Wanneer scooters uit de fabriek komen zitten ze vast aan bepaalde reguleringen – of anders gezegd: eisen – en zijn ze begrensd tot een bepaalde (maximale) snelheid. Door zogezegd een ECU te plaatsen kan ervoor gezorgd worden dat de scooter 10 of 20 km/h sneller wordt. En dit biedt diverse voordelen.
Voordeel van opvoeren:
In principe worden alle scooter gebouwd voor een hogere snelheid dan in Nederland is toegestaan. Technisch kunnen ze dit dus prima aan en loop je geen extra risico op defecten, in de meeste gevallen gaat je scooter zelfs zuiniger en prettiger rijden.
De meeste scooters worden opgevoerd door de vario ring eruit te halen. Een snellere uitlaat erop monteren. De meeste snorscooters worden opgevoerd door de varioring te verwijderen. Dit is binnen een paar minuten geregeld.
Als op een rollertestbank blijkt dat de brom-/snorfiets is opgevoerd (ook al is het maar enkele kilometers), dan krijg je een boete. Bij een overschrijding van 30 kilometer per uur wordt het rijbewijs ingevorderd. Met je bromfiets krijg je een bekeuring als deze 51 kilometer per uur (of nog sneller) kan rijden.
SCOOTER BOETES RIJSNELHEID
t/m 10 km/u: €65. 11 t/m 15 km/u: €130. Meer dan 15 km/u: €260.
Het opvoeren van een scooter is dus verboden. Je kunt er een boete voor krijgen en in het ergste geval neemt de politie zelfs je rijbewijs in beslag. Zorg ervoor dat jij niet op een opgevoerde scooter/brommer rijdt.
Overschrijding van de max.
t/m 10 km/u: €65 + Wok status* 11 t/m 15 km/u: €130 + Wok status.
Een 70 met 50 kop haalt met een 16mm carbje met gemak de 70km en als je wat meer tijd hebt ook makkelijk de 80.
Nee. Het is verboden om je bromfiets op te voeren. Als je je scooter hebt opgevoerd, loop je het risico om een boete te krijgen van de politie.
Een snorfiets mag tot 35 kilometer per uur gaan op de rollerbank. Vanaf 35 kilometer per uur wordt een proces-verbaal opgemaakt. Let op, bij een eventuele radarcontrole wordt gaan we uit van de snelheden die daar officieel gereden mogen worden. De maximale snelheid voor een snorfiets is 25 kilometer per uur.
Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.
Bij een bromfiets (geel kenteken, 45km) kun je er al een krijgen bij het overschrijden van de maximale constructiesnelheid (van 45km) met 5 km + 5 km rollerbank marge, bij een snorfiets (blauwkenteken, 25km) is dit maar 4 km + 5 km rollerbank marge.
Met je bromfiets krijg je een bekeuring als deze 51 kilometer per uur (of nog sneller) kan rijden. Gaat je bromfiets sneller dan 66 kilometer per uur? Dan kan je kentekenbewijs ingevorderd worden. Ook maakt de politie een WOK-melding aan als je brom-/snorfiets is opgevoerd-melding.
Daarnaast dien je 10,10 euro te betalen om de scooter opnieuw op jouw naam te laten zetten. Houd er rekening mee dat je ook een boete kan krijgen (tot 250 euro) en dat je zelf de kosten moet betalen om je scooter af te voeren en naar het keuringsstation te brengen.
Snorfiets ombouwen naar bromfiets: de kosten
Er komen wat kosten kijken als je je snorfiets gaat ombouwen naar bromfiets. Voor de keuring door de RDW gelden vaste kosten. Deze bedragen op het moment van schrijven 108 euro, inclusief het opsturen van een nieuw kentekenbewijs.
Het is goed om te weten dat je bij 4-takt scooters de olie tussen de 3000 en 5000 km moet vervangen, Dit kan natuurlijk per type scooter verschillen.
Met een meetcorrectie van 5km/u erbij mag je bromfiets maximaal 50 km/u halen tijdens de test. Je krijgt dan eerst alleen een boete. Maar geeft de meting aan dat je scooter of brommer sneller kan dan de maximale constructiesnelheid plus 15 km/u, dan kan ook de scooter in beslag worden genomen.
Past u de snelheid van een snorfiets (max 25 km/u) aan naar die van een bromfiets (max 45 km/u)? Dan moet u het voertuig laten keuren. U kunt voor deze ombouwkeuring (in de meeste gevallen) terecht bij een RDW-erkend bedrijf. Hier kunt u vaak sneller terecht en meestal zitten deze bedrijven dichter bij u in de buurt.
Wat doet de CDI bij een scooter? De CDI bepaald dus de 'voor ontsteking' of wel het tijdstip van de ontsteking. Kort gezegd meet de CDI het toerental en zorgt er vervolgens voor dat de vonk (bougie) op het juiste moment het mengsel in de cilinder kan ontsteken zodat er een optimale verbranding ontstaat.
Re: 70cc of 50cc
Door het plaatsen van 70cc cilinder voldoet de scooter niet meer aan de wettelijke eisen waaraan een bromfiets moet voldoen. Bij een controle volgt in beslag name of een ongeldig verklaring van het kenteken tot de bromfiets weer herkeurd is door de RDW.
25 / 45 km snel. 2-takt. Snelle 70 cc cilinder van het merk Dmp.
Om op een bromfiets, scooter, speed-pedelec, snorfiets of brommobiel te mogen rijden moet je minimaal 16 jaar oud zijn.
De politie mag bromfietsen in beslag nemen. Dat gebeurt als je drie keer binnen twee jaar tijd wordt staande gehouden en je bromfiets dan telkens tenminste 15 kilometer te hard gaat op de rollerbank. Je bent dan definitief je bromfiets kwijt.
Hoe kom je van een WOK-status af? De auto moet eerst gerepareerd worden en vervolgens opnieuw gekeurd worden door de RDW, voordat de auto weer de weg op mag. Alleen de RDW kan een WOK-status opheffen.
Dus een bromfiets kan een wok melding krijgen vanaf 56 km en een snorfiets vanaf 35 km. Echter geld de rollerbank marge van 5km alleen als de snelheid van de scooter word gemeten op de rollerbank.