handrem werkt meestal op achterwielen, meeste remkracht wordt ontwikkeld door remmen van de voorwielen.
Dat komt omdat een aangetrokken handrem de achterwielen van de auto blokkeert. Daardoor rolt de auto minder goed, met een hoger brandstofverbruik en slijtage aan de remschoenen en de banden als gevolg.
Een handrem is een rem op een voertuig die met de hand wordt bediend. De handrem van een auto wordt gebruikt als parkeerrem en is dus niet geschikt om de auto mee af te remmen. De handrem zit vaak tussen de 2 voorstoelen en kan worden geactiveerd door de hendel van de handrem omhoog te trekken.
De hefboom is door middel van een kabel met de parkeerremhendel in het interieur verbonden. Wanneer de bestuurder de hendel bedient, zal de hefboom op de remklauw verdraaien en intern een mechaniek laten bewegen.
Gebruik van de achterrem
Bij de meeste motoren is de voorrem de krachtigste rem. Daardoor lijkt het overbodig om de achterrem te gebruiken. Maar toch is deze heel belangrijk. Als je de achterrem gebruikt in vloeiende bochten, blijft de motor stabiel en kun je nog kleine snelheidscorrecties uitvoeren.
Deze bevindt zich dan vaak linksonder het stuur. De handrem is ook nodig om de auto op een helling in beweging te brengen zonder dat de auto achteruit glijdt. De bestuurder kan namelijk met twee voeten, naast het gaspedaal en het koppelingspedaal, niet ook nog de voetrem bedienen.
Pedalen, letters en cijfers
Net zoals auto's met een traditionele versnellingsbak heeft een automaat ook gewoon een rem- en een gaspedaal, die respectievelijk links en rechts zitten. Het ontkoppelingspedaal ontbreekt uiteraard.
Te strak aantrekken kan bijna niet, of er moet al wat stuk zijn, maar je kan hem bijna helemaal tot het einde onhoog trekken en dan nog is er normaal niets aan de hand.
In een auto met een mechanische handrem denkt (bijna) niemand eraan om bij 192 kilometer per uur aan de hendel te trekken. Als het mechanisme goed werkt blokkeren de achterwielen namelijk direct, dat is handig als je een drift initieert maar verder moet je er op hoge snelheid gewoon vanaf blijven.
Het veiligst is een fiets met twee soorten remmen: een terugtraprem én een handrem. Niet elk kind heeft al voldoende kracht om terug te trappen of beschikt over de motorische vaardigheden die nodig zijn voor een handrem. Kies je toch voor een fiets met één rem, dan is een terugtraprem de beste optie.
Parkeer niet langdurig met een opgetrokken handrem
Parkeer je ergens voor een langere tijd, dan doe je er goed aan om die handrem niet op te trekken. Je zet de auto dan beter in eerste versnelling. Bij streng winterweer kunnen namelijk de handremkabels bevriezen. Dat geeft problemen wanneer je weer wil vertrekken.
Op schuine plekken is het zelfs noodzakelijk om de handrem aan te trekken, anders rolt uw auto zo de helling af. Maar in de winter wil de handrem nog wel eens vastvriezen. Zeker als u de auto niet regelmatig gebruikt en het buiten hard vriest, is het verstandig om de handrem niet te gebruiken.
Een blokkerend wiel ontstaat wanneer een coureur zo hard remt dat één of meerdere wielen minder snel roteren, of helemaal stil komen te staan. Hierdoor komt er vaak wat rook van de band af.
Het probleem met een dergelijke remweg is dat het systeem in feite blokkeert. Omdat het systeem steeds in moet grijpen door de constant blokkerende wielen zal de remweg juist een stuk groter worden. Bij een auto zonder ABS betekent het dat de wielen gewoon zouden blokkeren waardoor de auto tot stilstand zou komen.
De meeste auto's met handremknopje hebben de elektrische motor die de rem aantrekt direct op de klauw zitten. En anders hebben ze slechts een korte kabel. De kans dat deze delen vastvriezen, is minimaal. Gebeurt het wel, start dan je motor en wacht tot de boel is opgewarmd.
Zorg er altijd voor dat u de handrem aantrekt en de wielen richting bergkant draait. Zet dan de auto in 1e versnelling (of de achteruit) trek de handrem aan, laat dan de voetrem los en laat vervolgens de koppeling opkomen.
Zet hem niet te strak, hierdoor zitten je remschoenen constant tegen je remtrommel. Hierdoor krijg je weerstand en slijten je remschoenen harder, ook zal je benzineverbruik aanzienlijk stijgen. Stel de handrem zo af dat hij na 3 klikken op de handrem staat.
Bij veel auto's, uitgerust met een elektrische (automatische) handrem, kan dat niet. De elektrische systemen kunnen weliswaar worden uitgezet maar dat vergt enige studie van het instructieboekje. Veel auto's met gerobotiseerde versnellingsbakken kunnen niet in de versnelling worden gezet.
In principe is dit afhankelijk van de remvertraging. Bij een remvertraging van 2 m/s² (licht remmen) is de remwerking gelijk - oftewel 50 % voor- en 50% achterrem.
Met je voet of knie aangepast gasgeven en remmen
Het gaspedaal zit altijd aan de rechterkant van het rempedaal.
Waarom dan toch een waarschuwing? Omdat je gewend bent met je linkervoet op de koppeling te “stampen” en dat moet je met de rem zeker niet doen. Tenzij je graag een stuk uit je stuur wil bijten natuurlijk.
Personenauto's moeten zijn voorzien van een parkeerrem die op ten minste twee wielen werkt.
U vraagt in welke versnelling je de auto het beste kan parkeren. In de eerste versnelling (of achteruit) is de auto het beste vergrendeld. In een hogere versnelling zou de motor gemakkelijker kunnen meedraaien als de auto een duwtje krijgt. Op hellingen blijft het advies om de parkeerrem cq handrem te gebruiken.
Remmen in de juiste versnelling
Laat het gaspedaal los, druk de rempedaal zachtjes in, ontkoppel en schakel terug naar een lagere versnelling: van vijfde naar vierde bij 80 km/u, van vierde naar derde bij 60 km/u, van 3de naar tweede bij 40 km/u en van twee naar eerste als je minder dan 20 km/u rijdt.