Op de vraag of flitspalen altijd aan staan ontvingen we een kort maar duidelijk antwoord. 'Digitale flitspalen staan 24/7 aan', laat een woordvoerder van het CJIB weten aan TopGear. Het maakt dus niet uit of je 's avonds of 's ochtends te hard langs een flitspaal rijdt, je ontvangt gewoon een boete thuis.
Er zijn door Europa verspreid heel wat verschillende soorten palen, waarbij sommige altijd flitsen als ze en foto nemen en andere alleen als het te donker is. Sommige palen in Europa hebben nog een zichtbare flits. In Nederland hebben we uitsluitend nog digitale flitspalen, zo meldt het Openbaar Ministerie.
In iedere flitspaal in Nederland zit een camera
Feit: Vroeger was een flitspaal heel onderhoudsgevoelig. Er zat een camera in met een fotorolletje dat steeds moest worden vervangen. Vervolgens werd het ontwikkeld, uitgelezen en werden er brieven met acceptgiro's verstuurd.
U gaat daarvoor naar www. cjib/foto. Daar logt u in met uw Digid en kunt u uw boete en bijbehorende foto bekijken en eventueel direct betalen. Heeft u een boete ontvangen voor een overtreding voor gebruik van uw mobiele telefoon in de auto die na medio januari 2023 geconstateerd is door de MONOcam*?
Hoe kan ik zien of er een camera in zit? Doordat de camera bijna altijd de achterkant van het voertuig fotografeert ben je de camera al voorbij voordat je zou kunnen zien of er een camera in zit. Wel kun je bijvoorbeeld naar de flitskast aan de andere kant van de weg kijken. Die zie je immers van voren.
Laat je dus niet misleiden, de roodlichtcamera meet zowel de stand van het licht als de snelheid van het voertuig. Rijd je door rood, dan neemt de camera steeds twee foto's. Eentje van de overtreding en ééntje om te zien of je nog stopt én om je snelheid vast te leggen.
We zullen het kort houden: Het duurt gemiddeld 4 tot 6 weken totdat je de boete binnen krijgt. Houd er rekening mee dat de wettelijke termijn voor verkeersboetes vier maanden na de gedraging is. Het kan dus zijn dat het langer duurt voordat je de boete thuis krijgt.
Ga naar het Digitaal Loket
In het Digitaal Loket kunt u controleren of u echt een verkeersboete moet betalen. Via de button Digitaal Loket rechtsboven op deze pagina kunt u met uw DigiD-gegevens inloggen in het Digitaal Loket. Hebt u een leaseauto? Dan kunt u in het Digitaal Loket de boete opzoeken.
Deze flitspalen staan twee maanden op één plek, en worden daarna verplaatst naar de volgende locatie.
Ga dan naar mijn.overheid.nl. Hiervoor hebt u wel DigiD nodig. Op deze website van de overheid kunt u aangeven dat u de berichtenbox wilt gebruiken. En dat u hierin ook post van het CJIB wilt krijgen.
Laat het voor eens en voor altijd duidelijk zijn: flitsen mag zowel langs voor als langs achter! Ben je langs voor geflitst, dan is de boete dus perfect geldig. Tenzij er natuurlijk andere fouten in het P.V.
Wanneer een agent ziet dat iemand door rood rijdt, moet hij de automobilist staande houden en de boete opleggen tenzij hij geen mogelijkheid heeft gehad om u staande te houden. Op uw boete kunt u zien of de boete op basis van een flitsfoto is of op basis van de waarneming van een agent.
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Geflitst worden met 85 km per uur op een plaats waar je 50 mag, en toch nooit een boete in de bus krijgen: het kan. Het is de tolerantiemarge die een openbaar ministerie in ons land hanteert om een overrompeling aan te versturen verkeersboetes te voorkomen.
Rijd je door het oranje licht, maar niet te snel dan word je niet geflitst of beboet. Rijd je daarentegen door het oranje terwijl je het gaspedaal dieper indrukt dan wettelijk toegelaten, dan word je geflitst en beboet voor beide verkeersovertredingen.
Een 10 km te hard rijden boete kost binnen de bebouwde kom €74 en buiten de bebouwde kom €69. Bij 15 km/u te hard rijden is de boete al boven de honderd euro en dat kan oplopen tot bijna driehonderdvijftig euro bij 30 km/u te hard binnen de bebouwde kom.
Een flitspaal is in staat om zowel vooraan als achteraan te flitsen. Als de radar constateert dat de auto te hard rijdt, wordt er in éénduizendste van een seconde een foto gemaakt. Voor het controleren van één auto is dus minder dan een halve seconde nodig. In één seconde kunnen dus twee auto's op de foto gezet worden.
Er wordt in Nederland gemiddeld 10.113 keer per dag geflitst door een flitspaal. Dat is 421 keer per uur.
Wie geflitst wordt door een vaste camera, krijgt nadien een proces-verbaal in de bus. Later volgt dan nog een eventuele dagvaarding voor de politierechtbank. Het zal dan de politierechter zijn die beslist of de boete en een eventueel rijverbod.
15 km/h: € 136. 20 km/h: € 196. 25 km/h: € 261. 30 km/h: € 334.
Een geldboete is in Nederland minimaal € 3 en maximaal € 900.000. Voor jongeren van 12 tot en met 17 jaar is de maximale hoogte € 4.500.
Bij 15 km/u of 20 km/u zit u onder de tweehonderd euro en bij 25 km/u of 30 km/u is dit tussen de tweehonderd en driehonderdvijftig euro. Het boetebedrag verschilt binnen en buiten de bebouwde kom, waarbij een boete voor te hard rijden in de bebouwde kom duurder is.
Soms komt het voor dat iemand twee boetes krijgt voor hetzelfde feit. Dit is in strijd met het 'ne bis in idem-beginsel' ofwel het “het verbod op dubbele bestraffing''. Iemand mag niet tweemaal bestraft worden voor hetzelfde feit. In geval van het krijgen van een dubbele boete is een van de boetes vernietigbaar.
Tweemaal beboet voor hetzelfde feit
Een dubbele boete is onterecht wanneer je twee keer bestraft wordt voor hetzelfde feit. Dit heet ook wel het ne bis in idem principe. Stel je bijvoorbeeld voor dat je één keer door rood rijdt, maar je krijgt twee boetes. Hieronder lees je meer specifieke situaties.
De meeste flitspalen in Nederland zijn het eigendom van de politie en het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie. Sommige gemeenten en provincies hebben ook flitspalen.