Twijfelt u of het richten van uw velgen nodig is? Dat kunt u controleren door uw wielen één voor één op een krik omhoog te halen. Om vervolgens uw handrem los te zetten of uw versnelling in neutraal en uw wiel rond te draaien. Daardoor kunt u aan de binnen- of buitenkant van uw velg zien of richten nodig is.
Om vlug te kunnen zien of een velg recht is kunt U deze op een vlakke vloer leggen en vervolgens proberen te bewegen, als de de velg "wiebelt" dan is deze niet recht. Ook kunt U de velg op een andere velg leggen, als U deze dan kunt bewegen dan is één van de velgen niet recht.
U kunt een kromme velg herkennen aan een van deze situaties: Het stuurt trilt tijdens het rijden. Uw stoel of de achterbank trilt tijdens het rijden. De auto trilt bij een bepaalde snelheid (vaak rond de 80 kilomter per uur)
De staat van de tweedehands velg is een van de eerste en belangrijkste dingen waar je naar moet kijken. Vertoont de velg scheuren of deuken, zijn er sporen van lassen te zien of vertoont het materiaal van de tweedehands auto velgen corrosie? Dan kan de stevigheid van de velg zijn aangetast.
De kosten voor velgen laten richten zijn €50 (exclusief btw) per velg. Wil je velgen van meerdere auto's laten richten, vraag dan vrijblijvend een prijsvoorstel aan. De kosten voor het demonteren en monteren van een band zijn: Band (de)monteren + balanceren standaard: € 19,95 per velg.
Schade aan de velg door stoeprand of inparkeren
Beschadigde velgen zorgen voor een afbreuk van het uiterlijk van de auto. Daarnaast kunnen velgen met schade voor roest en corrosie op de velg zorgen. Het is dan ook raadzaam om deze op tijd te herstellen om de auto er weer netjes uit te laten zien.
Het richten van een velg duurt ongeveer 1 uur per velg. Na afspraak kan hier op worden gewacht. Wanneer een velg aan de zichtzijde gedeukt is moet dit gerepareerd worden.
Het richten van velgen en wielen betekent dat de oneffenheden uit de velg worden gehaald. De oneffenheden zorgen ervoor dat uw auto onprettig rijdt. Trillingen en afwijkingen bij het sturen zijn een vervelende reactie die door de oneffenheden in het wiel komen.
Stalen velgen hebben minder onderhoud nodig dan alu velgen. Ze zijn bestendiger, minder breekbaar en minder gevoelig voor krassen dan aluminium velgen. Stalen velgen gaan ook langer mee dan aluminium velgen. Omdat ze uit metaal bestaan, zijn ze anderzijds wel vatbaar voor roest en corrosie.
Als je kijkt naar merken als Rial, Ronal, BBS, OZ, Speedline en hun submerken, weet je dat je 'veilig' zit. Deze velgenfabrikanten leveren namelijk ook aan autofabrikanten. Sterker nog, vaak zijn deze velgsoorten van hogere kwaliteit dan de OEM-velgen.
Diameter van de velg
Je meet de diameter van een velg door een denkbeeldige lijn te trekken in het midden van de velg en de lengte hiervan op te meten. Het aantal centimeters deel je door 2,54 en dan weet je exact hoeveel inch de diameter van de velg bevat.
Het te lang door rijden met een kromme velg heeft nadelige gevolgen voor uw auto. De banden zullen op een verkeerde manier afslijten waardoor zelfs na reparatie de trillingen nog te voelen zijn in de auto. Het is daarom verstandig om de velg zo snel mogelijk te laten richten.
De wielen onderscheidenlijk banden van personenauto's: moeten goed zijn afgeschermd; mogen niet meer dan 30 mm buiten de afscherming uitsteken, en. mogen niet aanlopen.
Elke afwijking in ET-waarde wordt afgeraden. In de praktijk gebeurt het wel dat er door bandenleveranciers en doe-het-zelvers velgen worden gemonteerd met een verkeerde ET-waarde met maximaal 5 mm wel als algemene norm. Hoe groter het verschil, des te beroerder een auto gaat sturen.
Volgens steekmaat.nl is een afwijking van 5 mm acceptabel.
Velgen. De afmetingen van de niet-oorspronkelijke wielen/velgen worden aanvaard voor zover : Het spoor binnen de tolerantie van 2% verhoging t.o.v. de oorspronkelijke spoorbreedte niet overschrijdt : 2% voor de wagens, 4% voor de terreinvoertuigen.
Nadelen van aluminium
De productie en recycling van aluminium kost veel energie. Lage sterkte bij hoge temperaturen. Laag smeltpunt (bijvoorbeeld bij brand in een gebouw zal het al snel vervormen) Vermoeiing of veroudering, waardoor het eerder breekt.
Een hoge velg leidt de luchtstromen beter en zorgt daardoor voor minder luchtweerstand. Waardoor je uiteindelijk sneller zult gaan. Een hoge velg, zoals deze 50mm geeft wel aerodynamisch voordeel, maar is ook erg licht.
De besturing wordt wat scherper en communicatiever omdat een plattere band minder vervormt. Als om de grotere velg ook een bredere band ligt heb je een betere wegligging op droog wegdek en een kortere remweg op droog wegdek. De nadelen vinden we vooral op het gebied van zowel veer- als geluidscomfort.
Ten eerste is de velg een auto-onderdeel waar de banden omheen zitten en een wieldop een onderdeel wat op een stalen velg geklikt kan worden. Auto rijden zonder wieldoppen is dus mogelijk, zonder velgen niet.
Velgen dippen en coatings
Deze kunt u in combinatie met de plasti dip velgen set aanschaffen. Zo is er een zwarte dip velgen set die bestaat uit 3 spuitbussen mat zwart en 2 spuitbussen 1K acrylic Topcoat high gloss. Dit pakket kost €44,95 en hiermee kunt u uw velgen een hoogglans zwarte dip geven.
Niet alle wielen passen op elke auto. Allereerst gaat het om de steekmaat. Dat is de diameter van de denkbeeldige cirkel die je door alle boutgaten van het wiel kunt trekken. De steekmaat moet exact kloppen, anders is het wiel niet goed vast te maken.
Hoe vaker de velg stoeprandschade oploopt, hoe slechter de kwaliteit wordt wanneer dit niet wordt hersteld. De kans op roest wordt hierdoor aanzienlijk hoger. Het is dus altijd verstandig om stoeprandschade zo snel mogelijk te herstellen.
Stoeprandschade voorkomen met Alloygators
Met onze Alloygators kunt u uw velgen beschermen tegen stoeprandschade. Het is een zeer hard nylon product dat we als een soort beschermhoes op de rand van uw velg monteren. Deze velgrandbeschermers kosten 99 euro voor een set voor 4 velgen (meenemen).
Om de glans van uw velgen te behouden, kunt u het beste 2 tot 4 keer per maand uw velgen schoonmaken, afhankelijk van hoe vaak u de auto gebruik. Zonder regelmatige onderhoud kunnen uw banden onomkeerbaar aangetast worden door metaalcorrosie.