Bij het afsluiten van een gesprek kun je de volgende tips aanhouden: Vat kort het gesprek samen. geef duidelijk aan wat je gaat doen voor de beller. Ik zorg dat u / je zo snel mogelijk wordt teruggebeld door de persoon die u / je probeert te bereiken.
Passende groet. Na de samenvatting sluit je het gesprek af met een passende groet. Bij een normaal gesprek is dat bijvoorbeeld “Dan wens ik u nog een fijne dag”. Heb je net slecht nieuws gebracht, dan sluit je natuurlijk met een andere 'groet' af, bijvoorbeeld “Het spijt me dat we niet meer voor u kunnen betekenen.
Rond een telefoongesprek af door te vragen of de beller nog vragen heeft. Laat de beller ook weten welke acties je gaat ondernemen naar aanleiding van het telefoongesprek. En wens de persoon aan de andere kant van de lijn tot slot een fijne dag of avond.
De oproep werd per ongeluk beëindigd.
Als u tijdens het praten tijdens een oproep uw telefoon te ver weg van uw oor houdt, gaat het scherm van uw telefoon aan. U hebt in dit geval mogelijk per ongeluk het scherm met uw vinger of uw gezicht aangeraakt, waardoor de oproep werd beëindigd.
Zorg voor een ordelijke en overzichtelijke structuur. Bepaal vooraf wat je wanneer gaat zeggen en geef tijdens het gesprek aan wat wanneer komt. Je kunt ook structuur aanbrengen door hardop te denken en te benoemen wat je zegt. Stem je taalgebruik af op het niveau en het referentiekader van je gesprekspartner.
Een telefoongesprek opnemen op een Android telefoon
Bel degene waarvan je het gesprek wilt opnemen. Ga na het opnemen naar het gespreksvenster van je Android telefoon. Je kunt nu op 'Opnemen' drukken. Het gesprek wordt nu opgenomen.
Een goede manier van openen is door eerst te beginnen met “Goede” en dan het dagdeel. Dus is het ochtend, zeg je “Goedemorgen”. Dit klinkt heel standaard, maar dit helpt omdat dit het gevoel geeft dat je oplet. En zeg je per ongeluk het verkeerde dagdeel, kan dit zelfs een ijsbreker zijn voor je klant!
Je kunt een gesprek beginnen over jezelf of je kunt juist belangstelling tonen voor de ander. En kijk eens waar je bent op dat moment. Misschien kun je iets over de aanwezigen zeggen, over de omgeving, over jouw reden waarom je daar op dat moment bent. Kijk, observeer en doe inspiratie op.
Als je het gesprek weer terugpakt, zeg dan de naam van de klant en bedank hem of haar voor het wachten. Kan je de klant niet verder helpen? Vraag de klant of je een terugbel-notitie mag maken of vraag de klant of hij/zij liever zelf een keertje terugbelt.
Na de begroeting en de naam van de organisatie, stel je jezelf voor. Dat doe je door een korte inleiding “Goedemiddag, ABC BV, u spreekt met…”. Zeg altijd 'u' tegen een beller. Leid je naam altijd in met een zinnetje, zodat de bedrijfsnaam en je naam van elkaar gescheiden worden.
Stel jezelf voor en zeg waar je voor belt. Spreek duidelijk en rustig. En spreek beleefd met u, want je weet niet wie je aan de lijn hebt! Herhaal eventueel de gegevens die je krijgt en opschrijft!
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: je kunt niet zomaar zonder een extra app telefoongesprekken terugluisteren of een telefoongesprek opnemen. De Android telefoons en iPhones ondersteunen dit simpelweg niet.
Het antwoordt is eigenlijk heel simpel: Ja, het is toegestaan om een gesprek op te nemen zonder toestemming van de andere partij. Voorwaarde is wel dat je deelnemer bent aan het gesprek. Op grond van artikel 139a lid 1 van het Wetboek van Strafrecht. Meer is het stiekem opnemen van een gesprek namelijk alleen strafbaar.
Een goede gespreksstructuur
Een goede start van het gesprek begint met een korte inleiding. Tijdens de inleiding kunt u samen met uw gesprekspartner bepalen hoeveel tijd u uittrekt voor het gesprek en wat voor onderwerpen u wilt bespreken.
Kenmerken van een goede communicatie zijn: Je gebruikt heldere taal, afgestemd op de ontvanger (denk bijvoorbeeld aan het gebruik van jargon). Je formuleert in korte zinnen. Je staat niet alleen op 'zenden', maar schakelt over op ontvangen als de ander behoefte heeft om iets te zeggen of te vragen.
Gelukkig is er via de instellingen van de niet storen-modus mogelijk om uitzonderingen te maken. Zo kan er bijvoorbeeld ingesteld worden dat er geen berichten ontvangen worden, maar wel telefoontjes van een contactpersoon dat je als favoriet hebt aangemerkt.
Het klopt dat de verbinding automatisch wordt verbroken na 2 uur. Dit om onverwachte hoge kosten te voorkomen. Ik begrijp dat het in sommige gevallen (zoals bij onbeperkt bellen) niet heel fijn is, maar we doen dit uit bescherming van de klant en om misbruik te voorkomen.
In het vervolg worden oproepen van nummers die niet in jouw adresboek staan stilgehouden. Dat betekent dat je telefoon niet meer over gaat. Wel verschijnen gemiste oproepen van onbekende bellers nog in het Gesprekken-tabblad en kun je mogelijk een melding krijgen.