Met hydraulische schijfremmen kun je beter gedoseerd remmen en ze bieden meer remkracht dan mechanische schijfremmen. Bij mechanische schijfremmen trekt de kabel de remblokken tegen de schijf aan. Dit geeft minder remdruk dan bij de hydraulische remmen.
Kabelbediening versus hydraulische bediening
Ander nadeel is dat de rem vast kan vriezen omdat er water tussen binnen- en buitenkabel kan komen. Vooral verraderlijk als je vanuit een warme schuur naar buiten gaat. Kabels slijten bovendien en hebben meer onderhoud nodig, maar vervangen is dan weer vrij makkelijk.
Het is een licht systeem, waarmee je gedoseerd kunt remmen. Het voordeel van hydraulische schijfremmen is de betere modulatie en het lage onderhoud. Hydraulische schijfremmen zijn wel iets lastiger te monteren.
Hydraulische schijfremmen zijn de best presterende fietsremmen. Schijfremmen maken gebruik van een remschijf in het wiel en kabels met een hydraulische vloeistof. U remt door in hendels aan het stuur te knijpen.
Er zijn diverse remsystemen voor e-bikes. Zo zijn er elektrische fietsen met een hydraulische remschijf. Over het algemeen staat dit bekend als het beste remsysteem. De schijfremmen maken namelijk gebruik van een remschijf in zowel het wiel en de kabels met behulp van een hydraulische vloeistof.
De hydraulische schijfrem werkt door middel van olie dat door een remleiding naar de remklauw wordt verplaatst. De druk die dit met zich meebrengt zorgt ervoor dat de zuigers in de remklauw zich tegen de remschijven aanduwen. Dit systeem is lichter en geeft je de mogelijkheid om nog doseerbaarder te remmen.
Race remhoef/velgremmen
De raceremhoef wordt nog altijd het meeste gebruikt op de racefiets. Door in de remgreep bij het stuur te knijpen, wordt er een kabel aangetrokken die de remblokken naar de velg toe trekken. Door de wrijving van de blokken op de velg, remt u af.
Gebruik van de achterrem
Bij de meeste motoren is de voorrem de krachtigste rem. Daardoor lijkt het overbodig om de achterrem te gebruiken. Maar toch is deze heel belangrijk. Als je de achterrem gebruikt in vloeiende bochten, blijft de motor stabiel en kun je nog kleine snelheidscorrecties uitvoeren.
Hoe groter de schijf, hoe beter de remkracht en hoe minder de hitte-opbouw. Vaak wordt gebruik gemaakt 140, 160 of 180mm remschijven, maar groter is ook mogelijk. Hoe groter de schijf, hoe zwaarder, en hoe snaller de remschijf kan aanlopen.
Met hydraulische schijfremmen kun je beter gedoseerd remmen en ze bieden meer remkracht dan mechanische schijfremmen. Bij mechanische schijfremmen trekt de kabel de remblokken tegen de schijf aan. Dit geeft minder remdruk dan bij de hydraulische remmen.
Remmen op de motor
Dan rem je gedoseerd, comfortabel en veilig en verspil je bovendien geen brandstof. Remmen op de 'verkeerde' manier is minder soepel, minder comfortabel en zorgt voor overmatige slijtage van je remsysteem. Bovendien kan een incorrecte remtechniek gevaarlijk zijn.
Een vaak gestelde vraag is of je schijfremmen kan monteren op een racefiets die nu velgremmen heeft. Het kort antwoord is simpelweg nee.
Gebruik van hydraulische systemen op de aanbevolen temperaturen verhoogt de beschikbaarheid en efficiëntie waardoor de productiviteit sterk wordt verbeterd. Meer inzetbaarheid van de machine en minder uitvaltijd waardoor het rendement van de machine groter wordt. Het voorkomen van reparatiekosten door onnodige defecten.
Hydrauliek is een systeem waarmee doormiddel van vloeistoffen (oliedruk) bewegingen en krachten worden overgebracht. Bij hydrauliek wordt gebruik gemaakt van hydraulische vloeistoffen, dit is meestal hydrauliek olie. Er zijn verschillende systemen in de techniek die gebruik maken van hydrauliek.
Het veiligst is een fiets met twee soorten remmen: een terugtraprem én een handrem. Niet elk kind heeft al voldoende kracht om terug te trappen of beschikt over de motorische vaardigheden die nodig zijn voor een handrem. Kies je toch voor een fiets met één rem, dan is een terugtraprem de beste optie.
Hard remmen heeft nog al wat invloed op het onderhoud van de auto. De remblokken van de auto worden tijdens het remmen tegen de remschijven gedrukt. Elke keer slijt er een miniem laagje van af en worden ze dus steeds dunner. Als de voering de minimum dikte heeft bereikt, is het tijd ze te vervangen.
Het verschil met een normale reactietijd is al snel een paar meter. De grootste remkracht komt uit de voorrem. Bij remmen komt er veel meer druk op het voorwiel dan op het achterwiel. Het voorwiel heeft daardoor meer wrijving met de weg.
Als de remschijven vervangen worden, moeten ook altijd nieuwe remblokken gemonteerd worden om een optimale remwerking te garanderen. Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Schijfremmen vereisen weinig onderhoud, maar de remblokken slijten wel (soms zelfs heel hard). Zodra het remmateriaal van het blokje dunner is dan 0,5 mm, vervang dan de blokjes. Vervang de schijven zodra deze 1,5 mm dik zijn. Doe ook deze simpele onderhoudsbeurt van je fiets regelmatig.
De uitkomst: het is niet alleen een kwestie van gewicht
In de langere ritten bleek de duurste fiets gemiddeld ongeveer 10 procent sneller dan de fiets van 500 euro. Dat verschil loopt op naar 14 procent als op langere stukken herhaaldelijk moet worden afgeremd, teruggeschakeld en weer opgetrokken.
De fiets is duidelijk sneller door de lagere rolweerstand door het type band en de iets hogere bandenspanning, het hogere rendement van de aandrijving en de iets lagere luchtweerstand door de diepere zit. De fiets is vergelijkbaar met sportieve tourfietsen met derailleurversnellingen.
De wateropname van remvloeistof is de voornaamste reden om de remvloeistof iedere 1 a 2 jaar te verversen.
Voor de rem moet een dunne minerale olie gebruikt worden. Magura adviseert olie met een viscositeit van SAE 10. Er zijn heel wat hydraulische systemen met verschillende olies het is dus verstandig om de technische gegevens van de fabrikant te raad plegen.
Je fiets moet de volgende uitrusting hebben (wettelijk verplicht): 2 remmen die goed werken, één op het voorwiel en één op het achterwiel.