Wat wij doen Coördinatie van het treinverkeer. Het Nederlandse spoornetwerk is drukbezet. De dagelijkse dienstregeling is complex en een lokale verstoring kan al gauw landelijke gevolgen hebben. ProRail houdt daarom dag en nacht de treinen en het spoor in de gaten.
Sinds halverwege de jaren negentig zijn het vervoer op het spoor en het beheer van de railinfrastructuur van elkaar gescheiden. NS vervoert reizigers over het spoorwegnet, dat ProRail beheert. De Rijksoverheid heeft tot deze scheiding besloten vanwege de marktwerking op het spoor.
Er zijn op dit moment geen grote treinstoringen op het spoor.
ProRail is een niet-beursgenoteerde vennootschap. Het bestuur van de vennootschap wordt gevormd door drie statutair directeuren. De raad van commissarissen houdt toezicht. De Nederlandse staat is, via Railinfratrust bv, de enige aandeelhouder van ProRail bv.
3/ Heeft ProRail de komende jaren geld genoeg? De beurs van ProRail wordt gevuld met opbrengsten uit de gebruiksvergoeding en met geld van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) om het spoor te onderhouden en het treinverkeer te regelen.
In Den Haag is met verbazing gereageerd op het inkomen van de nieuwe directeur van spoorbeheerder Prorail, Pier Eringa. Eringa gaat 207.000 euro per jaar verdienen, terwijl bij ProRail een salaris van 188.000 (exclusief vergoedingen) geldt.
Omvorming ProRail tot zelfstandig bestuursorgaan
Het kabinet heeft de keuze gemaakt om ProRail om te vormen tot een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo) met eigen rechtspersoonlijkheid.
Om die duidelijkheid en rust te creëren zijn de zijn drie taakorganisaties Railned BV, Railinfrabeheer BV en Railverkeersleiding BV met ingang van 1 januari 2005 samengevoegd in één organisatie, ProRail.
De NS is een voormalig semi-overheidsbedrijf waarvan alle aandelen nog steeds in handen zijn van de Rijksoverheid. Het bedrijf is in de periode 1995-2002 geprivatiseerd. De NS is een van de grootste werkgevers van Nederland.
ProRail bezit zo'n 10.000 hectare grond. Op slechts de helft daarvan ligt spoor. De andere helft biedt dus kansen voor het versterken van natuur en het vergroten van de biodiversiteit. Dit doen we door de natuur een integraal onderdeel van ons werk te maken.
Nee! Er zijn nu 2 storingen. Er zijn werkzaamheden op 9 trajecten.
Reizigers van 65 jaar of ouder reizen voordelig met de trein. Een heen- en terugreis voor slechts € 7,80*!
Hieronder de laatste actuele vertragingen en storing van de NS. Wanneer er geen meldingen staan, zijn er geen vertragingen en storingen.
NS heeft 2 verschillende soorten treinen: Sprinter en Intercity. De Sprinter is geschikt is voor het afleggen van kortere reisafstanden en stopt in principe op alle tussengelegen stations van het traject.
Per dag maakt de NS, dat is kort voor de Nederlandse Spoorwegen, gemiddeld tussen 4000 en 4500 treinritten om alle passagiers naar hun bestemmingen te brengen. Dit zijn dan alleen de treinen van NS. Er rijden óók nog treinen rond van goederenvervoerders en andere passagiersberijven.
De NS zijn een commercieel bedrijf met de staat als enig aandeelhouder, Prorail staat op enige afstand van het ministerie van verkeer en waterstaat, maar is daarvan wel onderdeel. Bij de Nederlandse Spoorwegen werken ongeveer 25000 mensen en Prorail heeft circa 3000 werknemers in dienst.
Sinds 2012 is de treinschoonmaak aan één schoonmaakbedrijf gegund dat nu verantwoordelijk is voor de reiniging van alle nationale NS treinen, hiervoor was dit een taak voor 5 verschillende schoonmaakbedrijven.
ProRail heeft ruim 4.000 medewerkers in dienst en is verantwoordelijk voor de veiligheid van 1.200.000 reizigers en 100.000 ton goederen per dag, met 6.550 treinen over ruim 7.000 kilometer spoor.
Ontsporingen en botsingen. We hopen natuurlijk niet dat het gebeurt, maar ook als er een trein ontspoort of treinen frontaal op elkaar botsen, gaan we met zwaailicht en sirene ter plaatse om te helpen met het evacueren van de reizigers.
De NS FLIRT is een elektrisch aangedreven type treinstel van de Nederlandse Spoorwegen. De treinstellen worden gebouwd door de Zwitserse treinbouwer Stadler Rail.
NS (Nederlandse Spoorwegen) is een Nederlands spoorwegbedrijf.
ProRail BV is de spoorwegbeheerder van Nederland, vergelijkbaar met Infrabel in België. ProRail is daarbij verantwoordelijk voor het gehele spoorwegnet: aanleg, onderhoud, beheer en veiligheid. Staat der Nederlanden via Railinfratrust B.V.
Bekende namen zijn NS, Veolia, Syntus, Connexion en Arriva. Deze spoorwegondernemingen rijden tussen alle ruim 400 Nederlandse stations en brengen reizigers van punt a naar b binnen en buiten Nederland. Er rijden dagelijks zo'n 5000 reizigerstreinen van hot naar her.
We verdelen als onafhankelijke partij de ruimte op 7.000 kilometer spoor, regelen alle treinverkeer (160 miljoen kilometer per jaar) en bouwen en beheren stations.