italië.
Snelheidsbeperkingen: toegestane snelheden, voor zover niet anders aangegeven, zijn binnen de bebouwde kom 50 km/u, daarbuiten 80 km/u en op snelwegen 120 km/u. Snelwegvignet: het gebruik van nationale wegen (snelwegen en autowegen) met motorvoertuigen wordt in Zwitserland betaald via een vignet.
De Gotthardtunnel in Zwitserland, de langste en diepste spoortunnel ter wereld, kreeg in de ochtend van 24 juni 2016 een verkeersopstopping en onverwachte file toen op een gegeven moment zo'n 100 auto's vast kwamen te zitten in de buis.
De Gotthard-wegtunnel is een Zwitserse autotunnel die het dorp Göschenen gelegen in het kanton Uri verbindt met het dorp Airolo gelegen in het kanton Ticino. De tunnel loopt door het Gotthardmassief onder de Gotthardpas.
Geschiedenis. De tunnel werd tussen 1970 en 1980 gebouwd naar een ontwerp van de Zwitserse ingenieur Giovanni Lombardi.