Voor een elektrische fiets gelden dezelfde regels als voor een gewone fiets. U heeft geen rijbewijs nodig. U heeft geen wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA-verzekering) nodig voor de fiets. De elektrische fiets heeft geen kenteken nodig.
Alle speed pedelecs (high speed e-bikes) moeten een geel kenteken hebben. Zonder geel kenteken mag je de openbare weg niet op. Een elektrische fiets daarentegen heeft een maximumsnelheid van 25 km/u en heeft daarom geen kenteken nodig.
Er bestaat ook niet zoiets als een boete voor te hard rijden met een e-bike, omdat er geen wettelijke maximumsnelheid voor elektrische fietsen is. Iemand kan hoogstens worden beboet als die andere verkeersdeelnemers vanwege de snelheid in gevaar brengt.
Een SP-nummerplaat aanvragen
U moet de aanvraag tot inschrijving (het roze formulier) en een kopie van het gelijkvormigheidsattest opsturen naar de DIV. Als u uw speedpedelec verzekerd hebt, kan de verzekeraar in uw plaats de aanvraag tot inschrijving en de kopie van het gelijkvormigheidsattest opsturen naar de DIV.
Op een e-bike kun je zo'n 25 km/u fietsen. De trapondersteuning stopt namelijk automatisch wanneer je een snelheid van 25 km/h heeft bereikt. Dit is wettelijk vastgelegd voor alle elektrische fietsen motorsystemen.
Komt er een helmplicht? Momenteel geldt er geen helmplicht voor de elektrische fiets in Nederland. Voor Speed Pedelecs (45km p/u) geldt wel al een helmplicht. Per 1 januari 2023 is een helm op de snorfiets verplicht.
Niet harder dan 25 km/uur
Ook al heeft een elektrische fiets een motor, wordt het toch als gewone fiets beschouwd omdat die niet zo hard kan. Je hoeft dan ook geen nummerplaat aan te schaffen, zoals bij een bromfiets moet.
Alle gemotoriseerde voertuigen die zich op ons territorium verplaatsen, moeten voorzien zijn van een kentekenplaat.
Veel steden bieden gratis fietsregistratie aan. Bij fietsgravering plaatsen ze je rijksregisternummer op de fiets. Het nummer wordt in het fietsframe gegraveerd zodat het niet verwijderbaar is zonder de fiets ernstig te beschadigen.
3-10 werkdagen, als alle info volledig is.
Het is verboden! Wettelijk is het niet toegestaan om met een opgevoerde fiets op de openbare weg te rijden. Doe je het toch, dan loop je kans op een boete… Daarnaast kan het opvoeren van een elektrische fietsen leiden tot levensgevaarlijke situaties op de weg.
Je mag je e-bike opvoeren, maar je mag er dan niet zomaar mee op de openbare weg fietsen. Zodra een elektrische fiets is opgevoerd om harder te kunnen dan 25 km/u, voldoet deze niet meer aan de eisen waarmee de fiets op de weg is toegelaten. Het maakt daarbij niet uit hoe snel of langzaam je fietst.
Maar de e-bike met een vermogen van 1000 watt, begrensd op 250 watt, is volgens de ANWB en de ILT niet toegestaan op de openbare weg.
Fiets je toch met iemand achterop, dan riskeer je een slag in het wiel of het (deels) afbreken van de bagagedrager. Ook loop je meer kans op een lekke band, slingeren of samen te vallen. De bagagedrager is (afgezien van kinderzitjes) dan ook niet bedoeld voor personenvervoer. Bij e-bikes is het een nog slechter idee.
Beperkte actieradius: De capaciteit van de accu kan te krap zijn. Zeker als de accu na verloop van tijd slechter wordt. Fietsen zonder elektrische ondersteuning gaat op sommige e-bikes heel wat zwaarder dan bij een gewone fiets. Onderhoud en reparaties zijn naar verhouding duur.
Om te controleren of een fiets als gestolen staat geregistreerd kunt u kiezen uit twee mogelijkheden: controle via chipnummer of controle via een combinatie van merk en framenummer. Controleer zelf of u het juiste chipnummer of merk en framenummer heeft ingevoerd.
Moet je de fiets afstaan? Niet direct. De vorige eigenaar moet eerst bewijzen dat de fiets ooit van hem was. Hij zal een aankoopbewijs moeten laten zien, of de oorspronkelijke sleutels, of zijn postcode in het frame.
Uw fiets personaliseren door hem te laten graveren of labelen biedt een dubbel voordeel op: 1. de potentiële dief wordt afgeschrikt aangezien een gegraveerde fiets herkenbaar is en moeilijker te verkopen; 2. de politie kan, bij het terugvinden van een gestolen fiets, makkelijk de rechtmatige eigenaar terugvinden.
Eén van de verschillen tussen een e-bike en een speed pedelec is dat een speed pedelec voorzien is van een kenteken. Voor de wet valt een speed pedelec namelijk in dezelfde categorie als een bromfiets of een snorfiets. Een kenteken aanvragen voor een speed pedelec gebeurt via je dealer.
Uw nummerplaat kost 30 euro. Die betaalt u rechtstreeks aan de postbode of in een postkantoor. Samen met uw nummerplaat ontvangt u uw kentekenbewijs en een betalingsbewijs.
Definitie van een oldtimer
Een voertuig dat al meer dan 30 jaar in gebruik is en dat ingeschreven is onder een kentekenplaat waarvan de groep letters begint met "O" (behalve een gepersonaliseerde plaat). Om deze "O" kentekenplaat te verkrijgen, moet het voertuig worden aangeboden bij de "oldtimer" technische keuring.
De maximumsnelheden uit het 'Reglement verkeersregels en verkeerstekens' gelden niet voor fietsers. Op fietspaden geldt wel een maximum van dertig kilometer per uur, maar enkel voor 'bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met motor'.
E-bike-wetten specifiek voor Duitsland
E-bikes in Duitsland worden beschouwd als 'Persoonlijke lichte elektrische voertuigen' en zijn beperkt tot een topsnelheid van 20 km/u, maar u kunt sneller rijden als u een helm draagt.
Volgens de huidige wetgeving behoort de high speed e-bike tot de snorfietsen, omdat deze e-bike zónder meetrappen een snelheid van 25 kilometer per uur kan behalen.