Hoelang gaat dat mee? Een frameprothese kan vele jaren meegaan. Voorwaarde is wel dat het frame regelmatig gedragen wordt en de resterende tanden in uw mond goed verzorgd worden. Na enkele jaren is het vaak wenselijk het frame aan te passen.
het kan ongeveer 5 tot 10 jaar worden gebruikt. Maar als u regelmatig onderhoud negeert, kan het frame binnen een paar jaar barsten.
Behalve door middel van solderen kan een frame ook gelast worden. TIG lassen is dan het beste, maar wel erg high-tech voor in de rimboe. Bij TIG lassen wordt met een lastoorts een vlamboog getrokken, en met de hand toevoegmateriaal bijgevoegd.
Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee. Bij de lichte Marathon Racer en Marathon Supreme is dit wat minder (ca. 5.000 tot 9.000 km).
Carbon is zeer kwetsbaar
Zo kan carbon breken of kan er een deuk of scheur in het materiaal ontstaan waar je niet zo blij mee bent. Dit kan gevaarlijk worden als je ermee door blijft fietsen. Stel je voor dat het scheurt als jij 60 km/u afdaalt van een berg. Het vergt dus oplettendheid na een valpartij.
Een groot voordeel van carbon is dat het materiaal (meestal) nog lichter en stijver is dan aluminium. Omdat carbon vroeger nog lastig en niet goedkoop was om te produceren, reden alleen de profs rond met een carbon fietsframe. Tegenwoordig is carbon het meest gebruikte materiaal op de racefiets.
Een scheur kan je herkennen aan een aparte klank. Het frame geeft een dof geluid op de scheur. Wanneer dit het geval is, kunt u er zeker van zijn dat het frame gescheurd is. Hierna schuren we het frame in verschillende lagen op, tot de scheur niet meer te zien is.
Gemiddeld kan je zo'n 5000 tot 6000 kilometer met één ketting en één cassette doen.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen.
Wanneer moet je je cassette vervangen? Wanneer je cassette versleten is, moet je deze vervangen. Met een versleten cassette rond blijven fietsen, zorgt ervoor dat je schakelprestaties verminderen. We raden aan om na ongeveer twee tot drie kettingen je cassette te vervangen.
De gemiddelde snelheid van een fietser is dus van meerdere aspecten afhankelijk. Door zo licht mogelijk van gewicht en zo gestroomlijnd mogelijk te zijn kunnen wielrenners gemiddeld zo'n 25-30 kilometer per uur fietsen. Je snelheid tijdens het fietsen op een stadsfiets is gemiddeld 17 kilometer per uur.
Levensduur motor elektrische fiets
Het hangt af van de kwaliteit van de motor en hoe je ermee omgaat. Het motorsysteem van een elektrische fiets zit goed in elkaar. Je kunt dus aannemen dat je de motor makkelijk nog een paar jaar kunt blijven gebruiken.
Carbon is namelijk extreem licht, maar tegelijkertijd toch sterk. Een ander voordeel van een frame gemaakt van carbon is dat dit materiaal niet roest. In tegenstelling tot andere materialen heeft carbon vrijwel nooit last van materiaalmoeheid. Door het 'stijve' carbon voelt het aan alsof elke trap raak is.
De kosten voor het laten vervangen van een distributieketting zijn afhankelijk van het model en type van uw auto. Meestal lopen ze uiteen van zo'n 700 tot 1500 euro. Goedkoper kan soms, maar 3000 euro is ook goed mogelijk, wanneer u een auto heeft waarbij het hele blok uit elkaar moet om de ketting te vervangen.
Re: ketting spannen, hoe vaak? spannen bij: 500 en 1000 km. daarna moet ie (bij goed gesmeerd houden) het 25 à 35.000 km uithouden zonder spannen.
De cassette vervangen zal ongeveer 30 euro kosten. Deze prijs heb ik in tegenstelling tot de andere bepaald zonder het materiaal. Dit omdat er in de prijzen van cassettes enorm veel verschillen zitten. Een cassette kan 10 euro, maar ook zeker 100 euro kosten.
Grondige schoonmaak van de cassette
Deze grondige schoonmaak hoef je gelukkig niet wekelijks te doen. We raden aan om dit om de 1000 kilometer te doen. Voor deze schoonmaak heb je de volgende producten nodig: Cassette afnemer en kettingzweep.
De winnaar
De beste cassette is de Shimano Ultegra. Deze komt in meerdere uitvoeringen zoals de 10- en 11-speed. Zelfs na jaren aan de top blijft Shimano een goede grip houden op de beste modellen.
Carbon heeft, hoewel breekbaar, als voordeel dat het ook te repareren valt.
Nu is het gewicht van carbon het grootste voordeel van het materiaal, maar het is ook fijn om te weten dat carbon niet roest en geen last heeft van metaalmoeheid. Je fiets blijft dus altijd net zo stijf als toen je hem kocht.
Carbon reparatie is het maken van een breuk of verbrijzeld deel. Dankzij de ontwikkeling van zowel technieken als materialen (zoals carbonweefsels en epoxyharsen) is het repareren van carbon tegenwoordig een volwaardig alternatief. Ook is reparatie vele malen goedkoper dan de aanschaf van een nieuw frame.