Top 1: Toon oprecht begrip en empathie voor wat de coachee als probleem ervaart. Tip 2: Onderzoek hoe deze situatie de coachee hindert in diens welzijn of functioneren. Tip 3: Begin voorzichtig te verkennen wat de coachee anders zou willen en hoe hij of zij daar zelf aan zou kunnen bijdragen.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, gaan coaching en advies niet samen. Een coach mag geen tips of adviezen geven en zeker niet sturend zijn in een gesprek. Krampachtig zie ik coaches soms dan zoeken naar vragen die ze kunnen stellen, omdat ze zich inhouden en niet zeggen wat er op hun lippen ligt.
De coach schept in de start van het coachgesprek een veilige sfeer. De vragen zijn gericht op zowel feiten als persoonlijke aspecten. Dit kan betekenen dat een coach start met praten over 'ditjes en datjes' om vervolgens verder te gaan tot de 'orde van de dag', het leren van de leerling.
Dit zijn: structuur bieden, stimuleren, individueel aandacht geven en verantwoordelijk geven. Het is ten aller tijde van belang dat je het team op een manier begeleidt die dicht bij jezelf staat. Maar voor een optimale begeleiding voor jouw spelers zijn het inzetten van de vier kwaliteiten van groot belang.
Een coach is zeer goed in: actief luisteren, vragen stellen, confronteren en het inzetten van intuïtie. Hij is in staat gedrags- en denkpatronen en leerthema's te signaleren, te benoemen en bespreekbaar te maken.
Een coach begeleidt een coachee in het inzichtelijk maken van zijn belemmeringen die tussen hem en zijn doel staan en actiestappen te zetten om zijn doel te bereiken. Als coach help je de coachee door stil te staan bij de verschillende stappen: doel bepalen, bewustwording, kiezen en het zetten van stappen.
De gecoachte moet zelf zijn mogelijkheden en oplossingen ontdekken. U helpt hem daarbij en brengt hem op de juiste ideeën. Maar waak ervoor dat u niet teveel sturing geeft. Een van de grootste valkuilen is dat de gecoachte volledig de richting opgaat die de coach wil.
De elementen van een coachingsgesprek? Elk coachingsgesprek heeft tot doel om handvatten te geven voor gedrag waar de coachee blij van wordt. Samen met de coach onderzoekt de coachee wat hij moet doen of laten om zijn doel te bereiken. Belangrijk is dat de coachee altijd de regie heeft.
Want ja, iedereen kan coach worden. Sommigen die zelf bijvoorbeeld een burn-out hebben gehad, willen vanuit hun ervaring ook lotgenoten helpen. Of ze zijn zo enthousiast over hun eigen aanpak dat ze er zelfs een boek over schrijven. In principe kunnen zij zich coach noemen.
Coaching of begeleiding
Een coach helpt zijn cliënt eigen mogelijkheden en talenten te ontdekken om doelen te bereiken en moeilijkheden de baas te blijven. De focus ligt hierbij op de toekomst. Begeleiding legt de focus op het verleden, en het verhelpen van problemen.
Naast de klassieke Life Coaching, Loopbaancoaching, Business en Executive coaching, Oplossingsgerichte Coaching… komen er steeds specifiekere vormen zoals NLP-Coaching, wandelcoaching, coaching met paarden, provocatief coachen, systemisch coachen…
Wat coachen uniek maakt is dat er een verbinding ontstaat tussen twee mensen die samen een pad lopen. Zij doen dit door wederzijds vertrouwen en werken daarbij aan een verandering van binnenuit.
Met coaching op de werkvloer onderzoek je hoe je beter kunt omgaan met onzekerheden en situaties bij jou op het werk. Het pakt direct het probleem aan en leert je om zelf werkbare oplossingen te vinden.
Om aan de slag te gaan in een sportschool als personal trainer heb je wél een diploma nodig, namelijk die van Fitnesstrainer A. Hierna kun je het diploma Fitnesstrainer B halen, die geeft extra verdieping en door het diploma mag je persoonlijke training gaan geven (één op één).
In de opleiding Trainer/UEFA B staat de gevorderde coach in voor het trainen, coachen en vervolmaken van jeugdspelers op hoger niveau (provinciaal, interprovinciaal jongeren en adolescenten) en competitieve voetballers (volwassenen).
Coaching helpt je je vraag te verhelderen
Of het omgaan met de uitdaging waar jij voor staat. Een eerste stap is daarom om te verhelderen waarvoor je komt. Daarom is het belangrijk om helder te krijgen wat je vraag/probleem/uitdaging precies is.
Met een coachvraag wordt bedoeld een vraag die iemand kan hebben waarvoor diegene met een professional een oplossing wil zoeken. Soms is heel goed duidelijk wat er niet goed loopt en wat dus de coachvraag is. Soms merk je alleen dat er iets niet fijn loopt, maar weet je niet de oorzaak en dus wat de coachvraag is.
Coachend leiderschap betekent dat je de zelfstandigheid van je medewerkers gaat stimuleren en hen aanmoedigt zelf beslissingen en verantwoordelijkheid te nemen. In het huidige bedrijfsleven wordt van managers verwacht dat ze meer een coachende stijl van leidinggeven ontwikkelen.
Coachen is een competentie die heel goed te ontwikkelen is, mits je er voor openstaat.