Het idee is dat je de baby oppakt en zijn armpjes rond de borst vouwt. Vervolgens moet je de armpjes zacht tegen de borst drukken terwijl je de kin ondersteunt. Met je ander hand kan je de baby ondersteunen. Ten slotte houd je de baby in een hoek van 45 graden en wieg je de baby langzaam heen en weer.
Veel voorkomende redenen van lastig gedrag (boos zijn, iets niet willen, niet luisteren) zijn moeheid, dorst en trek. Daar doe je iets aan door je kind wat te eten of te drinken geven en een rustige activiteit. Ook is het slim om je verwachtingen bij te stellen.
Somberheid bij kinderen en jongeren is te herkennen aan volgende zaken: Ze gaan zich terugtrekken uit contacten, spreken niet meer zo vaak als vroeger met vrienden, hebben geen zin meer om naar hun buitenschoolse activiteiten en hobby's te gaan, zonderen zich thuis vaak af in hun kamer.
Het is verleidelijk om dingen te zeggen als: 'Je doet nooit je was in de wasmand' en 'Je bent altijd te laat'. Je kinderen worden uiteindelijk wat jij zegt dat ze zijn. Dus als je zegt dat hij altijd vergeet te bellen, heb je grote kans dat hij de jongere wordt die, laat maar raden, nooit belt.
Je peuter kan anderen ook pijn doen uit frustratie of boosheid. Een peuter kan nog niet altijd goed duidelijk maken wat hij/zij wil en gaat dan bijvoorbeeld bijten, krabben, duwen of slaan. Je peuter kan ook anderen pijn doen om zijn/haar zin te krijgen.
Bij ADHD heeft uw kind moeite met opletten. Ook is uw kind drukker en doet het vaker dingen zonder na te denken dan andere kinderen die even oud zijn. Door het gedrag zijn er problemen op meer plaatsen, zoals thuis, op school, op clubjes of met andere kinderen. De problemen duren langer dan een half jaar.
Met voeding en supplementen kun je ook heel veel doen om je systeem rustiger te krijgen. Er zijn allerlei testjes om uit te zoeken welke disbalans iemand heeft. Gaba bijvoorbeeld is een kalmerende neurotransmitter die veel mensen met ADHD tekort komen, dus een supplement kan rustgevend werken.
Gevolgen ADHD voor kinderen
Een kind zal hier in eerste instantie meer moeite mee hebben dan een volwassen persoon met ADHD. Als kind zijn er namelijk veel dingen die je nog moet leren op persoonlijk en sociaal gebied. Hyperactief gedrag en impulsiviteit kunnen zorgen voor gedragsproblemen.
Het ene kind is nou eenmaal van nature drukker dan het andere, maar ook de omgeving, gebeurtenissen op school of thuis, gebrek aan structuur of bijvoorbeeld vermoeidheid kunnen tot het vertonen van druk gedrag leiden.
De eerste ADHD kenmerken komen vaak aan het licht wanneer je kind 3 of 4 jaar is, maar het kan ook op jongere of oudere leeftijd naar boven komen. We noemen ADHD een ontwikkelingsstoornis. Zo'n stoornis belemmert de ontwikkeling van een kind of jongere en is op latere leeftijd vaak moeilijk te herkennen of behandelen.
ODD en CD vallen onder de zogenaamde agressieve gedragsstoornissen. Kinderen met ODD (opstandig gedrag) zijn met regelmaat ongehoorzaam, driftig, zoeken ruzie en zijn snel gefrustreerd. Kinderen met CD (normoverschrijdend gedrag), pesten, bedreigen en intimideren en hebben een gebrek aan respect voor anderen.
Het resultaat is echter steeds vaker lichamelijke en emotionele uitputting op volwassen leeftijd. Dit komt vooral voor bij vrouwen tussen de 35 en 55 jaar. De ADD diagnose wordt dus vaak pas later gesteld. Veel vrouwen worden pas voor het eerst gediagnosticeerd in de menopauze.
Sla of schop niet terug en schreeuw ook niet tegen je kind. Stop met waar je mee bezig bent en vertel je kind welk gedrag moet stoppen en waarom. Zeg bijvoorbeeld 'Benjamin, stop nu met slaan. Je doet mij pijn, ik wil dat je hier meteen mee stopt en rustig wordt.
Kinderen tonen verdriet meestal door te huilen. Dit kan verdriet zijn om iets naars, of verdriet omdat je kind zijn zin niet krijgt. Soms kan je kind ook ontzettend overstuur zijn om 'gewone' dingen. Vooral als er iets kwijt of verloren is, zoals een knuffel of speen, kunnen de emoties hoog oplopen.
Je kind kan om verschillende redenen boos worden: bij teleurstelling, als iets oneerlijk gaat, bij kritiek, als iets anders gaat dan je wilt. Boosheid helpt je kind om voor zichzelf op te komen, maar kan ook belemmeren om situaties op een handige manier op te lossen.
Onthou dat een beloning altijd een risico inhoudt: dat kinderen om de foute redenen gaan leren, bijvoorbeeld. Of dat ze ontmoedigd raken als de beloofde beloning er niet komt. Vermijd ook deze valkuilen: Een goed rapport is niet vanzelfsprekend!
Stel duidelijke grenzen aan het taalgebruik van je kind en wees consequent. Bij vloeken en schelden werkt negeren meestal goed. Je kunt eventueel ook een woord corrigeren en je kind een ander (onschuldig) vloekwoord aanleren, zoals chips in plaats van shit. Bij jonge kinderen helpt dat soms.