Dit tijdvenster geeft aan welke snelheid binnen welke uren geldt. Bijvoorbeeld: een limiet van 100 km/h met daaronder het tijdvenster 06.00 tot 19.00 uur betekent dat je in die periode 100 km/h mag rijden en na 19.00 uur de wettelijke maximumsnelheid van 130 km/h geldt. Maximumsnelheidsborden langs de snelweg.
De maximumsnelheid op de A2 Amsterdam – Utrecht vice versa (v.v.) is 100 km/h. De enige uitzondering daarop is tussen Vinkeveen en Maarssen v.v. Daar geldt tussen zeven uur 's avonds en zes uur 's ochtends een maximumsnelheid van 130 km/h.
In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden.
Maximumsnelheid: 130 kilometer per uur
Tussen 19.00 - 06.00 uur is de maximumsnelheid op de meeste autowegen óf 130 óf 120 kilometer per uur. Dit staat aangegeven op de borden naast de snelweg.
Ook 130 km/u op A2
Nu mogen automobilisten op het stuk tussen Holendrecht en Vinkeveen, een vijfbaansweg, 100 kilometer per uur rijden. Vanaf half mei gaat 's avonds en 's nachts de snelheid omhoog naar 130 kilometer per uur.
De maximumsnelheid op de A2 Amsterdam - Utrecht vice versa (v.v.) is 100 km/h. De enige uitzondering daarop is tussen Vinkeveen en Maarssen v.v. Daar geldt tussen zeven uur 's avonds en zes uur 's ochtends een maximumsnelheid van 130 km/h.
Maximumsnelheid snelwegen (A-en E-wegen) 's nachts
Sinds maart 2020 geldt de nieuwe maximumsnelheid van 100 km/h. De snelheidsverlaging maakt deel uit van een pakket maatregelen om de stikstofneerslag in de natuur te verminderen.
Snelheid: Autosnelwegen en wegen met 2x2 rijstroken gescheiden door een berm: maximaal 90 km/uur. Gewone wegen: maximaal 60 km/uur.
voor motorvoertuigen op autosnelwegen 130 km per uur, op autowegen 100 km per uur en op andere wegen 80 km per uur; Binnen de bebouwde kom geldt in beginsel een maximumsnelheid van 50 km per uur.
Sinds maandag 16 maart 2020 is op alle Nederlandse snelwegen de maximumsnelheid overdag (tussen 06.00 en 19.00 uur ) 100 km/u. 's Avonds en 's nachts (tussen 19.00 tot 06.00 uur) mag op veel snelwegen nog 120 dan wel 130 km/u worden gereden.
Let op onderlinge grote snelheidsverschillen. Einde autosnelweg. Na dit bord mag je 80 km/u (buiten de bebouwde kom). Let vooral goed op als je weer binnen de bebouwde kom rijdt.
In de avond en nacht (dus tussen 19.00 uur 's avonds en 06.00 uur 's ochtends) verandert er niets op de snelwegen waar je 120 km/u of 130 km/u mag rijden. Vlakbij Delft zijn er veel wegen waar je sowieso maar 100 km/u mag, zoals de A4 tussen Rotterdam en de N211 (Afrit 12 Den Haag Zuid) en de A13 richting Rotterdam.
Maximumsnelheid 130 km/uur
In een dergelijk geval ziet u onder het bord met de maximum snelheid (bijvoorbeeld 120 km/uur) de tijden waarop deze snelheid geldt (van 6-19 uur bijvoorbeeld). Daarbuiten is de limiet 130 km/uur, ook als u er overdag 120 km/uur mag.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
Beter rekenen - Snelheid. Op veel Nederlandse snelwegen mag een auto 130 km/u rijden. Dat betekent dat de auto 130 kilometer aflegt in 1 uur.
Is er geen middenstreep en staat langs de weg een bord met 60 km/uur dan mag u maximaal 60 km/uur. Staat er geen snelheidsbord dan mag u 80 km/uur. Houd daarom goed de verkeersborden in de gaten, die blijven bepalend! De onderbroken zijstrepen laten de weg smaller lijken, zodat u langzamer gaat rijden.
Wanneer een bestuurder binnen twee jaar tweemaal de maximumsnelheid overschrijdt, geldt de zogenaamde recidiveregeling. Van recidive is sprake indien de overtreding wordt begaan binnen twee jaar na afdoening van één eerdere gedocumenteerde snelheidsovertreding.
Als de spitsstrook open is, rijdt u 80 of 100
De groene pijlen boven de weg laten zien dat de strook open is. Daarnaast wordt er met borden aangegeven wat de maximum toegestane snelheid is. Bij een geopende spitsstrook geldt de snelheid op alle banen, inclusief de strook, 80 of 100 kilometer per uur.
Duitsland is het enige land in Europa met wegen zonder snelheidslimiet. Op grote delen van de Duitse Autobahn geldt alleen een adviessnelheid.
Momenteel bedraagt de technische marge zes kilometer per uur voor alle zones waar je maximaal 100 kilometer per uur mag rijden. Zodra de snelheidsdrempel daarboven gaat, 120 bijvoorbeeld, is de marge zes procent op die toegelaten snelheid. Dat blijft ongewijzigd.
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Nu geldt er voor alle snelheden een ondergrens van 4 km/u. Waar 100 is toegestaan, krijg je dus pas vanaf 104 km/u een boete. Bij 130 pas bij 134 km/u en zo geldt het voor alle snelheden. Ofwel: in Nederland krijg je géén boete voor 1 km/u te hard.
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
20 km/h: € 209. 25 km/h: € 280. 30 km/h: € 364. Meer dan 30 km/h: strafbeschikking.
Nieuwe maximum snelheid
Wat gaat veranderen? Vanaf maandag 16 maart mag je tussen 06.00 en 19.00 uur maximaal 100 kilometer per uur rijden. In de avond en nacht (dus tussen 19.00 uur 's avonds en 06.00 uur 's ochtends) verandert er niets op de snelwegen waar je 120 km/u of 130 km/u mag rijden.