De eerste zin moet de lezer nieuwsgierig maken naar de rest van je sollicitatiebrief. Begin daarom met een zin die er uit springt. Schrijf bijvoorbeeld over iets wat je opvallend vindt aan het bedrijf, een stukje geschiedenis over jezelf of een statement over iets wat je belangrijk vindt.
Het meest gebruikelijk is formeel en persoonlijk: Geachte. De meest gebruikelijke aanhef die je veilig kunt kiezen als aanvang van jouw sollicitatiebrief is "Geachte heer" of "Geachte mevrouw" gevolgd door de achternaam en een komma. Door de achternaam van de lezer te noemen maak je het persoonlijk.
De kern van een goede motivatiebrief
Je vertelt over je interesses, wat je kunt bijdragen aan het bedrijf en hoe je collega's, familieleden of vrienden je bijvoorbeeld omschrijven. De focus van deze brief is tweeledig: je vertelt wie je bent, maar ook waarom jij zo goed past bij het bedrijf.
Hoe stel je jezelf voor in een sollicitatiebrief? Vertel wat je naam is en hoe oud je bent. Vertel vervolgens kort iets over wie je bent, wat je gestudeerd hebt en wat je passies en hobby's zijn. Als je werkervaring hebt opgedaan tijdens je studie, is het goed om hier kort over te vertellen.
Als u de naam en het geslacht van de geadresseerde weet, is de beste aanhef in een zakelijke brief of e-mail Geachte heer + de achternaam of Geachte mevrouw + de achternaam. Als u het geslacht niet weet, is onder meer Geachte heer of mevrouw + de achternaam gebruikelijk.
In je motivatiebrief beschrijf je onder andere waarom de werkgever jou moet kiezen en waarom jij voor het bedrijf kiest. Wanneer je in deze context uitweidt over een aantal kenmerken van de functie of het bedrijf, is het aan te raden om de kenmerken te kiezen waar je (het meest) gepassioneerd over bent.
Benoem alleen wat jij komt brengen
En misschien weet je heel goed wat jou wel of niet aanspreekt, toch? Het is alleen beter om je in een korte motivatiebrief te focussen op wat jij hen komt brengen, in plaats van wat jij komt halen. Laat het 'ik zoek dit in een baan' onderdeel dus liever achterwege.
Met “Beste [VOORNAAM, ACHTERNAAM]” zit je altijd goed. Tenzij je bij een bank of advocatenkantoor gaat solliciteren, dan kun je beter voor 'geachte' gaan, en het houden bij een “heer/mevrouw [ACHTERNAAM]”. Open de eerste alinea van je sollicitatiebrief met een killer-openingszin.
Goede standaardzinnen voor de afsluiting van een zakelijke brief zijn bijvoorbeeld: Ik hoop u hiermee van dienst te zijn geweest. Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Ik dank u bij voorbaat vriendelijk voor uw moeite.
De standaard die wordt gebruikt voor de lengte van een motivatiebrief is meestal 250 tot 400 woorden. Dit is niet langer een korte sollicitatiebrief, maar een echte brief waarin je uitgebreid je kwaliteiten benoemt.
Beste wordt gecombineerd met een voornaam of een ander zelfstandig naamwoord. In de praktijk wordt Beste vaak zelfstandig als aanhef gebruikt, maar niet iedereen wordt graag op die manier aangeschreven. Het is daarom aan te raden om Beste altijd te laten volgen door een voornaam of een ander zelfstandig naamwoord.
vraag 4: waarom moeten we jou aannemen
Geloof je dat jij de beste persoon bent voor deze baan? Laat het merken en zeg het! Zorg wel dat je dit onderbouwt door nogmaals jouw onderscheidende skills en ervaringen te noemen. Goed: “Jullie zouden mij moeten aannemen, omdat ik de beste kandidaat ben voor deze baan.
– Is jouw antwoord : Ik voel me op dit moment niet gelukkig meer in mijn huidige job. Ik heb geen uitdagingen meer, er is geen sfeer meer tussen de collega's en ga tegen mijn zin werken. Ik hoop dat dat hier beter is. Een beter antwoord is dat je een positief iets van jezelf koppelt aan de toekomstige functie.
alle vaste briefonderdelen beginnen links tegen de kantlijn; de volgorde van de vaste onderdelen is: afzender, geadresseerde, plaats en datum, onderwerp, kenmerk, aanhef, briefinhoud, slotformule en ondertekening, bijlagen en kopie; een nieuwe alinea begint niet met een inspringing, maar na een witregel.
Bovenaan de brief vermeldt u uw adres en dat van de geadresseerde, de datum en de aanhef. U sluit de brief af met uw naam en handtekening.
Geef een korte introductie over jezelf met ons voorbeeld: "Ik heet [naam] en ben [leeftijd] jaar. Ik ben [schets kort je gezinssituatie: getrouwd/alleenstaand/kinderen]. Mijn karakter is te beschrijven als [geef een paar eigenschappen die ook aansluiten bij het profiel van de functie].