Goede communicatie
Je gebruikt heldere taal, afgestemd op de ontvanger (denk bijvoorbeeld aan het gebruik van jargon). Je formuleert in korte zinnen. Je staat niet alleen op 'zenden', maar schakelt over op ontvangen als de ander behoefte heeft om iets te zeggen of te vragen. Je hebt echte aandacht voor de ander.
Duidelijk: Zorg ervoor dat je boodschap duidelijk en begrijpelijk is. Zo kunnen anderen gemakkelijk begrijpen wat je zegt. Respect: Wees respectvol tijdens het communiceren, zowel naar anderen als naar jezelf. Dit betekent dat je op een professionele manier met anderen omgaat en hun gevoelens en meningen respecteert.
Communicatievaardigheden zijn vaardigheden die zorgen voor een sterke communicatie. Een aantal belangrijke voorbeelden zijn: schriftelijk communiceren, verbaal/non-verbaal communiceren, luisteren, assertiviteit, inlevingsvermogen en feedback geven en ontvangen.
Maak oprecht contact met je gesprekspartner en wees benaderbaar. Ontspan, glimlach, maak oogcontact, zorg voor een open houding en verdiep je in je gesprekspartner. Een goed contact levert meer onderling begrip, respect en waardering op, waardoor de communicatie soepeler en sneller zal verlopen.
Een communicatieproces heeft altijd een zender en een ontvanger. Onderstaand model geeft een overzicht alle onderdelen die van toepassing zijn in het communicatieproces. Het doel van de communicatie is het overbrengen van een boodschap. Op welke wijze de boodschap wordt overgebracht is afhankelijk van de situatie.
Denk bij de communicatiebehoefte aan de volgende drie aspecten: relationeel aspect (de relatie), communicatief aspect (hoe de communicatie nu is georganiseerd en het gedragsaspect (tot welke gedrag heeft de ingezette communicatie geleid).
Hoe je je gedraagt en hoe je met anderen communiceert, bepaalt hoe anderen op je reageren. Door efficiënt te communiceren, zorg je ervoor dat je het doel bereikt dat je wilt bereiken. Jouw eigen gedrag en communicatie heeft namelijk erg veel invloed op wat er om je heen gebeurt.
Elke boodschap die we uitwisselen in de interactie tussen twee of meer personen - hoe kort ook - omvat maar liefst vier dimensies: het zakelijke aspect, het expressieve aspect, het relationele aspect en het appellerende aspect.
Er zijn vier belangrijke communicatiestijlen: passieve communicatie, agressieve communicatie, passief-agressieve communicatie en assertieve communicatie. Elke communicatiestijl kan verbaal, non-verbaal, of in geschreven vorm worden weergegeven.
Communicatie = zender heeft intentie om boodschap over te brengen aan ontvanger. Het moet niet bij een intentie blijven. Basismodel van communicatie: zender – boodschap – medium – ontvanger. Interactie ontstaat door feedback van ontvanger en terugkoppeling van zender.
Onder 'respectvol gedrag' verstaan we de bereidheid en het vermogen om een ander te behandelen zoals je zelf ook graag behandeld wil worden, dat wil zeggen: de ander de ruimte te geven zoals je die ook graag voor jezelf ziet, bereid zijn in je gedrag rekening te houden met de ander en bereid zijn rekening te houden met ...
Conclusie. Samenvattend kan gesteld worden dat communicatie binnen een team belangrijk is om goed en prettig met elkaar samen te werken, waardoor de effectiviteit van een team ook vergroot wordt.
Mensen respecteren betekent: Je aanvaardt en waardeert de ander volledig, ongeacht zijn culturele identiteit, gedachtegoed en overtuigingen, afkomst of religie. Je accepteert iemands normen en waarden, behoeften en gevoelens en overschrijdt niet de redelijke grenzen die hij of zij stelt.
Denk aan vaardigheden als goed kunnen netwerken, strategische beslissingen kunnen nemen, draagvlak creëren, diplomatiek zijn, kunnen reflecteren, onderzoeken, kritisch én probleemoplossend denken, anderen kunnen motiveren, het beste uit andere mensen halen.
Gespreksvaardigheden zijn verschillende soorten vaardigheden die je inzet om effectief te communiceren, zowel verbaal als non-verbaal. Die technieken helpen bijvoorbeeld om je boodschap helder over te brengen, de ander zich gehoord te laten voelen en om waar mogelijk anderen te overtuigen.