De kleur rood is in de kleurenpsychologie de meest intense kleur. Niet zo gek dus dat het in staat is om sterke emoties uit te lokken. Veel merken kiezen voor de kleur rood, denk aan Coca Cola, Lays, Kellogs en KFC. Logisch als je bedenkt dat deze kleur rood de neiging heeft om eetlust aan te wakkeren.
Rood is de kleur van opvallen. Het trekt snel je aandacht en is daarmee een ideale kleur voor bijvoorbeeld verkeerslichten en waarschuwingsborden. Welke soort rood je gebruikt is afhankelijk van de intentie van het gevoel dat je wilt oproepen.
Geschiktheid: Kies kleuren niet alleen op basis van voorkeuren, maar kijk juist goed naar hun geschiktheid. De meeste mensen zullen bijvoorbeeld rood verkiezen boven bruin. Maar bij een tafel zullen de meeste mensen bruin een meer geschikt kleur vinden.
Rood is de kleur van macht. Het krijgt de aandacht van mensen en het houdt het, dat is waarom het de meest populaire kleur is voor marketing. Maar niet overdrijven! Als je gezien wilt worden als betrouwbaar en cool, dan is blauw de kleur voor jou.
Geel: Geel is de kleur van de zon, verwarmend, stimulerend en sprankelend. Geel straalt vrolijkheid en positieve sferen uit.
Universele betekenis van kleuren
Denk bijvoorbeeld aan: Een boos persoon met een rood gezicht. Een ziek persoon met een groenachtig bleek gezicht. Een overleden persoon met een wit gezicht.
In het Engels hebben ze een prachtige term voor depressieve gevoelens: 'feeling blue'.
Chique kleuren
Okergeel, olijfgroen, bruin en blauw zijn de woontrend voor een luxe uitstraling in je huis. Deze chique kleuren, zoals olijfgroen zorgen voor een gevoel van warmte en rijkdom.
Draag dan iets roods. Uit een recent onderzoek, gepubliceerd in de European Journal of Social Psychology, blijkt namelijk dat mensen zich fysiek aantrekkelijker voelen als ze de kleur van de liefde dragen.
Kleurenpsychologie en koopgedrag
Bij koopgedrag zijn kleuren ook erg belangrijk. Zo creëert rood urgentie en oranje roept op tot actie. Deze kleuren zijn daarom zeer bruikbaar om consumenten in beweging te zetten, bijvoorbeeld bij uitverkoop.
In een representatieve enquête heeft het Deutsches Lackinstitut (Duits verfinstituut ) ontdekt dat mannen over het algemeen de voorkeur geven aan blauw, maar ook grijs, zwart en bruin mooi vinden. Beide geslachten houden ongeveer evenveel van groen , terwijl vrouwen anders meer houden van rood, geel, beige en oranje.
Die zijn er zeker, dat zijn de universele kleuren. Tijdens een kleurenanalyse wordt door middel analysedoeken uitgezocht welke kleuren jou het beste staan. Hierbij wordt er vanuit gegaan dat iedereen de basiskleuren kan dragen. Dit zijn de kleuren rood, geel, groen, blauw en violet.
Als je echt indruk wilt maken of iemand over wilt halen, dan is rood een goede kleur om te dragen. Deze prikkelende kleur staat namelijk voor macht en passie, maar ook voor moed en energie, zegt Kenny Frimpong, brand marketeer bij een Italiaans kledingmerk.
Groen is een kleur die positieve associaties geeft. Natuur, groei, ontspanning, gezondheid en evenwicht. Het is een goede kleur om te gebruiken voor 'positief' en 'vooruitgaan'. Sommige merken zijn onlosmakelijk verbonden met een bepaalde kleur: voor groen is Interpolis daar een goed voorbeeld van.
Warme kleuren als rood, oranje en geel zijn motiverende kleuren. Ze zetten je in beweging en maken je enigszins extravert. Koele kleuren als groen, blauw en paars werken voornamelijk kalmerend. Daarnaast is het bij het kiezen van kleuren altijd belangrijk dat je de balans bewaart.
Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat vrouwen blauw de meest sexy kleur vinden voor een man om te dragen. Blauw staat voor vertrouwen, openheid en dat soort onzin. Vandaar dat vrouwen dit sexy vinden. In ieder geval, een goede diepblauwe blouse of simpel T-shirt schijnt dus te werken.
Blauw is de meest populaire lievelingskleur. Als blauw je koning der kleuren is ben je kalm en kom je soms zelfs wat koel over, maar diep vanbinnen ben je gevoelig. Je bent betrouwbaar en geduldig.
Wat opvalt is dat de trendkleuren die door Pantone zijn bepaald als trendkleuren lente/zomer 2023, veel zonniger en vrolijker zijn dan afgelopen jaren. Je ziet dat rood-oranje-achtige tinten veel aanwezig zijn. Bijna de helft van de kleuren zoals rood, oranje, perzik, donkergeel en zalm roze neigt naar het oranje.
De kleur blauw zorgt ervoor dat je eerlijk en betrouwbaar overkomt. Daarom zie je deze kleur terug bij veel banken.
Rood geeft energie en daagt uit. Rood is er, je kunt er niet omheen. De kleur van actie, van doen.
Groen. Deelnemers, aan het onderzoek, die tijd doorbrachten in groene kamers, hadden een lager stressgehalte dan mensen die in een rode kamer hadden gezeten. Zeker groen behang in combinatie met beige of lichtgele ondertonen zouden het meest stressverlagend zijn.
Groen. Groen is een koude kleur die synoniem staat voor rust, frisheid en gezondheid.
Kies dan voor de kleur blauw; blauw werkt rustgevend, verkoelt en geeft je een ontspannen gevoel. Dit zorgt voor een serene sfeer om lekker in slaap te vallen. Het is zelfs uit onderzoek gebleken dat mensen in een blauwe slaapkamer het langst slapen!