5 tips voor omgang met negatieve reacties op social media
Waardeer het en zie het als feedback. Allereerst is het van belang dat je je bewust wordt van het feit dat iemand de moeite heeft genomen om te reageren op jouw content. ...
Een tweede reden waarom het lastig is om kritiek te ontvangen, is dat je brein de neiging heeft om te denken dat het altijd gelijk heeft. Zo'n denkfout wordt in de psychologie een 'cognitieve bias' genoemd.
De heftigheid waarmee kritiek kan aankomen, heeft vaak te maken met je gevoel van eigenwaarde. Wie weinig zelfvertrouwen heeft, ziet door kritiek zijn of haar negatieve zelfbeeld bevestigd en kan vaak veel moeilijker met kritiek omgaan.
Negatieve opmerkingen kunnen komen van mensen die je niet kent, maar ook van mensen die je overduidelijk wel kent. Onder negatieve opmerkingen versta ik echt beledigingen en dingen waar je mensen mee kunt kwetsen. Het lijkt alleen soms of die mensen het echt niet door hebben.
Laat de persoon direct op ferme toon weten dat hij of zij niet zo tegen je kan praten en dat je dit onbeleefd en respectloos vindt. Je kan die persoon ook negeren, al dan niet met de korte mededeling dat je weer bereid bent tot praten indien de ander zich normaal gedraagt.
En die is de waarheid zeggen. Wat is dan het juiste om te doen? Communiceer die waarheden op een rustige en duidelijke manier. Want wanneer je met woorden speelt, geef je alleen het gevoel dat je iemand wil misleiden of de situatie manipuleren.
Gemeen gedrag is wanneer iemand bewust gedrag vertoont dat schadelijk is voor anderen. Het kan zich uiten in fysieke agressie, verbale beledigingen, roddelen, geruchten verspreiden, etc.
Gevoeligheid voor kritiek kan ontstaan zijn doordat men als kind niet voldoende in zijn eigenheid erkend en gewaardeerd is. Een minder sensitief iemand kan zich hier misschien wat beter voor afsluiten, maar kan er toch ook veel last van hebben.
Zeg wat je wil (niet wat de ander fout doet) — benoem je wat jij nodig hebt zonder de ander daarbij te betrekken. Zeg wat je verwacht (niet wat eist) — wees positief, duidelijk en concreet. Praat niet over wat je niet wil, maar de positieve verandering die je wil zien.
Feedback is een terugkoppeling die je geeft aan een vriend of collega gebaseerd op zijn gedrag of prestatie. Met als doel om een ander inzicht te geven in zijn gedrag en dit mogelijk te veranderen. Met kritiek (of commentaar) geef je aan dat je iets niet goed vindt, je keurt iets af.
Hiermee kun je controleren of je toch anders met kritiek om moet gaan dan tot nu toe, om toch meer uit die kritiek te halen dan je nu doet. Controleer daarom of deze stellingen voor jou waar zijn of niet.